[-Väderrapport-] Problem att uppdateras...!?
- MFA83
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
[-Väderrapport-] Problem att uppdateras...!?
Hejsan mina ubuntu vänner!
Har ett problem som är mycket irriterande. Jag får ingen möjlighet att uppdatera vädret som alltid har gått att göra innan. Men helt plötsligt fungerar det inte...
Är 99,9 % säker att det har med internet att göra, men det kan vara ett bugg i programmet som gör att, om man sitter bakom router så fungerar det inte!? Bara en teori jag har. Har testat att koppla frånn allt vad säkerhet heter i routern, även låtit ubuntus brandvägg tillåta IN/UT trafik fritt. Men inget hjälper där heller. Fast! Om jag kör internet genom mitt tre mobila bredband, vad tror ni då händer??? Hehe jo väder programmet fungerar! Verkar som väder programmet inte gillar router modem just nu.
Då är ju frågan??? Är det bugg i programmet, eller vad är det frågan om.
Hoppas någon kan svara på detta konstiga problem. M.v.h MFA
Har ett problem som är mycket irriterande. Jag får ingen möjlighet att uppdatera vädret som alltid har gått att göra innan. Men helt plötsligt fungerar det inte...
Är 99,9 % säker att det har med internet att göra, men det kan vara ett bugg i programmet som gör att, om man sitter bakom router så fungerar det inte!? Bara en teori jag har. Har testat att koppla frånn allt vad säkerhet heter i routern, även låtit ubuntus brandvägg tillåta IN/UT trafik fritt. Men inget hjälper där heller. Fast! Om jag kör internet genom mitt tre mobila bredband, vad tror ni då händer??? Hehe jo väder programmet fungerar! Verkar som väder programmet inte gillar router modem just nu.
Då är ju frågan??? Är det bugg i programmet, eller vad är det frågan om.
Hoppas någon kan svara på detta konstiga problem. M.v.h MFA
- Bilagor
-
- Markering_001.jpg (246.15 KiB) Visad 2535 gånger
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: [-Väderrapport-] Problem att uppdateras...!?
uppkopplingen ser jag inte något fel på men...
ska jag vara helt ärlig så ser det ut som det inte är bara själva väderapplikationen som ser strulig ut.
Det ser också ut som att ditt språkstöd ( system->administration->språkstöd) inte är installerad fullt ut.
jag utgår från att du har uppdaterat regelbundet, men för att utesluta nåt annat skulle jag för säkerhets skull även köra en:
sudo aptitude update && sudo aptitude upgrade
ska jag vara helt ärlig så ser det ut som det inte är bara själva väderapplikationen som ser strulig ut.
Det ser också ut som att ditt språkstöd ( system->administration->språkstöd) inte är installerad fullt ut.
jag utgår från att du har uppdaterat regelbundet, men för att utesluta nåt annat skulle jag för säkerhets skull även köra en:
- MFA83
Ulsak skrev:uppkopplingen ser jag inte något fel på men...
Hej Ulsak. Tack för du svarar på mitt inlägg så snabbt...
När jag skapa denna tråd, så satt jag på en live cd och försökte testa om programmet fungerar genom den. Men nej den vill ju inte uppdatera sig och få kontakt. Nu sitter jag åter igen på en ren installation av ubuntu 10.04 lts och uppdaterad. Som du förstår så fattar jag inte varför den inte kan nå ut till internet eller dess server. Jag vet att programmet fungerar om jag kör internet på mitt mobila bredband. Brandväggen för mitt fasta internet modem i routern, är av blockerad. Så inget ska stoppa någon trafik!?
//MFA
När du säger "helt plötsligt" framgår inte hur länge du haft problemet. Jag har nämligen haft exakt samma problem. Jag slet mitt gråa hår och provade precis allt jag kunde komma på. Precis som du upptäckte jag att vädret uppdaterades över mobila bredbandet.
I mitt fall visade sig problemet vara min ISP:s DNS-server. Det påverkade inte all trafik, men det påverkade väderappleten. Det tog något dygn sedan fungerade DNS igen. Jag har nu tappat länken, men om felet är av mer bestående art kan man ställa in väderserverns IP-nummer i appleten.
I mitt fall visade sig problemet vara min ISP:s DNS-server. Det påverkade inte all trafik, men det påverkade väderappleten. Det tog något dygn sedan fungerade DNS igen. Jag har nu tappat länken, men om felet är av mer bestående art kan man ställa in väderserverns IP-nummer i appleten.
- MFA83
Hej på dig mino1max. Detta problem har uppstått för mig efter den nya releasen av Ubuntu 10.04 LTS. Men jag har även uppgraderat min lina till 100/10Mbit och då fick jag nytt modem från Comhem. Har alldrig haft problem med väderrapporten förut... Så jag vet inte vad felet ligger, Routern eller Ubuntu 10.04 LTS.min01max skrev:När du säger "helt plötsligt" framgår inte hur länge du haft problemet. Jag har nämligen haft exakt samma problem. Jag slet mitt gråa hår och provade precis allt jag kunde komma på. Precis som du upptäckte jag att vädret uppdaterades över mobila bredbandet.
Om det är min router så behöver jag adresserna för vilket programmet använder sig av för väderservrar. På så sett kan jag fast ställa om felet ligger på router. Då försöker jag lägga in så routern tillåter dessa servrar och den kanske med tur släpper igenom. Är det någon som vet hur man får tag i dns adresserna för programmet. Det borde ju dom som programmerar Ubuntu veta dock. Tycker också att dessa servrar borde stå i en separat flik och att man kan lägga in egna från sverige.
-
Har du prövat gå in i inställningarna och byta plats? Det kan ju vara sensorn som har packat ihop i värmen. Jag bytte plats och då funkade det igen.
- MFA83
Hej Toledomahn...Toledomahn skrev:Har du prövat gå in i inställningarna och byta plats? Det kan ju vara sensorn som har packat ihop i värmen. Jag bytte plats och då funkade det igen.
Nu hänger jag inte riktigt med vad du talar om, Vadå byta plats på sensor? Om du läser hela inlägget så handlar det om ett program man kan lägga till i panelen på skrivbordet. Och det programmet visar vädret ute och hämtar sin information från väder servrar i USA. Går inte byta plats på några sensorer.
- MFA83
Har nu ringt till comhem's tekniska support och frågat varför jag inte kan ansluta till dessa adresser. Som programmet troligen hämtar sin data ifrån.
På Comhem sa dom att inga av dessa adresser är spärrade hos oss. Felet ligger nu på Ubuntu. (Ubuntus Brandvägg) Vilka portar ska öppnas i brandväggen i Ubuntu för optimal trafik IN/UT för att detta ska fungera. Firefox kanske behöver port för att ansluta optimalt??? Isåfall vilken port?
Behöver en tydlig beskrivning på hur man går tillväga. och helst inga terminal skrivningar.
Finns Gufw eller Firestarter. Men begriper mig inte på dessa så bra, därför behöver jag tydlig beskrivning.
http://www.nws.noaa.gov/
weather.noaa.gov/
http://www.education.noaa.gov
iwin.nws.noaa.gov
http://www.weather.gov
På Comhem sa dom att inga av dessa adresser är spärrade hos oss. Felet ligger nu på Ubuntu. (Ubuntus Brandvägg) Vilka portar ska öppnas i brandväggen i Ubuntu för optimal trafik IN/UT för att detta ska fungera. Firefox kanske behöver port för att ansluta optimalt??? Isåfall vilken port?
Behöver en tydlig beskrivning på hur man går tillväga. och helst inga terminal skrivningar.
Finns Gufw eller Firestarter. Men begriper mig inte på dessa så bra, därför behöver jag tydlig beskrivning.
http://www.nws.noaa.gov/
weather.noaa.gov/
http://www.education.noaa.gov
iwin.nws.noaa.gov
http://www.weather.gov
Det är Comhems DNS:er som blockar dessa adresser så att bl.a väder/temp inte dyker upp i panelen.
Väderapplikationerna använder just NWS servrar och IWIN nätet.
Det du kan göra till dess Comhem rättar till problemet är att t.ex köra på Googles öppna DNS:er. Hur du konfigurerar det finns beskrivet i denna länk: http://code.google.com/intl/sv-SE/speed ... html#setup under Example: Changing DNS server settings on Ubuntu. Efter det så behöver du starta om datorn för att de nya DNS:erna ska aktiveras.
Väderapplikationerna använder just NWS servrar och IWIN nätet.
Källa: https://launchpad.net/ubuntu/maverick/+ ... me-appletsWeather report: downloads weather information from the U.S National Weather
Service (NWS) servers, including the Interactive Weather Information
Network (IWIN).
Det du kan göra till dess Comhem rättar till problemet är att t.ex köra på Googles öppna DNS:er. Hur du konfigurerar det finns beskrivet i denna länk: http://code.google.com/intl/sv-SE/speed ... html#setup under Example: Changing DNS server settings on Ubuntu. Efter det så behöver du starta om datorn för att de nya DNS:erna ska aktiveras.
- MFA83
Bowmore tack för ditt svar....Bowmore skrev:Det är Comhems DNS:er som blockar dessa adresser så att bl.a väder/temp inte dyker upp i panelen.
Väderapplikationerna använder just NWS servrar och IWIN nätet.Källa: https://launchpad.net/ubuntu/maverick/+ ... me-appletsWeather report: downloads weather information from the U.S National Weather
Service (NWS) servers, including the Interactive Weather Information
Network (IWIN).
Men enligt Comhem så blockerar dom inga adresser, sålänge dem inte utgör hot eller är kriminella. Min fråga till dom är under en felanmällan nu så dom ska höra av sig om dom vet ytterligare info varför jag inte kan ansluta till dessa adresser. Kan det inte vara så att vissa ip serier är blockade i USA från NWS servrar och IWIN nätet. Men varför skulle dom göra det? Jag förstår inte vad fan dom håller på med. Comhem har ingen anleding att blockera sånna simpla adresser. Detta förblir en gåta tillsvidare.
Svar: NejMFA83 skrev:Kan det inte vara så att vissa ip serier är blockade i USA från NWS servrar och IWIN nätet.
Tro inte på vad de säger. Deras DNSer ger timeout på subdomäner som noaa.gov och weather.gov. Har också skickat in en felanmälan på detta och hör de inte av sig inom de närmaste dagarna så ringer jag upp. Kan tillägga att jag har tillgång till att koppla upp mot fler svenska ISPs (inkl Comhem) och för de övriga fungerar det utmärkt. Har man bara Comhem så är enda alternativet just nu att byta DNSer, t.ex till Googles publika som jag tog upp tidigare. Så problemet ÄR Comhems DNSer vilket jag också verifierat.MFA83 skrev:Men enligt Comhem så blockerar dom inga adresser, sålänge dem inte utgör hot eller är kriminella. Min fråga till dom är under en felanmällan nu så dom ska höra av sig om dom vet ytterligare info varför jag inte kan ansluta till dessa adresser.
- MFA83
Men varför skulle comhem blockera? vad är det som är så farligt med gov adresserna?
Nu är det inte sagt att Comhem själva aktivt blockat dessa subdomäner. Det deras DNS inte vet frågar den nån annan DNS i DNS-nätverket. Comhem behöver alltså undersöka var det går fel för dessa subdomäner och sen åtgärda problemet.MFA83 skrev:Men varför skulle comhem blockera? vad är det som är så farligt med gov adresserna?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ja, någonting underligt har hänt med Comborts DNS. Jag felanmälde det här problemet förra lördagen (tror jag det var). Igår sade de att de började arbeta med problemet den 14:e (i onsdags), men de kunde naturligtvis inte säga när det ska vara åtgärdat.
Det lustiga är att de faktiskt har viss information om noaa.gov i sina DNS:er. Kommandot dig noaa.gov soa ger timeout, men dig noaa.gov ns ger faktiskt en del svar. Så då kan man köra dig www.noaa.gov ns-mw.noaa.gov, och det fungerar! Men men, det är ju inte mycket till hjälp om man inte vill slå upp allting manuellt.
Det lustiga är att de faktiskt har viss information om noaa.gov i sina DNS:er. Kommandot dig noaa.gov soa ger timeout, men dig noaa.gov ns ger faktiskt en del svar. Så då kan man köra dig www.noaa.gov ns-mw.noaa.gov, och det fungerar! Men men, det är ju inte mycket till hjälp om man inte vill slå upp allting manuellt.
Jo, enklast är att kolla med nslookup eller dig mot noaa.gov t.ex med Googles publika DNSer 8.8.8.8 o/e 8.8.4.4
samt jämföra resultatet med sin egen ISP DNSer (default)
I mitt fall ger som sagt kommandona mot Comhems DNSer timeout, t.ex
Mitt ärende ligger nu hos deras analysgrupp så förhoppningsvis fixar de det eller hör av sig. Sen har de ju fått minst tre felanmälningar
Dock ingen hög prioritet för min del då jag styrt om till Googles dito.
Kod: Markera allt
nslookup noaa.gov 8.8.8.8
dig noaa.gov @8.8.8.8
nslookup noaa.gov
dig noaa.gov
Frågan är om det är ett cache-problem i deras DNS Resolver?$ nslookup noaa.gov
;; connection timed out; no servers could be reached
Mitt ärende ligger nu hos deras analysgrupp så förhoppningsvis fixar de det eller hör av sig. Sen har de ju fått minst tre felanmälningar

Jag förstår att ni vill ha en lösning på Comhems DNS-strul, men vad händer om ni öppnar
och lägger till raden
sudo gedit /etc/hosts
140.90.128.70 weather.noaa.gov
Japp, om man vet vilket adress som t.ex en applikation jobbar mot så kan man kortsluta sin DNS för den/de adresserna i /etc/hosts som en nödlösning. Och helt riktigt så visade sig weather.noaa.gov vara den som gnome's väder-appar använder, så det fungerar också.
Men nu är det inte bara noaa.gov domänen som strular så enklast att byta DNS till de fixat problemet.
Men nu är det inte bara noaa.gov domänen som strular så enklast att byta DNS till de fixat problemet.
Jag har kört Googles DNS från och till och det funkar utmärkt.Bowmore skrev: Men nu är det inte bara noaa.gov domänen som strular så enklast att byta DNS till de fixat problemet.
Hur man gör:
http://code.google.com/speed/public-dns/docs/using.html
Japp, men det finns delade meningar om Googles DNS-ande. Man menar att de istället ska hjälpa till att få DNS-nätet säkrare än att köra sitt eget DNS-race. Sen har vi även t.ex OpenDNS som ett alternativ.pun skrev:Jag har kört Googles DNS från och till och det funkar utmärkt.
Jo nu har jag inga skrupler kring detta och lägger krutet på det som funkar.... Googles DNSer har alltid funkat utmärkt för mig när jag tyckt mig behöva detta..Bowmore skrev:Japp, men det finns delade meningar om Googles DNS-ande. Man menar att de istället ska hjälpa till att få DNS-nätet säkrare än att köra sitt eget DNS-race. Sen har vi även t.ex OpenDNS som ett alternativ.pun skrev:Jag har kört Googles DNS från och till och det funkar utmärkt.