Problem med rtcwake [LÖST]

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
imightbe
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Problem med rtcwake [LÖST]

Inlägg av imightbe »

Hallå folkens. Jag har lite problem med att få rtcwake att fungera som jag vill. Använder det i ett script via XBMC för att kunna sätta alarm, och vill kunna få datorn att slocka och vakna på bestämda tider. Har allt som det ska med scriptet men själva programmet strular.

Först och främst så behöver jag hjälp att sätta permantenta permissions på /sys/power/state, då de försvinner efter reboot. Att sätta en "sudo rtcwake" i crontab funkar inte, så jag har lagt till permission för min användare till /dev/rtc0. Det funkar fint, men vet inte hur jag skag öra för /sys/power/state.

Mitt andra problem är att när datorn vaknar efter att ha satt rtcwake, så får jag bara en svart bild. GDM verkar inte gå igång som det ska, men jag kan ssh:a in i burken. Har någon några heta tips?

MVH
Jon
Senast redigerad av 1 imightbe, redigerad totalt 13 gånger.
imightbe

Re: Problem med rtcwake

Inlägg av imightbe »

Tjoho. Har löst suspend genom att använda pmi action suspend istället för att söva direkt med rtcwake. Har dock fortfarande problemet att jag vill sätta permanent permission till /sys/power/state. Några tips?

För er som använder Ubuntu med XBMC finns mitt script här: http://smashitup.co.uk/alarmxbmc-0.2.tar.gz
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Se till att du kommer åt filen med sudo utan lösenord. Kapsla det du vill göra i ett skript
tex

Kod: Markera allt

#!/bin/sh
echo mem > /sys/power/state
Sedan lägger du till en rad i /etc/sudoers, med visudo OBS!!! viktigt, som gör att du får köra skriptet utan att ange lösenord.

Dessutom borde du byta ">" till ">>" när du loggar cronjobben så att du inte skriver över loggen hela tiden. Om du inte vill ha en för stor log kan du lägga in den i /etc/logrotate.conf.
imightbe

Inlägg av imightbe »

Ah tack för svar. Det jag vill göra är ju att köra rtcwake, vet inte exakt vad den skriver till /sys/power/state. För att det ska fungera med din variant antar jag att jag måste skapa det scriptet varje gång jag ändrar tid för rtcwake, och sedan köra scriptet..?

Fungerar det att lägga till "user ALL= NOPASSWD: /sys/power/state" i /etc/sudoers?

Angående logg så kanske det är en bra idé, har mest använt det för debug när jag testat scriptet.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Nej det fungerar inte. Du måste lägga in programmet i /etc/sudoers, dvs /usr/sbin/rtcwake.

user ALL= NOPASSWD: /usr/sbin/rtcwake
user ska bytas ut mot den användare som ska köra jobbet.

Sedan ändrar du i skriptet. Så att du lägger in sudo framför rtcwake.
imightbe

Inlägg av imightbe »

Tjoho.

Det har jag ordnat redan, har fixat så jag kan köra rtcwake som min egen user. Behöver då heller inte ha sudo i scriptet. Men när jag kör rtcwake så börjar den grina över permissions till /sys/power/state om jag inte kör en chmod/chown innan efter omstart. Lite bökigt.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

imightbe skrev:Tjoho.

Det har jag ordnat redan, har fixat så jag kan köra rtcwake som min egen user. Behöver då heller inte ha sudo i scriptet. Men när jag kör rtcwake så börjar den grina över permissions till /sys/power/state om jag inte kör en chmod/chown innan efter omstart. Lite bökigt.
Hur har du gjort det?

Rättighetsbiten tar ju sudo hand om eftersom du kör som root...

Som ett alternativ till sudo kan du ju även sätta s biten på rtcwake. Då körs rtcwake som root och du slipper rättighets problemet på state filen.

sudo chmod u+s /usr/sbin/rtcwake
Nackdelen med detta är att du ger alla användare rätt att köra rtcwake som root. Men på ett enanvändarsystem så spelar det ingen roll.
imightbe

Inlägg av imightbe »

mcNisse skrev: Hur har du gjort det?

Rättighetsbiten tar ju sudo hand om eftersom du kör som root...

Som ett alternativ till sudo kan du ju även sätta s biten på rtcwake. Då körs rtcwake som root och du slipper rättighets problemet på state filen.

sudo chmod u+s /usr/sbin/rtcwake
Nackdelen med detta är att du ger alla användare rätt att köra rtcwake som root. Men på ett enanvändarsystem så spelar det ingen roll.

jon ALL= NOPASSWD: /usr/sbin/rtcwake
Fungerade för mig, kan köra rtcwake som min user nu. Det krävdes dock lite meck med bla /dev/rtc0. Lösningen med +s är ju smidigare i så fall, ska genast testa det. Tackar! :)

EDIT: Testade nu, verkar fungera strålande. Alles gut!
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"