Installation Ubuntu 10.04 [LÖST]
Re: Installation Ubuntu 10.04
Det ar ju inte omojligt att de forsta versionerna av den vanliga desktop-cd:n kommer funka. De kan upplevas som "tydligare" under installationen, men jag tror inte du kommer ha nagra problem med den alternativa versionen. Det ar just i partitioneringsproicessen man kan bli lite forvirrad (och det ar farligt om du vill behalla Vista) men om du vill radera Windoze ar det bara att valja att anvanda hela disken.
Ang. 32 bit vs. 64 bit (som du fragade om tidigare), sa ar ju 32 bit det vanligaste, varfor det (tidigare) varit struligt for de med 64 bit att fa Flash att funka mm. Och om jag fattat saken ratt sa ar det inga fordelar att kora 64 bit om du bara har 2 GB RAM. Sjalv har jag 64-bit dator, med just 2 Gb ram, och jag kor 32 bitars OS. Ofta nar man skall ladda ner tredjeparts-program ar ju 32 bitars det som ar default. For mig ar det helt enkelt lattare att kora 32 bitars.
Men nu kommer jag kanske bli tillrattavisad av alla 64-bitarsentusiaster pa forumet.
Ang. 32 bit vs. 64 bit (som du fragade om tidigare), sa ar ju 32 bit det vanligaste, varfor det (tidigare) varit struligt for de med 64 bit att fa Flash att funka mm. Och om jag fattat saken ratt sa ar det inga fordelar att kora 64 bit om du bara har 2 GB RAM. Sjalv har jag 64-bit dator, med just 2 Gb ram, och jag kor 32 bitars OS. Ofta nar man skall ladda ner tredjeparts-program ar ju 32 bitars det som ar default. For mig ar det helt enkelt lattare att kora 32 bitars.
Men nu kommer jag kanske bli tillrattavisad av alla 64-bitarsentusiaster pa forumet.
-
Jag tog använd hela disken så nu är Vista på väg bort. Hoppas bara att jag inte får grafikproblem sen när/om Ubuntu blir installerat.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Du har väl nvidia-kort? För att få så bra grafik som möjligt så använd nvidias drivrutiner för kortet.
Du kan se vilka som används och ändra detta under System > Administration > Hårdvarudrivrutiner. (jag har för mej att drivarna även installeras den vägen, men är lite osäker eftersom jag har intelgrafik på denna datorn och där kommer dom lämpligastge drivarna med redan från början.)
Du kan se vilka som används och ändra detta under System > Administration > Hårdvarudrivrutiner. (jag har för mej att drivarna även installeras den vägen, men är lite osäker eftersom jag har intelgrafik på denna datorn och där kommer dom lämpligastge drivarna med redan från början.)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

-
Ja jag har Nvidia kort! Är det lönt för mig att installera GRUB? Jag valde ju att hela hårddisken skulle användas till Ubuntu!
Tack för er hjälp allihopa!
EDIT: Nu är det riktigt kört. Ubuntu bootar. Men med horibel grafik. Jag ser inte hela inloggningsrutan... Så nu är det kört för mig antar jag? Vista är ju väck
EDIT2: Nu har jag tagit mig in på nått sätt. Kan man skriva nått i terminalen så man kan uppdatera drivrutiner till grafiken eller kanske ändra upplösning?
Tack för er hjälp allihopa!
EDIT: Nu är det riktigt kört. Ubuntu bootar. Men med horibel grafik. Jag ser inte hela inloggningsrutan... Så nu är det kört för mig antar jag? Vista är ju väck

EDIT2: Nu har jag tagit mig in på nått sätt. Kan man skriva nått i terminalen så man kan uppdatera drivrutiner till grafiken eller kanske ändra upplösning?
Nej, det skall ga att fixa.
Du vet i Linux finns det ju en kommandorad ocksa
OK, sa felet ar att det ar fel upplosning eller? Dvs. bilden far inte plats pa skarmen? Eller ar det konstiga farger, eller andra defekter?
Det skall val ga att installera korrekta Nvidia-drivar fran kommandoraden. Nu har jag inte Nvidia sjalv, vilket begransar min anvandbarhet i denna traden, men det skall nog ga att reda ut utan storre problem.
Till att borja med, sa far du starta datorn i recovery mode, da kommer du till kommandoraden. Darifran kan "nagon" har pa forumet fjarrstyra dig. Fast det gar nog att fa fram kommandoraden fran inloggnings-fonstret ocksa.
EDIT:
https://help.ubuntu.com/community/Binar ... wto/Nvidia
Du vet i Linux finns det ju en kommandorad ocksa

OK, sa felet ar att det ar fel upplosning eller? Dvs. bilden far inte plats pa skarmen? Eller ar det konstiga farger, eller andra defekter?
Det skall val ga att installera korrekta Nvidia-drivar fran kommandoraden. Nu har jag inte Nvidia sjalv, vilket begransar min anvandbarhet i denna traden, men det skall nog ga att reda ut utan storre problem.
Till att borja med, sa far du starta datorn i recovery mode, da kommer du till kommandoraden. Darifran kan "nagon" har pa forumet fjarrstyra dig. Fast det gar nog att fa fram kommandoraden fran inloggnings-fonstret ocksa.
EDIT:
https://help.ubuntu.com/community/Binar ... wto/Nvidia
-
På nått sätt lyckades jag fixa upplösningen trots att terminalen hamnade utanför skärmen
Sen lyckades jag komma åt skärminställningarna och då var det grafiska problemet löst. Någon som vet hur man får hela systemet på svenska? Det står att svenska är installerat men fortfarande är alla saker uppe i menyraden på engelska. Någon som vet hur man får hela systemet på svenska?
Än en gång tack för all er hjälp!

Än en gång tack för all er hjälp!

Om du skriver
i terminalen vad star det da?
Kod: Markera allt
locale
-
Det funkar med språket nu
Där är dock ett litet problem med grafik drivrutinerna. Vilken ska man ta? Jag kör på den understa nu ska man ta Nvidia 173 istället?

- Bilagor
-
- Skärmbild2.png (146.48 KiB) Visad 2206 gånger
- Konservburk
173:an är för äldre grafikkort som inte stöds i den mer uppdaterade drivrutinen.Swedish Berserk skrev:Det funkar med språket nuDär är dock ett litet problem med grafik drivrutinerna. Vilken ska man ta? Jag kör på den understa nu ska man ta Nvidia 173 istället?
Det gar ju att ta reda pa.
Ar det inte nagot med "lspci | grep -i nvidia" eller liknande?
Sedan nar man fatt vad man har for grafikkort kan man kolla vilka kort som stodjs av vilka drivrutiner pa ubuntus paketbeskrivningen eller liknande genom google.
(man kanske skall byta ut nvidia mot vga i ovan kommando, eller bara kora lspci och sitta och forsoka hitta den ratta raden.)
Ar det inte nagot med "lspci | grep -i nvidia" eller liknande?
Sedan nar man fatt vad man har for grafikkort kan man kolla vilka kort som stodjs av vilka drivrutiner pa ubuntus paketbeskrivningen eller liknande genom google.
(man kanske skall byta ut nvidia mot vga i ovan kommando, eller bara kora lspci och sitta och forsoka hitta den ratta raden.)
-
Konservburk: Okej så jag ska behålla den nuvarande drivisen? När jag går in på skärmupplösning kommer det upp om jag vill köra med en Nvidia X driver.
- Konservburk
Om du har ett Geforce 6000 eller nyare.Swedish Berserk skrev:Konservburk: Okej så jag ska behålla den nuvarande drivisen?
-
Okej. Innan kunde jag köra 1280 ' 800 pixlar ( visserligen var det den upplösningen som klyddade innan ) nu finns inte det alternativet i skärmupplösnings menyn längre. Jag blev slussad till Nvidias kontrollpanel ( se bilden ) där det står detta om x config.
- Bilagor
-
- Skärmbild-4.png (151.37 KiB) Visad 2186 gånger
- Konservburk
Har du försökt göra det den vill?
Kod: Markera allt
sudo nvidia-xconfig
-
Okej. Var heter Terminal på svenska? Jag hittar inte den längre
Ni får stå ut med mig ett tag till. Det är inte lätt när man är helt ny på det
Edit: Hittade den nu.

Edit: Hittade den nu.
Senast redigerad av 1 Swedish Berserk, redigerad totalt 13 gånger.
- Konservburk
Om jag inte minns fel: Program --> Tillbehör --> Terminal
-
Såhär står det. Fattar inte mycket om jag ska vara ärlig 

- Bilagor
-
- Skärmbild-2.png (170.74 KiB) Visad 2177 gånger
- Konservburk
Det ser väl bra ut. Bara en omstart som fattas nu.
-
Yay! Nu kan jag köra 1280 * 800 pixlar! Och jag kan slå på Visuella Effekter! Såg lite tråkigt ut innan när man körde i 1024 * 768 innan dessutom utan visuella effekter. Tack så mycket för hjälpen Konservburk! Och alla andra som varit med och hjälpt till ni är bäst! 

Kul att det loste sig!
Om du gillar visuella effekter kan du ju kolla upp "compiz". Googla eller kolla i programforadet sa ser du vad det ar.
Det ar ju ocksa ett bra test att 3D grafiken funkar som den skall.
Det, eller Wolfenstein 3D
. (nej, seriost, man kan ju anvanda glxgears for att kolla framerate, mm.)
Om du gillar visuella effekter kan du ju kolla upp "compiz". Googla eller kolla i programforadet sa ser du vad det ar.
Det ar ju ocksa ett bra test att 3D grafiken funkar som den skall.
Det, eller Wolfenstein 3D