BankID i Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx.

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
krassegrand
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: BankID i Ubuntu 10.04 LTS, Lucid Lynx.

Inlägg av krassegrand »

Mitt inloggande på skandiabanken fungerar igen! Där var en liten uppdatering idag, kan det vara skillnaden?

Jörgen
Gråhårig. Pensionär from September 2017!
johnh3

Inlägg av johnh3 »

FriBid finns med på Launchpad också:
https://launchpad.net/~samuellb/+archive/fribid
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

johnh3 skrev:FriBid finns med på Launchpad också:
https://launchpad.net/~samuellb/+archive/fribid
Det är inget fel på "personens" insats, men att det är med "Launchpad" har mindre betydelse. Det säger absolut inget om hur säker applikationen är för användaren.

/PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ny version av BankiID 4.15.0.14 är utgiven. De har fixat till bankID nu. Applikationen installerar sig nu automatiskt utan några extra åtgärder från användaren i Ubuntu, Lubuntu......... De har inte hunnit att ändra instruktionerna på hemsidan i nu. Men så här gör du i terminalen.

Kod: Markera allt

cd /home/panther/Hämtningar/personal-4.15.0.14
Uppgifterna/sök-vägen byter du mot din egen.

Kod: Markera allt

sudo ./install.4.15.0.14.sh i 

/PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
gorade
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av gorade »

Har inte läst igenom vartenda inlägg i den här tråden, men problemet dyker upp efter uppdatering av BankID säkerhetsprogram. Har provat det mesta ovan, men det har varit stört omöjligt tills jag lade in en länk med libplugins.so i xulrunner:
gorade@Hippocampus:/usr/lib/xulrunner/plugins$ sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so

och
gorade@Hippocampus:/usr/lib/xulrunner-1.9.2.3/plugins$ sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so

Detta gör sig tydligen inte av sig självt då man uppdaterar. Nu vet jag inte om det är xulrunner/plugins eller xulrunner-1.9.2.3 som är det som gör susen och jag vågar inte rubba något när det nu äntligen funkar igen.
nilserik84

Inlägg av nilserik84 »

Hej.

Jag har lite bekymmer med BankID. Har installerat det och det funkar att logga in, men det är då jag ska överföra pengar det skiter sig, det kan funka första gången men sen om jag försöker igen då låser allt sig. Då på mozillan blir det ett error med där det står något att jag blivit utloggad och måste starta om webläsaren, men det funkar inte då jag måste starta om hela datorn för att jag ska få den där enda gången på mig att göra sakerna.

Något ni kan direkt eller ska jag bara prova avinstallera det och testa något annat, installerade det efter hur det stod på wikin. Jag har den senaste BankID och Senaste ubuntu 10.4.. Är väldigt ny på detta, bara haft linux 1 vecka.

Tackar, tackar.

edit: Har nu installerat det via https://install.bankid.com/installbankidcom/ och det funkade kanon en gång samma bekymmer som innan och då har jag även suttit o avinstallerat hela hela nexus med drivis innan.. Gick även in på https://test.bankid.com/sv/testbankidcom/ och testade där, det är just då jag ska trycka på "Jag skriver under" som allt skiter sig för det vart samma fel här. Vad gör man? Förstår verkligen inte vad som ska kunna va fel.
Senast redigerad av 1 nilserik84, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Nån som vet om fribid inte funkar i firefox? Funkar fint utan några som helst problem i chromium.
Har inaktiverat nexus i firefox så det borde ju inte vara några problem.

Verkar som om inte java startar. Har java plugin installerat.
Men det enda som syns i insticksmoduler i firefox är icedtea npr web browser plugin.

Har följt dessa nu: http://ubuntu-se.org/wiki/NexusPersonal och http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/sunjava_med_firefox
Nu ser jag java plugin 1.6.0_20. Tog bort icedtea pluginen.
Men den vägrar fortfarande att starta java.
Bild
Gustengroda

Inlägg av Gustengroda »

Jag har haft problem att få handelsbanken att fungera (med sladd) vilket behövs till försäkringskassan med mera. Mitt problem tidigare har varit att Nexus aldrig startats och firefox låst sig när jag försökt logga in med sladd.

När jag läste att det kommit en ny version av bankid 4.15.0.14 så testade jag att installera det. Resultatet blev inte bra med annorlunda. Med nya personal och handelsbankens drivrutin så startar inte firefox alls. Avinstallerar jag personal så startar det igen. När personal var installerat testade jag att göra en installation av chromium browser. (Ny installation med ärvda inställningar från firefox). Chromium startar men låser sig (endast aktuell tab) när jag klickar för att logga in med sladd.

Någon idé vad som kan vara snett med firefox som inte startar?'

[uppdatering] det fanns andra trådar som löste mitt firefoxproblem temporärt. Att ta bort .mozilla i hemmakatalogen innan start löser problem. Nu fungerar det så fint att Nexus startar men tyvärr verkar den inte kommunicera med min kortläsare på tillfredsställande vis. Det dyker inte upp några certifikat i Nexus. Något tips?

[uppdatering 2] Det ser ut som att min dosa inte är ansluten. kommandot lsusb ger följande:
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Den verkar inte hitta dosan alltså. Något visset med drivrutinen kanske? Alla tips är välkomna...
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Gustengroda skrev:Jag har haft problem att få handelsbanken att fungera (med sladd) vilket behövs till försäkringskassan med mera. Mitt problem tidigare har varit att Nexus aldrig startats och firefox låst sig när jag försökt logga in med sladd.

När jag läste att det kommit en ny version av bankid 4.15.0.14 så testade jag att installera det. Resultatet blev inte bra med annorlunda. Med nya personal och handelsbankens drivrutin så startar inte firefox alls. Avinstallerar jag personal så startar det igen. När personal var installerat testade jag att göra en installation av chromium browser. (Ny installation med ärvda inställningar från firefox). Chromium startar men låser sig (endast aktuell tab) när jag klickar för att logga in med sladd.

Någon idé vad som kan vara snett med firefox som inte startar?'

[uppdatering] det fanns andra trådar som löste mitt firefoxproblem temporärt. Att ta bort .mozilla i hemmakatalogen innan start löser problem. Nu fungerar det så fint att Nexus startar men tyvärr verkar den inte kommunicera med min kortläsare på tillfredsställande vis. Det dyker inte upp några certifikat i Nexus. Något tips?

[uppdatering 2] Det ser ut som att min dosa inte är ansluten. kommandot lsusb ger följande:
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

Den verkar inte hitta dosan alltså. Något visset med drivrutinen kanske? Alla tips är välkomna...
Om du läser i genom trådarna i forumet har du flertal trådar om det här problemet. Du är inte ensam. För närvarande är det inget du kan göra. Det måste lösas antingen av Ubuntu eller Nexus.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=49225

Är där någon i administrationen som kan försöka samla det här problemet i en tråd innan det blir riktigt rörigt.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Gustengroda

Inlägg av Gustengroda »

PP, Problemet med att jag måste ta bort .mozilla varja gång ser jag inte som jätteakut, det låter som något som borde lösa sig med någon uppdatering framöver.

Jag är mer besvärad av mitt problem att det inte verkar som att min kortläsare hittas. (senare delen av min problembeskrivning). Har du, eller någon annan, någon idé på hur jag kan lösa det?
Tack!
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Jag förstår inte vad den här tråden har med Ubuntus utvecklingsversion att göra....

Däremot kan ju trubbel med just Maverick och BankID diskuteras !
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

tråden har hamnat i fel kategori.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ulsak skrev:tråden har hamnat i fel kategori.
Hur tråden hamnat här vet jag inte. Nu kan jag inte minas exakt för tråden är ganska gammal. Men jag har för mig att någon i administrationen flyttade tråden hit. Om jag mins rätt. Jag tyckte att det var märkligt. Men mitt val blev att inte käfta vidare om åtgärden.

//PP
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 6 gånger.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Är det inte så att den ligger kvar sen Lucid? Har dom inte bara bytt namn på ämnet den ligger i från Lucid till Meercat?
Bild
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

xtr3m3 skrev:Är det inte så att den ligger kvar sen Lucid? Har dom inte bara bytt namn på ämnet den ligger i från Lucid till Meercat?
Kan vara så? Som sagt det var rörigt under en period. Men nu är alla så duktiga och vi har ett mycket lugnare forum.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

xtr3m3 skrev:Är det inte så att den ligger kvar sen Lucid? Har dom inte bara bytt namn på ämnet den ligger i från Lucid till Meercat?
Gissar att det är så.
Nu är den i alla fall flyttad till lämpligare plats.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

Det verkar som sagt som att fribid som är förinstallerat i remix versionen stökar till det lite för nexus.

Förutom att ta bort fribid (sudo apt-get remove fribid) så körde jag en avinstallation av nexus, sudo /usr/local/lib/personal/install.4.15.0.X.sh u

Sen behövde jag även göra detta:

1. Öppna Edit/Preferences i Firefox

2. Välj tab Encryption

3. Klicka Security Devices

4. Välj New PKCS#11 Module ifrån listan

5. Verifiera att sökvägen är /usr/local/lib/personal/libP11.so

6. Klicka Unload

Efter att ha avakativerat detta så gjorde jag en ny installation, sudo /usr/local/lib/personal/install.4.15.0.X.sh i och nu funkar firefox + nexus fint.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Snart kommer jag göra nå drastiskt till att helt byta bank om jag inte får skiten att fungera...

Körde in FriBid, test.bankid.com vägrade se den.
Inaktiverade FriBid och installerade Nexus. Varken min bank eller test.bankid.com ser den, trots att den är installerad precis enligt deras föreskrifter...

Vad f*n är det för skit de släpper som inte ens fungerar!

Edit: Tänkte testa på min laptop som jag kör 32-bitars på... Drog tom in deras "drivrutin" för kortläsaren vilket resulterade i att firefox inte längre fungerar samt att det inte går att starta upp den i safe-mode :-X

Pra shiiiiit som vi säger i Norrland 8)
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Pontus Öhman skrev:Snart kommer jag göra nå drastiskt till att helt byta bank om jag inte får skiten att fungera...

Körde in FriBid, test.bankid.com vägrade se den.
Inaktiverade FriBid och installerade Nexus. Varken min bank eller test.bankid.com ser den, trots att den är installerad precis enligt deras föreskrifter...

Vad f*n är det för skit de släpper som inte ens fungerar!

Edit: Tänkte testa på min laptop som jag kör 32-bitars på... Drog tom in deras "drivrutin" för kortläsaren vilket resulterade i att firefox inte längre fungerar samt att det inte går att starta upp den i safe-mode :-X

Pra shiiiiit som vi säger i Norrland 8)
Hej! Pontus du kan inte ha både Nexus och FriBid installerade på samma gång. Det finns med i den här tråden någonstans. Användaren som följde mina instruktioner blev tacksam. Det räcker tyvärr inte med att du har något av alternativen inaktiverade.

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Det var på laptopen som jag testade med enbart Nexus och deras sk. drivrutin för deras kortläsare som totalt f*ckade upp firefox...
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skriv svar

Återgå till "Internet"