Tunnla all webbtrafik via SSH?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Tunnla all webbtrafik via SSH?

Inlägg av Kirill »

Då nätverket på mitt jobb är väldigt strypt så skulle jag behöva tunnla en hel del trafik mot min burk hemma.

Nu är det så att många saker här slutar att fungera efter ett tag, dels servern för Ubuntu där den hämtar hem alla uppdateringar stryps automatiskt till 6000 b/s och hur skoj är det på en skala att försöka uppdatera i den speeden.
Därför skulle jag behöva tunnla port 80 samt 8080 mot min burk hemma via SSH men hur då?

Kör irssi via SSH och det fungerar klockrent så då undrar man ju vad som annars bör spöka...
ssh -L 6667:irc_server:6667 user@remote.host.com
Men vad använder updatemanager för tjänst? TCP eller UDP och vilken port?
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Re: Tunnla all webbtrafik via SSH?

Inlägg av Kirill »

Ingen som har nån koll?! :-\
Webmaster för

Mina guider
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Tack DMZ men det är inte det jag är ute efter! Eftersom updatemanager går via sig själv på nå sätt så måste jag få all trafik att gå via SSH, annars får jag skalla sönder huvudet mitt och fixa en VPN hemma istället :)
Webmaster för

Mina guider
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Bumpar tråden, har intresse att veta samma sak.
Dessvärre alltså inget svar (ÄN)
Andersen

Inlägg av Andersen »

Pontus Öhman skrev:Då nätverket på mitt jobb är väldigt strypt så skulle jag behöva tunnla en hel del trafik mot min burk hemma.
Vad menar du med strypt, är det bara vissa portar som kan kommunicera mot internet? Vilka är det i så fall?

För att komma åt mitt eget nätverk så kör jag bara PPTP, eller EoIP. Det sistnämda Ethernet over IP (EoIP) kräver att jag har en liten enhet i bägge ändarna (MikroTik Router).
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Andersen skrev:
Pontus Öhman skrev:Då nätverket på mitt jobb är väldigt strypt så skulle jag behöva tunnla en hel del trafik mot min burk hemma.
Vad menar du med strypt, är det bara vissa portar som kan kommunicera mot internet? Vilka är det i så fall?

För att komma åt mitt eget nätverk så kör jag bara PPTP, eller EoIP. Det sistnämda Ethernet over IP (EoIP) kräver att jag har en liten enhet i bägge ändarna (MikroTik Router).
Jobbar på SPV (Statens tjänstepensionsverk) som tekniker nu fram till hösten genom min utbildning... Och PPTP är stängt för VPN vilket är synd, men eftersom jag sitter med min privata bärbara på jobbnätet så sitter jag på en speciellt nät vilket är hårdare strypt än de övriga nätet ;) Skulle generera mer strul för dem att lägga till min burk i ADet som en säker burk därför kör jag på detta sättet :)

Har inte kollat vilka portar det är som är öppna, men jag vet att vissa standardportar är öppna för trafik så som 21, 22, 80, 8080 osv... Men då jag drar igång för att uppdatera Ubuntu så går det bra ett visst tag, sen stryps hastigheten automatiskt till drygt 6000 bytes /s vilket tar en rejäl evighet innan något händer och de generar i timeouts mot Ubuntus server!
Men kör jag via FTPprotokollet så ligger jag på en stabil och jämn hastighet tex än om jag tankar via HTTP protokollet som även det stryps efter ett tag :-\
Webmaster för

Mina guider
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Pratat med någon nätverkstekniker/systemadministratör än?
Andersen

Inlägg av Andersen »

Det låter som att det är någon begränsning i hur länge en session kan få en förutbestämd hastighet. Administratören av nätverket har nog ställt in Burst Limit, "Burst Threshold, samt Burst Time på vissa protokoll. Anledningen till att administratören har gjort så, är att det ska gå snabbt och smidigt att surfa, men sakta för stora tunga nedladningar. Med andra ord så kan inte någon, eller några individer sänka nätverket med stora tunga nedladningar, t.ex. avbilder på DVD.

Går det bra med ftp, så tycker jag att du ska använda det istället för http.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

andol skrev:Pratat med någon nätverkstekniker/systemadministratör än?
Jag är en av nätverksteknikerna på jobbet så :P Men jag ordnar det på annat sätt... Hade bara hoppats på att det fanns en lösning :(
Webmaster för

Mina guider
Andersen

Inlägg av Andersen »

Pontus Öhman skrev: Men kör jag via FTPprotokollet så ligger jag på en stabil och jämn hastighet tex än om jag tankar via HTTP protokollet som även det stryps efter ett tag :-\
Jag vet inte om det är brister i min läsförståelse, men jag tolkade detta som att FTP gick bra. Nu när jag läser texten igen, så tolkar jag det som att det är problem med både FTP & HTTP. ???
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Andersen skrev:
Pontus Öhman skrev: Men kör jag via FTPprotokollet så ligger jag på en stabil och jämn hastighet tex än om jag tankar via HTTP protokollet som även det stryps efter ett tag :-\
Jag vet inte om det är brister i min läsförståelse, men jag tolkade detta som att FTP gick bra. Nu när jag läser texten igen, så tolkar jag det som att det är problem med både FTP & HTTP. ???
FTP går bra och stabilt, men HTTP stryps efter ett par sekunder precis som trafiken via uppdateringshanteraren...
Webmaster för

Mina guider
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"