Mp3-spelare, förslag.
- omnius
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Mp3-spelare, förslag.
Strength in the arm, truth in the heart, honesty in speech
192 Kbit/s är standard. Man behöver inte gå högre med MP3. Kör man med OGG kan man gå ner på 128 Kbit/s.Rasmus skrev:Jag trodde man skulle kunna lyssna på musiken också? Då krävs det ju minst 320kbit (iaf. när vi snackar mp3) Sen har men ju lite id3 samt albumomslag bundlat...Harlekin33 skrev:Fel.
En mp3-låt i 128 kilobit/s ligger på ca: 3,5 MB
EDIT: sen tycker jag inte radiolåtlängden på 2 min är godkänd, en låt ska vara 4-5min
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
Har du källa på det?Hund skrev:192 Kbit/s är standard. Man behöver inte gå högre med MP3. Kör man med OGG kan man gå ner på 128 Kbit/s.Rasmus skrev:Jag trodde man skulle kunna lyssna på musiken också? Då krävs det ju minst 320kbit (iaf. när vi snackar mp3) Sen har men ju lite id3 samt albumomslag bundlat...Harlekin33 skrev:Fel.
En mp3-låt i 128 kilobit/s ligger på ca: 3,5 MB
EDIT: sen tycker jag inte radiolåtlängden på 2 min är godkänd, en låt ska vara 4-5min

Han syftar troligen på scene-regler;
Encoding Quality
1. For releases made from MP3s (online bought):
VBR (all combinations, but no maximum bitrate limit) and CBR is allowed. The minumum bitrate for CBR is 192kbit.
=> You release the MP3 as is. It is NOT allowed to re-encode! If the source is below 192 kbit CBR it's not allowed to release it. Release the MP3 unmodifed as you downloaded it. Only adding/changing ID3 tag is allowed.
2. For ALL other sources (CD, Vinyl, DVD, etc.):
You must use either:
- LAME 3.97 (final version!) with preset V2 and VBRNEW ("-V2 --vbr-new") or
- LAME 3.90.3 (modified version preferred) with preset APS ("--alt-preset standard").
For both LAME versions additional switches which would affect the mp3 quality are forbidden, especially no minimum or maximum bitrate limits.
If you use LAME 3.90.3: preset must either be stored in mp3 header (= modified LAME version) or be part of info in your nfo file.
(If you are going to change your encoder now then switch to 3.97. LAME 3.90.3 will be removed from this rule sooner or later)
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
Jag har en Creative zen stone, 2gb utan display. Batterierna räcker hur länge som helst. Skitbra ljud! Funkar perfekt i Linux. 5/5!
dmz skrev:Yep.SlamsornasKung skrev:Går Sandisk Sansa att använda även som vanliga flashminnen (d.v.s. en portabel liten hårddisk), och var hittar man en dylik i centrala Stockholm?
Så jag behöver inget spesial program för att den ska hitta låtar utan jag låger bara över dom som på ett usb minne?
Precis.agge.se skrev:dmz skrev:Yep.SlamsornasKung skrev:Går Sandisk Sansa att använda även som vanliga flashminnen (d.v.s. en portabel liten hårddisk), och var hittar man en dylik i centrala Stockholm?
Så jag behöver inget spesial program för att den ska hitta låtar utan jag låger bara över dom som på ett usb minne?
Problemet är lättlöst, med att komma åt sandisk sansa clip från ubuntu 10.04: gå in i spelarens settings-meny och ner ett antal steg till usb-inställningar välj där usb mode msc. Sen dyker den snällt upp som usb-disk när man pluggar in den!
Jag gissar att det löser mina problem att få upp den i win xp också.
Jag blev så glad när jag hittade detta tips efter att ha köpt en sansa clip+ 4GB till min fru i födelsedagspresent.
Jag gissar att det löser mina problem att få upp den i win xp också.
Jag blev så glad när jag hittade detta tips efter att ha köpt en sansa clip+ 4GB till min fru i födelsedagspresent.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Enda anledningen att ha en separat spelare (från mobilen) idag måste väl bara vara batteritid, eller? Asså, köper man en 5 år gammal SonyEricsson W800 beg. för en femhundring så är det en grym mp3-spelare liksom, hehe...
Själv håller jag mig till en 'enhet' vars kravspec är att den skall klara att surfa bra, spela mp3 och videoklipp bra - för tillfället är det en iPhone 3GS som uppfyller positionen men har haft HTC Hero innan och det blir nån Android- eller Maemo-lur igen framöver tror jag - nåt med bättre batteritid iaf...
Själv håller jag mig till en 'enhet' vars kravspec är att den skall klara att surfa bra, spela mp3 och videoklipp bra - för tillfället är det en iPhone 3GS som uppfyller positionen men har haft HTC Hero innan och det blir nån Android- eller Maemo-lur igen framöver tror jag - nåt med bättre batteritid iaf...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jag har nu bytt upp mig och kör numera med en Sansa Clip+ med 4+16G utrymme.dmz skrev:Jag kör med en sandisk sansa clip med hörlurar som kostar 7 gånger så mycket som spelaren. Riktigt, riktigt bra ljud levereras, och så i perfekt storlek (dvs, så liten som möjligt).
Det första jag gjorde var givetvis att slänga in rockbox på den, och jag måste säga att detta är ett givet köp. Lite plastigare chassi än Clip v1, ljudchippet är inte det samma, men det låter mycket bra ändå och jag är mycket nöjd.
Givetvis är det bara att montera båda minnen'a precis som vanligt.
@ farmfield:
Du kan inte påstå att det är bra ljud i en mobiltelefon. Gör det bara inte.
Dessutom så är Clip mindre än displayen på en mobiltelefon, den kör fri mjukvara (vilket innebär att jag kan göra vad jag vill med den), och denna fria mjukvara ger mig en betydligt större musikupplevelse än vad en... mobiltelefon kan göra.
Sist men inte minst, och det är jag väl antagligen ensam om, men jag vill faktiskt inte kunna bli nådd överallt. Jag vill helst inte bli nådd alls per telefon, och då är ditt förslag en rätt kass ide'.
Hero har ett riktigt bra ljud. Way bättre än iPod och alla andra MP3-spelare.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Hehe, klart jag kan. Jag kan påstå vad som helst, t.o.m. osanningar - men jag håller inte med dig i detta. Det är (som jag tror du skrivit tidigare) mest hörlurarna som gör ljudet ändå...dmz skrev:@ farmfield:
Du kan inte påstå att det är bra ljud i en mobiltelefon. Gör det bara inte.
Men det där är ju bara dina personliga preferenser och har ingenting att göra med om en enhet är en bra mp3-spelare eller inte...Dessutom så är Clip mindre än displayen på en mobiltelefon, den kör fri mjukvara (vilket innebär att jag kan göra vad jag vill med den), och denna fria mjukvara ger mig en betydligt större musikupplevelse än vad en... mobiltelefon kan göra.

Nej, tror jag inte alls du är, det är en plåga att aldrig komma undan sin egen mobil, jag håller med, men alla moderna nallar har å andra sidan flygplansläge...Sist men inte minst, och det är jag väl antagligen ensam om, men jag vill faktiskt inte kunna bli nådd överallt. Jag vill helst inte bli nådd alls per telefon, och då är ditt förslag en rätt kass ide'.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<