Nas via internet ! [LÖST]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Nas via internet ! [LÖST]

Inlägg av RicchiH »

Hej på er !

Jag har en önskan om att kunna logga in mej på min nas (Readynas duo) via internet.
kan idag logga in via ssh vilket funkar bra, men skulle vilja kunna styra transmission också, men detta måste då ske via webbläsaren och i det lokala nätverket.

kan man på något sätt logga in via ssh och sedan få routern (Dlink dir 655) att tro att man tillhör det lokala nätveket, och sedan gå via webbläsaren?
nasen har ju ingen grafik utom via webbläsaren.

eller finns det något annat sätt som kan fungera ?

ja jag vet det är lite klurigt, men sätter mitt hopp till er!
Tack !
Senast redigerad av 1 RicchiH, redigerad totalt 7 gånger.
Emil.s
Kontakt:

Re: Nas via internet !

Inlägg av Emil.s »

Om du kan SSHa till den så kan du ju tunnla webbtrafiken över SSH. Sök på "ssh tunneling" så hittar du nog svar. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Andersen

Inlägg av Andersen »

Om du konfigurerar portforward i din router så går det nog. Om du surfar till din NAS som vanligt utan att ange HTTPS i webläsaren, så är det port 80 som du ska vidarebefodra i din router. När du gjort detta så kan du surfa till din NAS genom din routers WAN interface (IP address på din routers WAN port).

Allt om portforward går att läsa på följande sida. Om du inte ids läsa igenom detta, så kan du bara testa dig fram. Det enda du behöver veta är porten (80) som ska användas på internet, samt porten på ditt LAN (samma port, d.v.s. port 80). Sedan så anger du IP addressen på din NAS, efter det så är det klart.

http://portforward.com/
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Tack för hjälpen.

Andersen: det funkade alldeles utmärkt ! (var dock tvungen att forwarda ytterligare en port då transmission går på port 8181)

Emil : kommer testa även med tunnling av portar via ssh, då jag upplever detta som ett säkrare alternativ. dock inte ikväll.

Tack åter igen !
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Nas via internet ! [LÖST]

Inlägg av SlamsornasKung »

Ändrade i rubriken till [LÖST]

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Emil.s skrev:Om du kan SSHa till den så kan du ju tunnla webbtrafiken över SSH. Sök på "ssh tunneling" så hittar du nog svar. :)
Har nu testat att tunnla porten via ssh.

gjorde följande :

Kod: Markera allt

ssh -p 443 -L 80"klientport":localhost:"80"serverport" ipadress till servern" 
Det funkade alldeles utmärkt ;D

Tack Emil !!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"