MAC lookk?

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
maglag
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

MAC lookk?

Inlägg av maglag »

Gillade inte layouten på ubuntu 10.04. Hade 9.1 tidigare och vande mig ganska snabbt med den... Hur ändrar jag utseende på skärmen? Vill få bort menyerna som ligger på skrivbordet?
Kanske ett snyggt Mac-tema eller liknande?.. ;)
Men hur gör jag? Är ganska novis på Linux, än så länge.

Någon som har en enkel guide att följa?....
Östen
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: MAC lookk?

Inlägg av Östen »

Gå in under "System", klicka vidare till "Utseende". Där kan du välja tema, bakgrund, typsnitt och visuella effekter. Är du inte nöjd med det som erbjuds kan du installera andra teman via knappen "hämta fler teman från nätet".
Användarvisningsbild
min01max
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av min01max »

maglag skrev:Gillade inte layouten på ubuntu 10.04. Hade 9.1 tidigare och vande mig ganska snabbt med den... Hur ändrar jag utseende på skärmen? Vill få bort menyerna som ligger på skrivbordet?
Kanske ett snyggt Mac-tema eller liknande?.. ;)

Du kan besöka sajten http://gnome-look.org och välja teman för GTK 2.X (sortera t.ex. efter mest nedladdade eller högst betygsatta).

I en del fall finns tilläggsinstruktioner för saker som behöver installeras, men i många fall räcker det med att ladda ner filen (ett komprimerat arkiv i tar.gz-format), högerklicka på skrivbordet och välj byt skrivbordsbakgrund, välj sedan fliken teman och klicka på knappen installera teman, klicka därefter på tar.gz-arkivet.

Ibland kan det behövas ikoner, då får du söka efter dem på gnome-look.org, eller googla efter dem. Det ligger f.ö. ett äldre Mac-tema bland de mest nedladdade filerna, men det kan jag inte rekommendera!
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

maglag skrev:Gillade inte layouten på ubuntu 10.04. Hade 9.1 tidigare och vande mig ganska snabbt med den...
NU har det aldrig funnits någon Ubuntu 9.1 vad jag vet, däremot en Ubuntu 9.10. Kanske den du menar? 9.10 betyder 2009 oktober och det var alltså i oktober 2009 den släpptes, därav versionsnumret. 10.04 betyder alltså att versionen släpptes i april 2010. Enkelt och elegant… Antar att det i alla fall var Ubuntu 9.10 som du syftade på.
maglag skrev:Hur ändrar jag utseende på skärmen? Vill få bort menyerna som ligger på skrivbordet?
Nu blir jag konfunderad. Menyer på skrivbordet? Jag har då inga menyer på mitt skrivbord och jag har haft Ubuntu 10.04 ett bra tag nu.
maglag skrev:Kanske ett snyggt Mac-tema eller liknande?.. ;)

Mac-tema vet jag inte om jag kan tipsa om, men själv använder jag Emerald som fönsterdekorator istället för… vad är det den andra heter? Metacity? Så jag kan ställa in det mesta när det gäller fönster i alla fall. Genomskinlighet, färger, knappars placering i titelraden och så vidare.

Har exempelivs skippat maximera- och minimeraknapparna eftersom jag maximerar och återställer genom att dubbelklicka i titelraden samt att minimera inte behövs när man använder flera skrivbord (16 i mitt fall). Då rullar jag hellre upp fönstret så att titelraden blir kvar med hjälp av en knapp som ser ut som en ^ eller en ˇ, beroende på om fönstret är upprullat eller inte.

Hade, på grund av att jag använder Emerald, stäng-knappen på höger sida även efter uppgradering till Ubuntu 10.04, men har nu faktiskt flyttat den till vänster sida. Lite svårt att vänja mig vid det, men jag har funnit att det faktiskt är en fördel i de flesta fall. Särskilt när man har ett antal fönster öppna som är av olika bredd. Då kommer ju övre högra hörnet på respektive fönster att hamna på väldigt olika ställen, medan vänstra övre hörnet är mer på ungefär samma ställe för varje fönster. Ska man stänga ner några fönster behöver man alltså inte flytta muspekaren så väldigt långt om stängknappen är placerad till vänster.

Fast oftast stänger jag ju fönster med Alt+F4 förstås; det går ju allra snabbast.

”Hoppande” ikoner längst ner på skärmen som i Mac kan man tydligen få genom att installera något som jag tror heter AWN. Min fru hade den ett tag och var väl rätt nöjd, men jag har själv aldrig testat.

Både AWN och Emerald finns givetvis i Ubuntus standardförråd, tror jag, så det är bara att öppna Synaptic (eller den något fjolligare programcentralen om man föredrar den) och söka samt installera.

Tänk på att om du ska använda Emerald och om du kör Compiz Fusion så måste du fippla lite i inställningarna för Compiz Fusion. Det är inget komplicerat, men du måste då även installera Compiz Config Settings Manager eller motsvarande. Finns givetvis i förråden även den, under namnet ”compiz-config-settings-manager”, om jag inte minns fel.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"