Skrivardrivrutinsproblem
Skrivardrivrutinsproblem
Hej. Jag har använt ubuntu några veckor nu och är väldigt nöjd. Tyvärr så har jag problem med skrivare. Jag försökte installera drivrutiner till skrivaren, som är en Brother MFC-9180. Det gick inte, och ofter de att jag försökte installera paketet så kan jag inte installera någonting annat heller.
Så fort jag apt-gettar nått så står de:
E: Paketet mfc9180lpr måste installeras om, men jag kan inte hitta något arkiv för det.
Jag kan inte köra apt-get update heller, och ingentign funkar i synaptic package manager.
Nån vänlig själ som har någon aning vad man kan göra åt det?
Så fort jag apt-gettar nått så står de:
E: Paketet mfc9180lpr måste installeras om, men jag kan inte hitta något arkiv för det.
Jag kan inte köra apt-get update heller, och ingentign funkar i synaptic package manager.
Nån vänlig själ som har någon aning vad man kan göra åt det?
- Linus Mannervik
- Kontakt:
Skrivardrivrutinsproblem
Har du testat att köra
för att försöka lösa eventuella fel/konflikter?
Kod: Markera allt
sudo apt-get -f install
Skrivardrivrutinsproblem
juden@ubuntu:/$ sudo apt-get -f install
Password:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
Fortfarande samma problem
Password:
Fortfarande samma problem
Skrivardrivrutinsproblem
Försök ta bort paketet (sudo apt-get remove mfc9180lpr). Går det så kanske det går att installera senare.
Skrivardrivrutinsproblem
juden@ubuntu:/$ sudo apt-get remove mfc9180lpr
tyvärr funkar inte det heller
Borde det inte gå att lägga till paketet på något sätt så att apt-get kan hitta de? Nån som har en aning om hur man lägger till paket
tyvärr funkar inte det heller
Borde det inte gå att lägga till paketet på något sätt så att apt-get kan hitta de? Nån som har en aning om hur man lägger till paket
Skrivardrivrutinsproblem
Du skulle kanske kunna försöka installera paketet igen (dpkg -i paketnamn.deb, som du väl gjorde första gången du installerade det?) - det är ju trotts allt det apt säger 
Enligt http://forum.linspire.com/viewtopic.php ... fd8e29c758 så går det att öppna filen (gör en säkerhetskopia!!!) /var/lib/dpkg/status och ta bort "stycket" med mfc9180lpr (sök), och sedan uppdatera. Det är ingen bra lösning, men det är En lösning i alla fall...

Enligt http://forum.linspire.com/viewtopic.php ... fd8e29c758 så går det att öppna filen (gör en säkerhetskopia!!!) /var/lib/dpkg/status och ta bort "stycket" med mfc9180lpr (sök), och sedan uppdatera. Det är ingen bra lösning, men det är En lösning i alla fall...
Skrivardrivrutinsproblem
[quote="ozamosi"]Du skulle kanske kunna försöka installera paketet igen (dpkg -i paketnamn.deb, som du väl gjorde första gången du installerade det?) - det är ju trotts allt det apt säger 
Enligt http://forum.linspire.com/viewtopic.php ... fd8e29c758 så går det att öppna filen (gör en säkerhetskopia!!!) /var/lib/dpkg/status och ta bort "stycket" med mfc9180lpr (sök), och sedan uppdatera. Det är ingen bra lösning, men det är En lösning i alla fall...[/quote]
Tack så mycket för hjälpen. Det funkade utmärkt

Enligt http://forum.linspire.com/viewtopic.php ... fd8e29c758 så går det att öppna filen (gör en säkerhetskopia!!!) /var/lib/dpkg/status och ta bort "stycket" med mfc9180lpr (sök), och sedan uppdatera. Det är ingen bra lösning, men det är En lösning i alla fall...[/quote]
Tack så mycket för hjälpen. Det funkade utmärkt

Skrivardrivrutinsproblem
Måste citera Life of Brian: "Good! Now, don't do it again!" (syftar då på min fix)