sda/sdb - vad avgör + boot flags?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Sundberg

sda/sdb - vad avgör + boot flags?

Inlägg av Sundberg »

Pga. att Kubuntu började bugga loss med musknapparna så bestämde jag mig för att börja om från början och istället köra på Ubuntu.
Efter installation av Ubuntu 32 bits desktop så kommer jag till det att bios räknat upp diskar och IRQ's etc. Därefter händer nada enchilada.
Om det ändå kunde stå typ "Error, please insert ystsem disk" eller "Grub error 17" eller "22". Men nej. Helt tomt.

Nu håller jag på och felsöker och har följande funderingar;
1. Vad avgör om Ubuntu anser en disk vara sda eller sdb (eller sdc/sdd, etc).
Disken som enligt BIOS är First SATA Master anses av Ubuntu vara sdc. (Den här försöker jag installera Ubuntu på)
Disken som enligt BIOS är Second SATA Maste anses av Ubuntu vara sdd
Disken som enligt BIOS är Third SATA Maste anses av Ubuntu vara sda
Disken som enligt BIOS är Fourth SATA Maste anses av Ubuntu vara sdb

2. Vad betyder egentligen flaggan Boot som man kan redigera i t.ex. Gparted?
Diskarna sda & sdb har flaggan Boot på sig. De andra har ingen flagga alls.
De andra flaggorna, Raid, LBA, etc, är det någonsin något man som vanlig användare ska peta på?

ytterst tacksam om någon kunde stilla min nyfikenhet :)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: sda/sdb - vad avgör + boot flags?

Inlägg av Konservburk »

Sundberg skrev:1. Vad avgör om Ubuntu anser en disk vara sda eller sdb (eller sdc/sdd, etc).
I grund och botten avgörs det av i vilken ordning drivrutinerna startas. I de fall där det är samma drivrutin (t.ex. för ett gäng diskar kopplade till samma kontroller-chip) så avgörs det internt av drivrutinen. Sedan finns även något som heter udev som kan döpa om allting i efterhand så att en disk alltid heter samma sak oavsett i vilken ordning drivrutinerna råkar startas.
Sundberg skrev:Vad betyder egentligen flaggan Boot som man kan redigera i t.ex. Gparted?
Diskarna sda & sdb har flaggan Boot på sig.
Verkar konstigt eftersom flaggorna inte ska gälla hela diskar, utan bara partitioner.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Stort tack Konservburk :)
Då förstår jag bättre. Ändrade om sata-kablarna på diskarnna och då ändrade Ubuntu vilken disk som var sda/sdb, etc.

De två diskarna som har boot-flaggorna har bara en partition på sig. Jag som uttryckte mig klumpigt.
Jag tog bort boot-flaggorna på dessa, så nu har ingen partition någon boot-flagga. Om inte ubuntus installationsprogram sätter den (testar just nu att installera från usb-sticka).
Tack än en gång för snabbt och informativt svar =)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Har för mig att äldre OS (eller BIOS låter vettigare?) behövde ha bootflaggan för att kunna boota från partitionen. Den behövs egentligen inte idag.

OM, man inte har 2 partitioner på ett USB minne, och väljer att ha filer på den första, men ett bootbart Ubuntu på den andra. :) (eller liknande uppenbara fall)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Boot-flaggan är ett äldre påfund från msdos (då begreppet utökad partition inte fanns) som sen för bakåtkompabilitet lever kvar i Windows. Windows MBR behöver bootflaggan för att veta vilken primärpartition som ska startas upp. Linux använder den inte och den behövs inte heller om man startar upp Windows via grub. Orsaken till detta är att Windows MBR är en sektor (512 bytes) stor och då inte har plats för att ta reda på var Windows ligger. Grub grejar det däremot då den använder de första 63 sektorerna på disken, dvs den första som kallas MBR och de resterande som kallas embedded area.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Aha, då fyller den ingen som helst funktion för mig då.
Tack Emil.s & Bowmore.

För övrigt lyckades installationen till slut; Ändrade som sagt sata-kablarna så att min f.d. sdc blev sda och installerade via usb-sticka. Vid omstart/uppstart fick jag felmeddelande från GRUB. Ändrade tillbaka sata-kablarna och startade om. Voilá! Låter helt ologiskt i mina öron, men det funkar nu iallafall :)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"