Hur installerar man program om man inte har internet?

Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Jag installerade ubuntu 5.10 på min mammas gamla dator och den saknar helt och hållet nätverkskort. Därför finns det ingen tillgång till internet och om man ska kunna uppdater systemet och installera program med Synaptic Package Manager behöver man ju ha internet, eller? Jag har provat att ladda ner .deb filer som jag flyttat över med usb och försökt installera (dpkg -i filen.deb, om jag inte minns fel) sen har jag även försökt att installera .tar.gz filer. Dock har jag inte lyckats med något av det... Jag antar att mina misslyckanden berodde på paketberoenden.

Så min fråga är nu om det finns nåt lätt sätt att installera program på om man inte har nån internetuppkoppling? Jag tänker mig typ nån CD-skiva (jag har ingen DVD-läsare på den datorn) med paket och paketberoenden och sånt. I så fall var man kan ladda ner detta och hur man i så fall gör.

Och om det är nån som kan förklara för mig hur man installerar .deb filer och .tar.gz och hur man vet vilka paket som behövs för att man ska kunna installera och om det finns nåt enklare sätt än att installera ifrån terminalen?

I Windows är det bara att ladda hem en setup.exe fil och sen dubbelklicka på den och följa instruktionerna, finns det inget lika smidigt sätt att göra det i Ubuntu/Linux?

Snälla hjälp mig jag vill kunna installera program!!!

BTW Jag är inte så jätte duktig på Linux så förklara noga...:)
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Inlägg av Linus Mannervik »

Det finns en mängd av paket på CD-skivan som du installerade Ubuntu ifrån. Dessa kan du installera direkt genom Synaptic.

Om du försöker installera ett .deb-paket med dpkg så borde du åtminstone få reda på vilka paket som krävs, så om de inte installeras automatiskt (jag minns inte om dpkg gör detta) borde du kunna installera dem separat genom tex. Synaptic.

Det du menar med .tar.gz-filer är troligen källkod. Att installera från källkod innebär att du måste kompilera (bygga) koden så att den kan köras på datorn. Detta är i många fall inte det lättaste, och kan dessutom ta lång tid. Med andra ord bör du försöka att slippa kompilera programmen själv.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Om Ubuntuskivan:
De paket som finns med på ubuntuskivan installeras väl automatiskt vid installation? eller finns det paket på skivan som inte installerades när jag installerade ubuntu? Jag valde default installation och jag behövde i princip bara trycka enter några gånger och sitta och vänta några timmar :P jätte smidigt :D.

Om .deb:
hur vet jag vilka paket som behöver varandra för att kunna installeras och hur vet jag i vilken ordning de ska installeras?

Om .tar.gz:
Tar det så mycket längre tid och är så mycker svårare att kompilera källkoden än att installera ett .deb paket att jag borde låta bli att försöka?

Den enda linuxinstallationen jag har lyckats med är installationen av ubuntu 5.10 (jag har i och för sig aldrig försökt att installera någon annan distribution, jag hörde att ubuntu var bäst ;)), men jag vill kunna installera stöd för uppspelning av mp3 och endel nyttiga/roliga program man kan tänkas behöva.
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Det finns många paket på skivan som inte installeras automatiskt, men stöd för mp3 och liknande hör inte till dem (pga. deras licenskrav).

För att installera ett deb-paket ska du i princip bara behöva köra ett kommando (dpkg -i). Om några beroenden inte är tillfredsställda försöker troligen dpkg installera dem först (men jag är fortfarande inte säker på detta). Annars borde du i alla fall få reda på exakt vilka paket du måste installera först. Dessa paket kan självklart också ha egna beroenden som måste tillfredsställas. Det är därför alltid att föredra att använda apt/dpkg med så mycket automatik som möjligt - något som ju tyvärr blir lite bökigt när man inte har tillgång till internet.

Angående kompilering av källkod:
Kompilering är en helt annan sak än att installera - ett annat steg i skapandeprocessen skulle man kunna säga :P Först skrivs källkoden, sedan kompileras källkoden och slutligen installeras programmet på systemet. Kompilering handlar om "översätta" den för människan läsbara källkoden till binär kod (maskinkod) som kan "läsas" av datorn. Det är inte ovanligt att paket/program tar flera timmar att kompilera. (Självklart beroende på datorns kapacitet.)

För att komma vidare i problemet är mitt förslag att du talar om mer specifikt vilka paket du vill installera, så kan du nog få bättre hjälp.

Jag hoppas att jag har lyckats reda ut några frågetecken iaf. :)
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Jag hittade sidan http://packages.ubuntu.com :D där finns jättemånga paket och det står också vilka paket det aktuella paketet är beroende av. Tyvärr så är listan över paket som det aktuella paketet är beroende av jätte lång typ 10 paket :/ sen om man klickar på dom paketen så är även de paketen beroende av andra paket. Innebär det att man själv måste hålla reda på vilka paket man har och inte har och ladda ner alla paket som man inte har? Sen när man ska installera måste man då veta i vilken ordning man ska installera paketen (jag försökte installera ett paket, men det gick inte därför att den saknade ett annat paket...:|)? I så fall verkar det ju jätte krångligt... finns det inte nåt lättare sätt (förutom att fixa en internetanslutning till datorn :P)?
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Du skulle kunna bränna ett eget paketarkiv på en cd-skiva och lägga till den som en källa i synaptic. Jag har däremot ingen vidare koll på hur man går till väga för att göra något sådant. :(

Du skulle även kunna testa med att ladda ner och spara alla paket i en mapp och använda kommandot "dpkg --recursive -i mappnamn" för att installera alla paketen i mappen. (Jag vet inte hur dpkg handskas med beroenden i det fallet dock.)
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

För att fylla i det bonvenon sa står det hur man gör här: https://wiki.ubuntu.com/AptMoveHowto
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Äntligen!!! :D jag lyckades installera ett program!!!

Och det var jätte enkelt. :D
http://packages.ubuntu.com hittade jag gnome-sudoku och kollade om jag hade paketen den var beroende, vilket jag hade :D sen laddade jag ner det flyttade över det med mitt usb-minne sen körde jag

Kod: Markera allt

dpkg -i gnome-sudoku_0.3.3-2_all.deb
inloggad som root. Sen gick det så snabbt att jag trodde att det var nåt fel :P men när jag kollade i program menyn under spel så fanns Sudoku där :D sen kollade jag i Pakethanteraren Synaptic och då fanns paketet där också. Så om jag vill avinstallera det kan jag göra det i Synaptic, helt perfekt!! :D

Har man bara alla paket som behövs är det ju faktiskt jättelätt!! :rolleyes:

Tack för hjälpen!!! Jag tror jag ska ta och installera nåt mer för att försäkra mig om att det inte bara var tur ;)
Användarvisningsbild
Linus Mannervik
Kontakt:

Det var inte bara tur, det kan jag säga direkt... det finns en anledning till varför apt/dpkg används så flitigt bland GNU/Linux-distributioner. :P
Nisse

Inlägg av Nisse »

Hur installerar man paket ifrån cd skivan?
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Starta synaptic, gå till inställningar -> Förråd, lägg till CD-skivan, uppdatera paketlistor, och använd din favorit-pakethanterare som vanligt.

Den är normalt aktiverad efter installation, såvitt jag vet.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"