Hur ska jag hitt mina andra Datorer i mitt nätverk
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hur ska jag hitt mina andra Datorer i mitt nätverk
Har em stationär och en trådlös men dom hittar hinte varandra
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Hur ska jag hitt mina andra Datorer i mitt nätverk
Det finns många sätt. Men för att kunna svara vore det intressant att veta vad datorerna ska göra när de väl har hittat varandra 

Väldigt vag fråga, omöjlig att svara på utan att tokspekulera. Denna typ av fråga brukar dyka upp i sammanhang som har att göra med att bläddra efter resurser i ett windowsnätverk.
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Ännu bättre vore ju om personen i fråga specade sig enligt:
* OS på maskinerna
* Konfen på nätverket, trådat, trådlöst, switch, router osv...
För att förbättra att vi ska kunna hjälpa dig lösa detta så
* OS på maskinerna
* Konfen på nätverket, trådat, trådlöst, switch, router osv...
För att förbättra att vi ska kunna hjälpa dig lösa detta så

Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jo
Alla datorerna 9.04 jaunty.
Vad jag vill är att kunna flytta filer till den stationära eftersom mina bärbara är gamla och har väldigt små hårddiskar ( och jag är snål!!!:)).
Jag har en nyare bärbar den har 10.04 netbook.
Ett annat problem är att nätverkskorten i datorerna inte vill så jag har en nätverksdongel, Belkin.
Våran Datorpark är:
2 st Acer Ferrarri 3200
1 e-mashine e525
1 stationär som är kopplad direkt i routern
Drömmen vore att få igång ett nätverk med befintliga nätverkskort, vi är en rätt stor familj
och inget direkt nätverkssnille till far.
Alla datorerna 9.04 jaunty.
Vad jag vill är att kunna flytta filer till den stationära eftersom mina bärbara är gamla och har väldigt små hårddiskar ( och jag är snål!!!:)).
Jag har en nyare bärbar den har 10.04 netbook.
Ett annat problem är att nätverkskorten i datorerna inte vill så jag har en nätverksdongel, Belkin.
Våran Datorpark är:
2 st Acer Ferrarri 3200
1 e-mashine e525
1 stationär som är kopplad direkt i routern
Drömmen vore att få igång ett nätverk med befintliga nätverkskort, vi är en rätt stor familj
och inget direkt nätverkssnille till far.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Utanför ämnet: Först ett påpekande:
Du bör uppgradera datorerna (9.04) innan 10.10 kommer ut i år. Då slutar du få uppdateringar.
Du har minst tre möjligheter, samba, nfs och sftp.
Namnuppslagning kan vara knepigt. Men det finns en enkel genväg. Lägg upp dina lokola maskiner i hosts filen (/etc/hosts), om du bara behöver komma åt servern räcker det med servernsnamn där. I ett så här litet nätverk får datorerna samma ipadress även om du kör dhcp i routern.
I mitt tycke är sftp enklast. Installera openssh-server på den stationära datorn. Lägg in alla användare på den stationära. Alla datorer har redan klienten för ssh installerad.
Du behöver bara skriva sftp://datornamn i adressfältet i nautilus eller sftp://ipadress (om du skippar hosts filen)
Du bör uppgradera datorerna (9.04) innan 10.10 kommer ut i år. Då slutar du få uppdateringar.
Du har minst tre möjligheter, samba, nfs och sftp.
Namnuppslagning kan vara knepigt. Men det finns en enkel genväg. Lägg upp dina lokola maskiner i hosts filen (/etc/hosts), om du bara behöver komma åt servern räcker det med servernsnamn där. I ett så här litet nätverk får datorerna samma ipadress även om du kör dhcp i routern.
I mitt tycke är sftp enklast. Installera openssh-server på den stationära datorn. Lägg in alla användare på den stationära. Alla datorer har redan klienten för ssh installerad.
Du behöver bara skriva sftp://datornamn i adressfältet i nautilus eller sftp://ipadress (om du skippar hosts filen)