Hej!
Har haft lite problem med flash. Jag kör ett 64-bitars system. Men för att kunna köra veetle så har jag även 32-bits swiftfox installerat. De har kunnat köra pararellt klockrent i nåt år. Men häromdan slutade flash att fungera i 64-bitars firefox. Har försökt installera om från och till men kom bara felmeddelanden om paketkonflikt. Många av felmeddelandena hänvisade till /var/cache/apt katalogen. Fick för mig att det kunde vara värt att ta bort den katalogen, den är ju bara att återskapa från papperskorgen ifall det går åt skogen. Men hmm, i papperskorgen ligger den inte. Kanske man behöver öppna papperskorgen som root för att se de filerna? Hur gör man då?
Nu när jag kör synpaptic eller apt-get så får jag detta:
E: Kunde inte skriva till /var/cache/apt/
E: Kunde inte tolka eller öppna pakelistorna eller tillståndsfilen.
E: _cache->open() failed, please report.
hur återskapa /var/cache/apt ?
Re: hur återskapa /var/cache/apt ?
Du kan ju prova:
"gksu nautilus" är det annars för att öppna filhanteraren som root.
Om du tog bort mappen via terminalen är den borta (Vilket jag antar du gjort?)sudo mkdir /var/cache/apt
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Re: hur återskapa /var/cache/apt ? [LÖST]
Tack så jättemycket för ett snabbt svar!
Jag tog bort via nautilus, men när man öppnar papperskorgen i nautilus som root kommer felmeddelande:
"Mappinnehållet kunde inte visas,
Tyvärr, kunde inte visa allt innehåll i "trash": Åtgärden stöds inte"
Men efter att jag skapat apt mappen tom så startade iallafall synpatic med smärre felmeddelanden som var lätta att lösa!
Jag tog bort via nautilus, men när man öppnar papperskorgen i nautilus som root kommer felmeddelande:
"Mappinnehållet kunde inte visas,
Tyvärr, kunde inte visa allt innehåll i "trash": Åtgärden stöds inte"
Men efter att jag skapat apt mappen tom så startade iallafall synpatic med smärre felmeddelanden som var lätta att lösa!
Hund skrev:Du kan ju prova:Om du tog bort mappen via terminalen är den borta (Vilket jag antar du gjort?)sudo mkdir /var/cache/apt
-
Jag får tyvärr inte flash att funka.
Har provat att på och avaktivera alla möjliga förråd. Får bara detta felmeddelande:
E: /var/cache/apt/archives/flashplugin-installer_10.1.53.64ubuntu0.10.04.3_amd64.deb: paketkonflikt - installerar inte flashplugin-installer
Har avinstallerat allt som har med flash att göra när jag söker i synpaptic, flashplugin-installer, flashplugin-nonfree och flashplugin64-installer. Och provat att installera dem en och en, men det vill sig inte.
Har provat att på och avaktivera alla möjliga förråd. Får bara detta felmeddelande:
E: /var/cache/apt/archives/flashplugin-installer_10.1.53.64ubuntu0.10.04.3_amd64.deb: paketkonflikt - installerar inte flashplugin-installer
Har avinstallerat allt som har med flash att göra när jag söker i synpaptic, flashplugin-installer, flashplugin-nonfree och flashplugin64-installer. Och provat att installera dem en och en, men det vill sig inte.

Vad säger den om du kör kommandot "sudo aptitude install"?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
fick inte ut något vettigt av aptitude install.
Har nog kruxxat sönder systemet ännu mer nu, men nu funkar allafall flash igen.
körde lite våld o körde dpkg -i --force-all kommandot och nu funkar flash i firefox 64. Dock inte swiftfox, men det får vara..
Har nog kruxxat sönder systemet ännu mer nu, men nu funkar allafall flash igen.