Hur montera NFS (NT) användarmapp automatiskt

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
toljnima@gmail.com
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Hur montera NFS (NT) användarmapp automatiskt

Inlägg av toljnima@gmail.com »

Jag har sökt med ljus och lykta (alltså googlat) efter hur man ska göra för att lösa mitt problem.
Så här ser det ut:
* AD domän
* W2k3 & 2k8 servrar som delar ut resurser
* AD-anslutna XP klienter (dom glömmer vi nu)
* AD-anslutna Ubuntu Karmic & Lucid klienter via LikeWise-Open

Nu till mitt problem.
Jag (framförallt de andra användarna som är vana vid XP) vill att när man loggar in med sitt domänkonto i Ubuntu så ska man få sin dokumentmapp automatiskt monterad. Den är givetvis unik för varje användare.
Utdelningen ser ut så här:
//Server.local/user/användarnamn
Jag vill alltså att mappen 'användarnamn' ska monteras vid inloggning och dyka upp på skrivbordet.
Användarna ska inte behöva skriva in sitt användarnamn/pwd på nytt (den lösningen har jag provat och det funkar rent tekniskt men känns amatörmässigt för användarna).

Jag är ingen Linuxguru men har väl passerat noobstadiet, så tänk på det när ni svarar (vilket jag hoppas någon kunnig gör).

Toljnima
<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X
Våga vägra Window$. Kör någon av Linux alla smaker, ex. Ubuntu
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Hur montera NFS (NT) användarmapp automatiskt

Inlägg av andol »

Kanske en dum fråga, men jag antar att du är säker på att det rör sig om NFS du ska/vill montera? De där inledande dubbla snedstrecken får i alla fall mig att associera mer till en Windows-utdelning.

Berätta förresten gärna hur du sköter montering nu, i det fallet där det krävs att du åter behöver upprepa användarnamn och lösenord?
Användarvisningsbild
toljnima@gmail.com
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hur montera NFS (NT) användarmapp automatiskt

Inlägg av toljnima@gmail.com »

Det är alltså utdelningar som ligger på w2k3 & w2k8 servrar.
Hittills har utdelningarna gjorts via ett enkelt skript i användarens .profile där jag monterar med cifs och en lokal fil med credentials, MEN... nu har Ubuntu ändrat rättigheterna i 10.04 (kör 9.10 än så länge) så cifs fungerar inte på samma sätt för vanliga användare.
Dessutom så har användarna loggat in med lokala konton i Ubuntu, men nu ska de logga in via Likewise Open. Jag vill kunna göra en montering av användarenas hemkatalog på w2k3-servern baserat på deras inloggningsnamn i Likewise (som f.ö. är samma i AD't).

Alltså:
1. KalleK loggar in i Ubuntu (via Likewise)
2. Mappen //Server.local/user/kallek monteras (av Likewise) i /home/DOMÄN/Server.lokal/kallek i den lokala datorn

Vet inte om du blivit klokare av mitt svar.
<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X<>X
Våga vägra Window$. Kör någon av Linux alla smaker, ex. Ubuntu
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"