Peppermint OS, "Built for Speed".

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av Pink Panther »

VPS.NET sponsrar Peppermint OS.

http://www.vps.net/

"This means that service over the next 24 hours may be sporadic, and over the next 3 days there may be up to a 12 hour block of downtime".

"The team would like to extend their thanks to VPS.NET for their sponsorship and for their work during this migration".

Källa: http://peppermintos.net/viewtopic.php?p=3881#p3881

Det innebär en del arbete med servrar med mera..... Därför blir det en liten fördröjning med utgivningen av den efterfrågade Peppermint Ice. Det sker i nästa vecka, troligen slutet av kommande vecka. Inget datum är bestämt nu. Det beror på när det pågående arbetet avslutas.

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

En egen justerad Peppermint Ice. Grunden är Linux Mint som sedan omsorgsfullt har försetts med nya Peppermint Ice. Det var inte alldeles lätt för att Peppermint tillför också Linux Mints förråd. Jag fick helt enkelt bygga om lite. Så Peppermint Ise är nu den primära distributionen och Linux Mint sekundär. Ja! peppermint Ice är smidig snabb och stabbil redan nu. Det kommer förmodligen några mindre ljusterringar eller eventuellt ytterligare något nytt. Men jag får se när det landar i min dator. Jag kör Peppermint Ice och Linux Mint med följande Linux kärnor 2.6.34 och 2.6.35 . Ikoner är inte original det är Revenge och fönster är Shiki-Wise. ;D

Bild

//PP
Linux Mint 18 Sarah
friTTe81
Kontakt:

Inlägg av friTTe81 »

Bra skit =D
blir gött o få damma hem Ice sen och installera på netbooken, ska in med xmbc också så jag kan styra allt med mobilen =)
Teknik is the shit
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

"Peppermint ICE Release Date"

"We are happy to announce that the highly anticipated Peppermint ICE will release on Monday July 19th". ( Måndagen 19/7 )

Källa/Shane: http://peppermintos.net/viewtopic.php?f=6&t=845

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Re: Peppermint OS, "Built for Speed".

Inlägg av Pink Panther »

Peppermint OS har en långsiktig plan på att själv paketera och leverans av sina egna .deb paket/program. Det första i raden blir Firefox 4.0. Det här kommer naturligtvis att ta tid och är en ständig och långvarig sysselsättning. Vad jag kan förstå av min korrespondens med utvecklarna är de varken nöjda eller litar på de arbete som utförs av Ubuntu för närvarande. De vill anpassa paketen till Peppermint OS.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

En känd grafisk formgivare med aliaset "zwopper", ( Sweden ) känd ibland annat på deviantart.com. Han har redan utfört en del arbete för Linux Mint. Har nu tackat ja till att arbeta med Peppermint OS gällande den grafiska utformning.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Toledomahn

Inlägg av Toledomahn »

2 Dagar kvar till "The big bang". Ska bli roligt att se hur många som vill ha den. Jag hoppas den hamnar på alla trackers som finns.
Tell me over and over and over again!:

http://www.youtube.com/watch?v=tWDVl-QgM7M
Swedish Berserk

Inlägg av Swedish Berserk »

Intressant distro :) Verkar vara väldigt lättdriven också ( för gamla burkar ) men vad är Peppermint Ice för något? Har inte hittat så mycket info om den mer än att den ska vara ännu mer lättdriven och ha chromium som standard.

Lite offtopic: Har dem ingen SVG version av deras fina logotyp? Går inte att hitta nånting om distron på wikipedia den är för ny kanske? :)
Toledomahn

Inlägg av Toledomahn »

Nu måste jag försöka avliva en myt. Visst kan man install. en netbook eller en netbook remix på en desktop?

Eller?

Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

det är inga problem. en netbookremix är anpassad för hårdvara med blygsamma resurser, ibland äär även kärnan specialanpassad för t ex atom-processorn, vars kännetecken är just lägre prestanda men också lägre energiförbrukning.
Så visst går det. Men det är lite grann som att montera på en moppemotor på en personbil ( jämförelsen haltar men..)
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Swedish Berserk skrev:Intressant distro :) Verkar vara väldigt lättdriven också ( för gamla burkar ) men vad är Peppermint Ice för något? Har inte hittat så mycket info om den mer än att den ska vara ännu mer lättdriven och ha chromium som standard.

Lite offtopic: Har dem ingen SVG version av deras fina logotyp? Går inte att hitta nånting om distron på wikipedia den är för ny kanske? :)
Jag ger inget svar nu. Jag har fört frågorna vidare. Det är möjligt att här kommer ett svar på engelska om Peppermint OS. Om det är OK! Utvecklarna är engelsk talande. Men jag kan inte garantera ett svar. Det är om de vill eller har tid.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Asheguy

Inlägg av Asheguy »

Hello Sweden, Asheguy here the Peppermint OS Forum Admin and Support Team Leader and I am dropping in to answer some of your questions for you.

First off about Peppermint ICE, it is a new version of Peppermint OS that you can download from http://www.peppermintos.com starting on Monday July 19th. The reason that there is very little information available about it Peppermint ICE is to build curiosity and anticipation among our users and the Linux Community as a whole.

We are working on the Wikipedia post and hope to have it ready soon. We do not have any SVG images as of yet but we are working on it.

I would like to thank Pink Panther for starting this topic thread and for Rowtag for bringing it to my attention. Most importantly I would like to thank all of you for using or trying Peppermint OS, without you we are nothing. I will drop back in as soon as I can to chat, give updates, and answer question.

Thanks again,

Asheguy
Senast redigerad av 1 Asheguy, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Peppermint är ingen Netbook-dist i sig själv, den är så lättdriven att den är lämplig på klenare (netbooks t.ex.) eller äldre maskiner - precis som Lubuntu. Peppermint verkar dock en bra bit mer förfinad än just Lubuntu.

Att installera t.ex. Ubuntu Netbook Remix (UNR) på en stationär dator känns lite meningslöst, ja om man inte sitter på en gammal 15" 'tjockskärm' med låg upplösning eller liknande - för det finns ju ingen anledning att köra UNR m.fl. netbook-anpassade distar om man har högre upplösning, det blir mer begränsande än ett vanligt skrivbords-OS...

Notera dock att Peppermint inte har ett netbook-anpassat GUI som UNR utan är av typen vanlig skrivbordsmiljö, att det är lämpligt för netbooks är mer en fråga om prestanda som sagt.

Hoppas att det klargjorde vad vi snackar om.

Peppermint ser förresten ut som ett riktigt seriöst projekt och jag stöder (som sagt också det) denna Ubuntu-baserade dist. helhjärtat! :)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Det har blivit lite missförstånd här. Netbooksremixar är generellt anpassade för bärbara datorer vars prestanda är något nedsatt till förmån för mobilitet och länge batteritid.
Peppermint OS bygger delvis på lubuntu som.är en lättviktig skrivbordhanterare.
Så vitt jag uppfattat rätt, bör även användare av mer avancerade datorer kunna ha gott utbyte av Peppermint..
Toledomahn

Inlägg av Toledomahn »

Ulsak skrev:Det har blivit lite missförstånd här. Netbooksremixar är generellt anpassade för bärbara datorer vars prestanda är något nedsatt till förmån för mobilitet och länge batteritid.
Så vitt jag uppfattat rätt, bör även användare av mer avancerade datorer kunna ha gott utbyte av Peppermint..
Så då är PPmint både en netbook/laptop OCH en destop remix???

Har jag fattat saken rätt då?

Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:Det har blivit lite missförstånd här. Netbooksremixar är generellt anpassade för bärbara datorer vars prestanda är något nedsatt till förmån för mobilitet och länge batteritid.
Jag hade iof inte uttryckt mig så. Netbock-distar brukar vanligtvis ha ett specialanpassat GUI för dom mindre/sämre upplösta skärmarna förutom att dom generellt är (eller iaf är tänkta att vara) mer lättdrivna.

Precis, för många netbookanvändare vill ha vanligt skrivbords-OS men det är ju att föredra lite mer lättdrivet OS pga. dom klenare processorerna.

Peppermint är alltså lättdrivet men har inte specialanpassat GUI för mindre skärmar/lägre upplösning. Mer avancerat än så är det inte.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Toldemahn skriver följande fråga:

"Nu måste jag försöka avliva en myt. Visst kan man install. en netbook eller en netbook remix på en desktop?"

Frågan är kan jag installera netbook/remix på en desktop. Om jag tolkar frågan rätt.

Svaret på den frågan är JA!. De skall inte vara några problem. Men om det blir en bra miljö för användaren är en annan fråga. Men Peppermint OS eller jag har aldrig skrivet att Peppermint OS är endast ämnad för netbook eller passar alla typer av netbooks. Peppermint OS passar äldre datorer, de flesta desktop- datorer och bör/eller kan passa till en del netbooks. Men när det gäller netbooks kan de finnas undantag. Vilka vet jag inte. Jag har inte dagsläget läst om någon användare som har eller haft några allvarligare problem.

//PP

Edit av Lao Tzu: Tog bort citeringen av Ulsak då det inte hörde till ämnet.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Tog bort några inlägg som inte hör till ämnet.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Rensat lite till.

Håll er till ämnet av tråden och låt bli att göra inlägg som endast kritiserar trådskaparen. Om någon har kritik mot trådaskaparen så ta det via PM till denne istället.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Lao Tzu skrev:Tog bort några inlägg som inte hör till ämnet.
ack ja, du tog bort lite som gör att tråden tappar kontext.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"