SV: Läser inte skivorna???

savve

Läser inte skivorna???

Inlägg av savve »

Så här står det när jag har en cd skiva i som jag ska installera: Couldn't display "/home/savve/Ubuntu uppgr/start.exe". the location is not a folder???+++
står likadant när jag ska installera d++ och andra program...som är tagna från internet.
inte ens msn????:(
Snälla hjälp!
Senast redigerad av 1 savve, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Vad är det du vill göra med skivan? Skall du uppgradera ubuntu? Eller installera?

Start.exe är ju ett windowsprogram som är till för att du ska kunna läsa en del info om ubuntu när du startar skivan i windows, Om du skall installera ubuntu så ska du göra det genom att starta om datorn med CD-skivan i så att den startar från CDn (ev måste du d ändra startordning i BIOS).

Eller har du redan installerat ubuntu och vill installera ytterligare program? I så fall så finns många program i synaptic (Administration > Pakethanteraren synaptic) kolla där först med sökfunktionen. Det är betydligt enklare än att hämta programmen från insternet och själv installera.  :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
savve

Inlägg av savve »

men om jag t.ex vill installer windows, dc++ eller liknande som har exe. hur gör jag då? betyder det att man inte kan installera program/spel när man har ubuntu?? isåfall vill jag få in windows också men det går ju inte heller  ???
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Windows och Ubuntu/Linux har olika former av binära filer (körbara filer, i Windows brukar de heta .exe), så Windows-program går ej att installera som standard i Ubuntu. Dock finns det ett program som heter Wine som gör att man (ibland efter lite pill) oftast kan få igång Windows-program, iallafall någorlunda. För spel finns det något som heter Cedega, som dock kostar en liten peng, men det mesta går rätt så bra att köra i Wine, som är gratis.

Men först tycker jag att du skall ta dig en titt på de program som redan finns till Ubuntu, och som är mycket lätta att installera med hjälp av Pakethanteraren Synaptic. I Synaptic vill du antagligen öppna vissa programförråd, detta gör du genom att klicka på Inställningar -> Förråd och klicka i Multiverse/Universe och sedan läsa om paketlistan.

Det finns en tråd som listar alternativ till typiska Windows-program, den finns här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,2214.0.html. För t.ex. MSN kan du köra ett program som följer med Ubuntu som heter Gaim, annars gillar många ett program som heter aMSN som du kan ladda ner på http://www.amsn-project.net. Det är lite mer som vanliga MSN-messenger för Windows. För att installera det behöver du vissa paket, så vid installationen klagar den och rekommenderar dig att söka efter dem (du får namn på dem) med din pakethanterare (Synaptic, i ditt fall). Det är bara att installera dem så går det fint!

Tyvärr måste jag återgå till plugg nu, men lycka till, och välkommen till Ubuntu!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"