Få igång 3connect [LÖST]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Få igång 3connect [LÖST]

Inlägg av mrfab »

Som topic hur installerar jag nätverksanslutningen i ubuntu
Senast redigerad av 1 mrfab, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Få igång 3connect

Inlägg av ZX Spectrum »

Är det mobilt bredband?
Jag har ett Huawei E122 modem som jag köpte av 3 och det fungerade direkt till ubuntu 10.04.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
mrfab
AVREGISTRERAD

Re: Få igång 3connect

Inlägg av mrfab »

Jo det löste sig klickade mig igenom nätverksguiden nu .

Tack
Senast redigerad av 1 mrfab, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Få igång 3connect [LÖST]

Inlägg av SlamsornasKung »

Tog mig friheten att ändra till LÖST i rubriken.

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Öppnar tråden igen eftersom jag inte kommer ut på internet idag.

Körde nätverksguiden igår och då gick internet ,nu finns det mobila bredbandet där i guiden altså men nätverket är i offline mode detta är fallet även i windows men där klickar jag på 3connect ikonen för att starta tjänsten hur startar jag den i ubuntu??
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

mrfab skrev:Öppnar tråden igen eftersom jag inte kommer ut på internet idag.

Körde nätverksguiden igår och då gick internet ,nu finns det mobila bredbandet där i guiden altså men nätverket är i offline mode detta är fallet även i windows men där klickar jag på 3connect ikonen för att starta tjänsten hur startar jag den i ubuntu??
Det är inte alltid "3 bredband" visas uppe till höger när man trycker på nätverkssymbolen. Jag löser detta genom att ta ut min usb-sticka och sätta in den igen. Har fungerat hittills.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Har ingen nätverkssymbol överhuvudtaget men efter att ha startat 3connect i windows och reboot så fungerar det i ubuntu igen dock segare än igår.
Installerade usb-modeswitch via pakethanteraren nu och skall starta om systemet för att se om detta hjälper.

Tittade lite på lägg till i panelen men hittade inte 3 ikonen där.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

mrfab skrev:Har ingen nätverkssymbol överhuvudtaget men efter att ha startat 3connect i windows och reboot så fungerar det i ubuntu igen dock segare än igår.
Installerade usb-modeswitch via pakethanteraren nu och skall starta om systemet för att se om detta hjälper.

Tittade lite på lägg till i panelen men hittade inte 3 ikonen där.
Det är nätverkssymbolen man ska använda, bl.a. används den för det trådlösa nätverkskortet i min laptop för att hitta olika nätverk. Har du ingen sådan uppe till höger?
Bild
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Nej den har jag tagit bort sedan tidigare.

I nätverksanslutningar står det fortfarande mobilt bredband senast använt för 20 timmar sedan???
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Högerklicka på panelen och välj "lägg till i panelen" och välj sedan att lägga till "notifieringsyta". Tror det är den som innehåller nätverksikonen.
Nåväl, dina problem är desamma som jag hade och det är nätverksikonen tillsammans med ibland ta ut och sätta in usb-stickan som gäller. Ofta poppar "3bredband" upp omgående under nätverksikonen.
Bild
mrfab
AVREGISTRERAD

Inlägg av mrfab »

Hittade ikonen där men tack för det men det är ju buggigt värre verkar det som får grilla 3 supporten imorgon inga problem med ubuntu utlovades samt turbo 3g men det har jag inte sett röken av ännu.

Någon som har ett GUI för hastighet upp och ner??
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

mrfab skrev:Hittade ikonen där men tack för det men det är ju buggigt värre verkar det som får grilla 3 supporten imorgon inga problem med ubuntu utlovades samt turbo 3g men det har jag inte sett röken av ännu.

Någon som har ett GUI för hastighet upp och ner??
www.bredbandskollen.se är bra.
För min del fungerar bredbandet mycket bättre i Ubuntu än i Windows konstigt nog. Jag kan inte surfa inomhus med Windows men det går utmärkt med Ubuntu. Dessutom går det snabbare att koppla upp sig.
Bild
jonas80

Inlägg av jonas80 »

Jag får inte igång mitt 3connect på Ubuntu 10.04. Det blir inte synligt i nätverksanslutningarna, däremot kommer jag åt filerna för installationsguiden men kan inte köra AutoRun.exe då jag får meddelande om att det är read-only filsystem. Har försökt ändra permissions på filen men det går inte heller.

Även detta är Huawei E122 modem.

Någon som har något förslag på lösning?
jonas80

Inlägg av jonas80 »

Problemet löste sig genom att installera paketen usb-modeswitch-data och usb-modeswitch.

:)
Skriv svar

Återgå till "Internet"