Fullskärm med flashspelare utan lagg

Här kan du dela med dig av dina bästa tips och knep.
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
m!rage

Fullskärm med flashspelare utan lagg

Inlägg av m!rage »

Datorn jag använder nu (P4 @ 2.6GHz) klarar inte SVT Play i fullskärm utan att det hackar. Så jag kom på en workaround att istället köra spelaren i Firefox som vanligt, men i fullskärmsläge (F11). Sen tryckte jag ctrl-+ för att förstora hela sidan tills själva spelaren fyllde upp hela skärmen horisontellt.
Det blev visserligen fula ramar över och under men frameraten blev mycket bättre jämfort med flashspelarens fullskärmsläge. Det var dagens tips :)
Alleinsora
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Fullskärm med flashspelare utan lagg

Inlägg av Alleinsora »

Det går även att använda skrivborszoomen i Compiz för att slippa trycka fullscreen i flash (gammalt twinview-knep.)
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

[ironi]Konstigt, Adobe säger ju Flash är så himla bra och att det inte alls slukar prestanda - ja förutom på Mac då, men det är Apples fel... Kanske Apples fel att det inte fungerar i Ubuntu heller iof... ::)[/ironi]
audio86hifi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av audio86hifi »

P4 prolle är väl lite stenålder, skaffa en dubbelkärnig ist el köp ny dator.
Sitter själv med en intel E5300 och den pallar 720p på youtube utan några större laggproblem.
Alleinsora
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Alleinsora »

För mig är inte problemet att det blir lagg, min gamhärk Pentium D @3.4GHz klarar utan problem HD på tuben, däremot får jag problem med fullskärmen p.g.a twinview. Sen tycker jag väll det är lite väl att köpa ny dator för att titta på onlinevideoklipp...
Hur jag än gör så slutar det alltid med E17 på netbooken....
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det blir även extremt mycket tearing, vilket är nästan lika störande som den låga frameraten. Ska kika på det där med Compiz skrivbordszoom nån gång, det kanske funkar ännu bättre. Helt obegripligt att flash drar mer processorkraft av att rita upp på en större yta även om upplösningen är densamma
mattsl
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av mattsl »

För en annan lösning kolla mitt skript i den här tråden: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=49371

Skriptet gör det möjligt att klicka på rtsp-länkarna på svt:s hemsida och streama materialet genom mplayer. Inga problem med fullskärmsläget då. :)
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Alleinsora skrev:För mig är inte problemet att det blir lagg, min gamhärk Pentium D @3.4GHz klarar utan problem HD på tuben, däremot får jag problem med fullskärmen p.g.a twinview. Sen tycker jag väll det är lite väl att köpa ny dator för att titta på onlinevideoklipp...
Ungefär samma som för mig, twinview gör ju att flash (på utube) av ngn anledning inte visar fullskärm alls utan 'delskärm'... Udda eftersom diverse andra spelare - typ alla andra - ju klarar det...
Skriv svar

Återgå till "Guider"