Andersen skrev:Pontus Öhman skrev:Då nätverket på mitt jobb är väldigt strypt så skulle jag behöva tunnla en hel del trafik mot min burk hemma.
Vad menar du med strypt, är det bara vissa portar som kan kommunicera mot internet? Vilka är det i så fall?
För att komma åt mitt eget nätverk så kör jag bara PPTP, eller EoIP. Det sistnämda Ethernet over IP (EoIP) kräver att jag har en liten enhet i bägge ändarna (MikroTik Router).
Jobbar på SPV (Statens tjänstepensionsverk) som tekniker nu fram till hösten genom min utbildning... Och PPTP är stängt för VPN vilket är synd, men eftersom jag sitter med min privata bärbara på jobbnätet så sitter jag på en speciellt nät vilket är hårdare strypt än de övriga nätet

Skulle generera mer strul för dem att lägga till min burk i ADet som en säker burk därför kör jag på detta sättet
Har inte kollat vilka portar det är som är öppna, men jag vet att vissa standardportar är öppna för trafik så som 21, 22, 80, 8080 osv... Men då jag drar igång för att uppdatera Ubuntu så går det bra ett visst tag, sen stryps hastigheten automatiskt till drygt 6000 bytes /s vilket tar en rejäl evighet innan något händer och de generar i timeouts mot Ubuntus server!
Men kör jag via FTPprotokollet så ligger jag på en stabil och jämn hastighet tex än om jag tankar via HTTP protokollet som även det stryps efter ett tag