SV: Testa ubuntu utan att installera?

Användarvisningsbild
Scharpie

Testa ubuntu utan att installera?

Inlägg av Scharpie »

Har bara läst lite snabbt om hur detta fungerar, men vad jag förstår så ska man kunna testa ubuntu utan att installera först? Låter ju bra!

Problemet är bara att f-secure 2007 stoppar start.exe som försöker köras.
Kör winxp home sp2, och har testat både med en brännd dvd (hittade ingen cd, men antog att de inte spelade någon roll), och dessutom testat att mounta .iso-filen i deamontools.

F-secure säger att filen försöker göra någon ändring i systemet och nekar programmet. Jag går in i menyn och letar upp start.exe som den klagar på och väljer att tillåta filen att köras. Hjälper inte. Programmet nekas fortfarande. Nån idé?

Hade nämligen senare tänkt att installera ubuntu på en gammal dator, men vill testköra här först. (Funkar inte att starta på den gamla datorn heller för den delen. Fast där står det att operativsystemet inte tillåter den att köras istället (win98))
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du skall starta datorn med skivan i. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Scharpie

Inlägg av Scharpie »

Tack tack! :P
Hittade det på en annan sida sen...
Sitter och kör det via LiveCD nu, funkar ganska bra! Stod inte nånting om att starta om datorn där jag läste :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kolla bara så att BIOSen är satt till CD/DVD som första boot. Jag har varit med om flera datorer som vägra att boota med skivan om inte BIOSen är rätt satt.

Oooops, det där skrev jag efter jag såg att du hade svarat. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Scharpie skrev: Tack tack! :P
Sitter och kör det via LiveCD nu, funkar ganska bra! Stod inte nånting om att starta om datorn där jag läste :)
Tänk bara på att det blir lite segare än vanligt när du kör Ubuntu från skivan. ;)
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

DimensionX skrev:
Tänk bara på att det blir lite segare än vanligt när du kör Ubuntu från skivan. ;)

mycket segare ;)
Användarvisningsbild
Scharpie

Inlägg av Scharpie »

DimensionX skrev:

Jotack, det går lite segt. Fast inte så hemskt segt ändå faktiskt. Får se om det ens går att få igång på den gamla burken där jag tänkt istallera det :P

EDIT: Nope, det gick inte att starta på den gamla datorn :P Får kika lite närmre på det imorron. Orkar inte nu.
Senast redigerad av 1 Scharpie, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
ninetwozero
Utgåva: 6.06 Dapper LTS

Inlägg av ninetwozero »

kör me alternativa installationscdn :D
Användarvisningsbild
Scharpie

Inlägg av Scharpie »

Shadow skrev: kör me alternativa installationscdn :D
Okej, testar att ladda ner den. Får se om det går. Stod nåt om att man ska använda den på datorer med mindre än 192mb ram. tror där e 128mb i den gamla.. iofs ingen aning om det var det som var felet, men det skadar väl inte att testa :)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ett tips om du tänkt köra det på en äldre dator är att testa smaken Xubuntu istället för vanliga Ubuntu. Xubuntu har bland annat Xfce som skrivbordsmiljö, och det är något "lättare" (prestandamässigt) än Gnome, som är Ubuntus. Xubuntu har inriktat sig på att köra lite mer "lättviktsapplikationer", och är således mer lämpat för äldre datorer :)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Scharpie skrev:
DimensionX skrev:

Jotack, det går lite segt. Fast inte så hemskt segt ändå faktiskt. Får se om det ens går att få igång på den gamla burken där jag tänkt istallera det :P

EDIT: Nope, det gick inte att starta på den gamla datorn :P Får kika lite närmre på det imorron. Orkar inte nu.
Kolla in BIOS, den är nog inte inställd för att boota från CD.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"