Det är väl lite det som är problemet för många människor som precis kommer till Linux, tror jag. Det går alldeles utmärkt att skriva "lspci | grep -i ethernet", men hur skall man komma på det om man inte jobbat med linux förut? Här kan säkert mycket göras, för det finns ju så mycket fina kommandon att köra som gör precis det man vill, men för många hade det ändå varit bättre med ett (funktionsmässigt begränsat) grafiskt användargränssnitt. Terminalen är inte bara skrämmande för den oinvigde, den är dessutom ett mycket farligt verktyg - speciellt när man lärt sig att sudo, det är fina grejor det..CryingFreeman skrev:eth0 - det första ethernetkortet. Vad är det för mer beskrivning du vill ha? Om det är fabrikat av kortet går det alldeles utmärkt att t ex i terminal skriva "lspci | grep -i ethernet"Nätverksadaptrar borde ha mer beskrivande namn än eth0, eth1 osv
Känns uppenbart.

Jag kan bara nicka och hålla med dig, och jag tycker att du har en bra poäng här. En ordentlig dokumentation skulle kunna göra susen! En annan sak som skulle kunna underlätta vore om man tog fram en nybörjarguide som följde med Ubuntu. Spelutvecklare har haft detta sedan urminnes tider, kanske kan man lära sig något av det? (Se t.ex. tutorials i Half-Life, Age of Empires etc.). Tänk er en lätt guide som man kan köra som nybörjare: "Hej, och välkommen till Ubuntu, nu skall vi gå igenom de grundläggande funktionerna i ditt system, och göra dig bekant med dem..". Sedan kan man ha olika guider:CryingFreeman skrev: Frågan är väl vad man avser med användarvänlighet?
[...]
Men jag tror personligen att en bra dokumentation skulle överbrygga alla dessa hinder.
- Terminalen: skapa en ny katalog genom att skriva mkdir test. Gå sedan till den katalogen genom att skriva cd test. osv..
- Fönsterinställningar: klicka på menyn. Välj.. osv..
För att ge ett exempel:
Jag använder (av olika anledningar) för tillfället fönsterhanteraren Ion3, men har också testat Wmii. De är relativt lika, men en sak jag blev imponerad av med Wmii var att det fanns en mycket fin guide, dessutom på flera språk, som bland annat innehåller en mycket nybörjarvänlig introduktion. Efter att ha gått igenom introduktionen kändes det betydligt lättare att komma igång med Wmii. (Motsvarande guide finns även för Ion).
En sådan guide kan räcka, bara det finns någonting! Jag tror att det hade varit kalas om det fanns en kort "Hjälp! Jag förstår ingenting, vart är min startmeny, och Office, och... vad skall jag göra?"-guide som tydligt gick att starta första gången man startar ett Ubuntu-system. Jag minns vagt från min ungdoms dagar hur Windows 95 hade en liten pil som kom in från sidan och pekade på startmenyn med texten "<-- Starta genom att klicka här" för att leda alla stackars förvirrade 3.1-användare rätt..