SV: Samba utan för eget nätverk?
Samba utan för eget nätverk?
hejsan.
Har en liten snabb fråga, jag har sökt lite men ikke funnit svaret på min fråga.
Min fråga lyder såhär.
Kan man dela ut sin samba katalog utanför sitt egna nätverk?
Har en liten snabb fråga, jag har sökt lite men ikke funnit svaret på min fråga.
Min fråga lyder såhär.
Kan man dela ut sin samba katalog utanför sitt egna nätverk?
-
- Kontakt:
Att dela ut utanför nätverket är inga problem i sig, det är nog snarare på andra sidan det kan vara svårare. Vet inte om de grafiska verktyg som finns går att konfigurera så att de kollar på ett annat nätverk än det egna...
Hmm, okej.Olle Eriksson skrev: Att dela ut utanför nätverket är inga problem i sig, det är nog snarare på andra sidan det kan vara svårare. Vet inte om de grafiska verktyg som finns går att konfigurera så att de kollar på ett annat nätverk än det egna...
Men om jag öppnar rätt port och en polare till mig skriver
smb://loppan.loppan.loppan.se/ så borde det i princip funka?
-
- Kontakt:
Det borde fungera, ja.
Okej, tack för hjälpenOlle Eriksson skrev: Det borde fungera, ja.

Då ska jag bara leta på vilka portar samba använder

-
- Kontakt:
Det verkar som att det använder port 137-139. Vilka protokoll som används på vilken port vet jag inte.
Sedan vill jag bara påpeka att det inte är så himla bra ur säkerhetssynpunkt att öppna SMB utåt...
Sedan vill jag bara påpeka att det inte är så himla bra ur säkerhetssynpunkt att öppna SMB utåt...
Hmm, okej.Olle Eriksson skrev: Det verkar som att det använder port 137-139. Vilka protokoll som används på vilken port vet jag inte.
Då får man väll krångla ihop glftpd igen då.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Varför inte starta en ssh server? Det fungerar mycket bra såvida prestanda i filöverföring är viktigt.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome