Oracle har ju ett tillägg så att det går att köra mysql native i Openoffice Base, så jag började leka med en tanke när jag under morgonen satt och svor över allt manuellt arbete med att kolla in ordrar från webbshopen och skriva fakturor och kvitton manuellt vid tangentbordet. Jag borde väl kunna koppla upp mot webbshopens databas med Base och hämta in datat jag behöver den vägen, eller? Har en grym fakturamall ( den dyker snart upp på openoffice templates ) som jag då vill hämta in uppgifter till, men den är såklart gjord i Calc och då kanske jag borde fixa till en motsvarande i Base eller något?
Kan någon peka mig åt rätt håll...
/Thomas
Mysql - Base - Data från webbshop
- omnius
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Mysql - Base - Data från webbshop
Strength in the arm, truth in the heart, honesty in speech
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Mysql - Base - Data från webbshop
Kolla om du hittar något här bland ZX utmärkta blogginlägg: http://ubuntu-se.org/wiki/Program/OpenOffice.org_Base
- omnius
Tack för tipset CryingFreeman.
I övrigt så är det inga problem att komma åt mysqldatabaserna så nu är det bara en fråga om att sätta ihop lite sköna rapporter och frågeställningar. Mmmmmmmm, mumma
Tips mottages dock fortfarande med glädje vad gäller information om t.ex att konvertera/importera/fixa_till calc-fil till en del av BASE istället.
Det känns som att jag då utan problem kan hämta information från databasen gällande aktiva beställningar, fixa till ett formulär som jag kan printa fakturor ifrån etc etc
/Thomas
I övrigt så är det inga problem att komma åt mysqldatabaserna så nu är det bara en fråga om att sätta ihop lite sköna rapporter och frågeställningar. Mmmmmmmm, mumma

Tips mottages dock fortfarande med glädje vad gäller information om t.ex att konvertera/importera/fixa_till calc-fil till en del av BASE istället.
Det känns som att jag då utan problem kan hämta information från databasen gällande aktiva beställningar, fixa till ett formulär som jag kan printa fakturor ifrån etc etc
/Thomas
- ZX Spectrum
Hoppas du hittar något av värde på min blogg. Tänker ta upp detta med import av en mysql-databas vid senare tillfälle.
Jag håller på och studerar allting kring databaser men det är omfattande så det får bli lite grann i taget.
Har du en fråga angående sql så är det bara att skriva till mig. Om inte jag kan svaret så har jag alltid min bror att ta till för han jobbar med oracle och då väldigt mycket med sql-frågor. En eventuell lösning kommer i så fall att hamna på min blogg.
Jag håller på och studerar allting kring databaser men det är omfattande så det får bli lite grann i taget.
Har du en fråga angående sql så är det bara att skriva till mig. Om inte jag kan svaret så har jag alltid min bror att ta till för han jobbar med oracle och då väldigt mycket med sql-frågor. En eventuell lösning kommer i så fall att hamna på min blogg.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- omnius
@ZX Spectrum
Jadå, det finns jättemycket nyttigt för mig att läsa där, kul att du finns med i bakgrunden som backup.
/Thomas
Jadå, det finns jättemycket nyttigt för mig att läsa där, kul att du finns med i bakgrunden som backup.
/Thomas