Peppermint OS, "Built for Speed".

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
friTTe81
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Re: Peppermint OS, här talar vi framtid.

Inlägg av friTTe81 »

Kul att det uppmärksammas så pass mycket om Peppermint, kör den själv på min netbook efter att testat ett antal olika alternativ.
Den är väldigt enkel att lära sej, även för de som inte är speciellt tekniskt lagda.
Samt väldigt resurs snål, och visst finns en hel del molnappar men dom är ju valfria, så vill man inte följa hypen så kan man bara ta bort dom.
Ska bli roligt att se hur Peppermint Ice komemr bli, för min del blir det garanterat ett byte från vanliga Peppermint.

Sen även en skön community, trevliga bra människor,hänger en del i forumet samt deras irc.
Har upplevt att stämningen är bra och välkomnande i forumen för de som precis klivit över från M$.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

friTTe81 skrev:Kul att det uppmärksammas så pass mycket om Peppermint, kör den själv på min netbook efter att testat ett antal olika alternativ.
Den är väldigt enkel att lära sej, även för de som inte är speciellt tekniskt lagda.
Samt väldigt resurs snål, och visst finns en hel del molnappar men dom är ju valfria, så vill man inte följa hypen så kan man bara ta bort dom.
Ska bli roligt att se hur Peppermint Ice komemr bli, för min del blir det garanterat ett byte från vanliga Peppermint.

Sen även en skön community, trevliga bra människor,hänger en del i forumet samt deras irc.
Har upplevt att stämningen är bra och välkomnande i forumen för de som precis klivit över från M$.
Ja! Alla är verkligen duktiga på att ta hand om nybörjare. Du har rätt. Det är enkelt med Peppermint. Jag har läst dina trådar på forumet "friTTe81". Du är verkligen genuint trevlig och ställer upp till hundra procent för alla Peppermint användare och Peppermint OS. Jag kör Peppermint Ice, det blir säkert hur bra som helst när Ice släpps officiellt. ;D ;D

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Nåh, du PP, då du brinner så för Peppermint, kan du tala om fördelarna jämfört med Kubuntu då? Jag är störtförtjust i Kubuntus utseende och ha inte behövt modifera nåt alls på den fronten i Kubuntu, älskar tom standardbakrunsbilden! ;D Men Peppermint verkar ha samma grej om jag ska testa det, som Ubuntu. Jag kommer alltså att hamna å pilla en hel del för å få den fin, om jag vid senare tillfälle får tid att testa den. :)
friTTe81
Kontakt:

Inlägg av friTTe81 »

Hehe nu heter inte jag pp iofs men, vet inte fördelar riktigt så 100%
men tror den är något mindre resurskrävande än Ku, fungerar snabbt och smidigt.
Har själv kört Kubuntu en del innan men kan nog säga att jag aldrig fastnade för gränssnittet =) (men den första dist jag installerade ;)
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

Peppermint OS är helt enkelt en linux mintversion av Lubuntu. Med andra ord en sorts remix som inkluderar en hoper ofria programvaror.
En i mängden av ( för all del utmärkta) LDXE-distos...
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Peetra skrev:Nåh, du PP, då du brinner så för Peppermint, kan du tala om fördelarna jämfört med Kubuntu då? Jag är störtförtjust i Kubuntus utseende och ha inte behövt modifera nåt alls på den fronten i Kubuntu, älskar tom standardbakrunsbilden! ;D Men Peppermint verkar ha samma grej om jag ska testa det, som Ubuntu. Jag kommer alltså att hamna å pilla en hel del för å få den fin, om jag vid senare tillfälle får tid att testa den. :)
Vem har skrivet att du behöver offra "Kubuntu" för använda dig av Peppermint OS . ;) Jag kör själv Linux Mint, LXDE, openbox och testar Peppermint OS på samma dator. Det finns instruktioner ibland alla inlägg hur man gör. Inte skall du behöva offra något du gillar för Peppermint OS. ;) ;D

Du kan göra som Pun skriver i det här inlägget http://ubuntu-se.org/phpBB3/search.php? ... d=newposts Förrådet är öppet. Men förrådet växer och dessutom ligger testversionen av kommande Peppermint Ise där också. Det gäller verkligen att du vet vad du gör och att du får in rätt filer och beroende.

Inget för nybörjare. En stor varning på den här metoden. :-\ :-\

//PP
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 29 gånger.
Linux Mint 18 Sarah
Elias laurell
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Elias laurell »

En av mina favoriter är nog iaf privatix och backtrack men inte för att jag kan något om dom men ändå. ::)

www.mandalka.name/privatix/index.html.en
Xcore

Inlägg av Xcore »

Peetra skrev:Nåh, du PP, då du brinner så för Peppermint, kan du tala om fördelarna jämfört med Kubuntu då? Jag är störtförtjust i Kubuntus utseende och ha inte behövt modifera nåt alls på den fronten i Kubuntu, älskar tom standardbakrunsbilden! ;D Men Peppermint verkar ha samma grej om jag ska testa det, som Ubuntu. Jag kommer alltså att hamna å pilla en hel del för å få den fin, om jag vid senare tillfälle får tid att testa den. :)
Varför stänga sig?

Kör på och testa vetja, det finns inget som säger att du bara måste köra ett enda OS. Jag kör XP och Puppy Linux. Kanske gratisversionen av Mandriva också snart. Sen skall jag testa Peppermint och Windows 7.

Man skall aldrig stänga in sig. ;)
Användarvisningsbild
Ulsak

Inlägg av Ulsak »

Windows XP och Windows 7 är stängd programvara helt och hållet. Men det tror jag att Peetra känner till.
Lubuntu är det fria alternativet till LDXE.
Xcore

Inlägg av Xcore »

Ulsak skrev:Windows XP och Windows 7 är stängd programvara helt och hållet. Men det tror jag att Peetra känner till.
Lubuntu är det fria alternativet till LDXE.
Ulsak, jag syftade nog mera på sinnet än på kod, och det är långt viktigare att ha ett öppet sinne. ;) :)

Peppermint kan nog bli en trevlig bekantskap misstänker jag, precis som Puppy Linux blev.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Xcore skrev:Windows XP och Windows 7 är stängd programvara helt och hållet.
[blondin in]Vadå stängd? Den öppnar sig genast man köpt en ny dator jhue![/blondin ut]
Xcore skrev:Varför stänga sig?
Kör på och testa vetja, det finns inget som säger att du bara måste köra ett enda OS.
Ja-a, jag SKAAA testa en massa grejer! Peppermint OS gör mig nyfiken, då nån verkligen brinner såhär. :P

Jag har inte haft Interne i mer än fyra år ännu, jag hinner nog. :) Jag har tre olika win-vesioner å tre olika ubuntu-versioner/distar installerande just nu, fast jag sände in en dator i skåpet igår, pga av utrymmesbrist då jag ska få besök, som har sin egen dator och stol med. ;)
Xcore

Inlägg av Xcore »

Peetra skrev:
Xcore skrev:Windows XP och Windows 7 är stängd programvara helt och hållet.
[blondin in]Vadå stängd? Den öppnar sig genast man köpt en ny dator jhue![/blondin ut]
Xcore skrev:Varför stänga sig?
Kör på och testa vetja, det finns inget som säger att du bara måste köra ett enda OS.
Ja-a, jag SKAAA testa en massa grejer! Peppermint OS gör mig nyfiken, då nån verkligen brinner såhär. :P

Jag har inte haft Interne i mer än fyra år ännu, jag hinner nog. :) Jag har tre olika win-vesioner å tre olika ubuntu-versioner/distar installerande just nu, fast jag sände in en dator i skåpet igår, pga av utrymmesbrist då jag ska få besök, som har sin egen dator och stol med. ;)
Det låter förnuftigt. Kan vara kul att testa nåt annat ibland också och se vad man tycker. :)
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Tog bort de senaste inläggen. Vänligen håll er till ämnet för den här tråden.
2 kap. Särskilda regler

1 § Inlägg skall hålla sig till ämnet

a) Ett inläggs rubrik skall ange vad inlägget handlar om.

b) Gå ej utanför ämnet (off topic/OT). Om du vill diskutera något annat än det som avhandlas i tråden, starta då en ny tråd.
Bästa hälsningar,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Peppermint-needs-you-today.

Källa: http://peppermintos.com/2010/06/pepperm ... you-today/

"In the near future we’ll be releasing Peppermint Ice"

Källa: http://peppermintos.com/2010/06/pepperm ... you-today/

Älskar ni redan Peppermint OS One. Ja! Då blir Ice något alldeles speciellt och utvecklande. Här bidrar Team Peppermint med egna lösningar och tekniska lösningar. Ice kommer att bli mycket snabbt och "Lightweight" utan för den delen tumma på komforten och användarvänligheten.

Jag vet. Jag kör Peppermint Ice.

Peppermint:s användar rörelse/forum kan knappast bärga sig. De skriker och ber om Ice. Men det är sommar och varmt i en del länder ;D ;D

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
matza55
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av matza55 »

Ohh, låter härligt, men jag har aldrig haft ett sånt os som startar så snabbt som Peppermint - helt otroligt! Tack Kendall!
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Ledaren har talat. Som jag länge misstänkte men inte kunnat bekräfta är det fler "tunga" utvecklare som agerar i de dolda. Kendall må vara ansiktet utåt men han är inte ensam. Den uppgiften sköter han med glans. Den senaste turbulensen runt Peppermint OS och Linux Mint baseras mycket på rykten och missuppfattningar. Mitt ansvar är att respektera det här forumets mål, syfte att stötta Ubuntu och deras alternativ..........Som det såg ut när den här frågan kom upp med Debian såg jag en mörk framtid för den här tråden. Där det fanns en möjlighet att jag var tvungen att be om stängning för att respektera forumets syfte. Men nu har det plötsligt tagit en annan vändning. Det är jag glad och tacksam för ;D ;D . "Ledaren har talat" Det händer sällan i den omfattning som görs i den här tråden. http://peppermintos.net/viewtopic.php?f ... 7&start=10

En annan tråd som berör ämnet http://peppermintos.net/viewtopic.php?f=16&t=714

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Vad "ledaren" vill med Debian SId är för mig klart oklart...... >:D

Sid kan ju tidvist vara mycket svårkörd och klart värre än Ubuntus utvecklingsversion, importen sker ju någotsånär kontrollerat till Ubuntu.

Sedan brukar ju Sids Gnomepaket ligga efter Ubuntu som tar paketen direkt från Gnome för att sedan bakporteras till Debian som legat versioner efter med just Gnome. Vet inte om Kendall ser det som en fördel ???

En stark sak med Debian är att de inte chansar med tex Grub2 eller spektakel som Plymouth-junket ... mycket värt för en newbie som tex vill köra Dual-Boot ostört.
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

pun skrev:Vad "ledaren" vill med Debian SId är för mig klart oklart...... >:D

Sid kan ju tidvist vara mycket svårkörd och klart värre än Ubuntus utvecklingsversion, importen sker ju någotsånär kontrollerat till Ubuntu.

Sedan brukar ju Sids Gnomepaket ligga efter Ubuntu som tar paketen direkt från Gnome för att sedan bakporteras till Debian som legat versioner efter med just Gnome. Vet inte om Kendall ser det som en fördel ???

En stark sak med Debian är att de inte chansar med tex Grub2 eller spektakel som Plymouth-junket ... mycket värt för en newbie som tex vill köra Dual-Boot ostört.
Nu syftade jag mer på "ikey" inlägg det har så mycket mer betydelse för hur det blir i framtiden. Resten är test som förmodligen alla utvecklare ägnar sig åt. Det är en mycket liten del av alla test som blir verklighet. Det vet du lika bra som jag Pun. ;) :)

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Det har inte varit möjligt att få en väderleksrapport i ( Peppermint OS, lxde ) LXPanel tidigare. Men nu är det möjligt. ;) :)

Källa: http://peppermintos.net/viewtopic.php?f=21&t=797

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

I mitt förra inlägg om väderleksrapport i Peppermint OS så påpekas "keeps nagging about apt and apt-get" inte mot mig men den här personen menar att "webupd8.org" redaktör är slarvig. Jag hittar tusentals länkar där apt-get används men nästan ingen där bara apt används. Är där någon som kan bringa klarhet i frågan. För jag personligen begriper inte vad han klagar på ???

//PP
Linux Mint 18 Sarah
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"