SV: Partitioner (Eller: Jag vet inte hur jag ska partitionera)

Wille Lööf

Inlägg av Wille Lööf »

Jag undrar hur det är med partitioner i teorin.

Som det ser ut nu så har jag följande
------------------------------------
Prime: Win XP NTFS (40 GB)

Logic extended 1:
  Logic Swap  ext3 (512 MB)
  Logic: /      ext3 (10 GB)
  Logic: home ext3 (10 GB)

Logic extended 2:
  Logic: NTFS fillagring (ca 100 GB)
------------------------------------

Jag visste inte riktigt hur Ubuntu partitionerade så eftersom man bara kan ha 4 primära så valde jag att skapa en logisk enhet för Ubuntu, dock så visste jag inte att Ubuntu exkluderade den fria ytan helt och att windows inte kunde se Linux partitionera alls. Vilket resulterade i att Win gjorde en ny logisk för mina filer. Fast det kanske var oundvikligt då Win inte kan se Ubuntu, och om NTFS filsparningsytan hade legat inom samma extended som Ubuntu så kanske den också hade dolts i Win. Nån som vet?

Sedan undrar jag om odrningen för partitionerna spelar någon roll? Kan partitionerna ligga hur som helst?? Både tekniskt och prestandamässigt?

tack
Kurt Unger

Inlägg av Kurt Unger »

petri0 skrev: Jag tycker att man ska ha så få partitioner som möjligt för när de blir fulla (och det blir de) blir det svårt att ändra deras storlek.

Till vad ska man ha /tmp till? :)
:) För att inte förarga demonerna, speciellt inte "smtp". Och en full / pga full /tmp är inte bra.

I tidigt 90-tal stoppade Sunets DNS/UUCP-burk, sunic.sunet.se, ett par ggr, pga att de dåvarande sysadmins lät /tmp ligga på /-disken. För att stoppa Internet i hela Sverige behövdes bara att maila tillräckligt mycket till någon som hämtade posten allt för sällan, så /tmp tog all /-disk med tvärstopp som följd  ;D

I Unix-världen finns sedan gammalt regeln att /tmp och /usr bör vara egna partitioner, då det blir lätt att utvidga med ny disk. Lägg till en större disk med ny /usr eller /home-partition och gör en cp -R /usr /(nya)usr så får man snabbt plats med mer. 

De partioner som töms kan montas som kataloger i /home för krävande användare, tunga applikationskataloger i /usr (som /usr/X) eller som snabb backup (fördelen med 2 diskar eller fler). Unix/Linux är inte Wintel, det är tillåtet att möblera om på disken ;)

Däremot kan man softlänka /usr/tmp och ev. /var/tmp till /tmp, så alla delar på samma partition, sparar disk. Jag brukar göra ett utmp och vtmp katalog i /tmp, som soft-länkarna kopplas mot.

Kurt
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Jo, men hela problematiken kring /tmp (och diskpartitionering) var - i alla fall i Sun världen - tätt förknippad med att /tmp även användes till swap. Dessutom; diskarna var betydligt mindre då vilket gjorde att man var tvungen att fundera rejält över var data skulle läggas för att inte påverka OS + servertjänster.

Det är annorlunda idag när du som privatkonsument ganska lätt kan köpa dig 1TB disk. Å andra sidan så har många idag problem med var de skall lägga sina torrentfiler.... känns som om vi springer i cirklar.  ::)
Z

Inlägg av Z »

hej, jag har planerat o installera kubuntu på en dator som inte används till något, bara för att testa linux ochh se om man kan installera de senare på sin vardagliga dator.

har en hd på 20gig och undrar hur det skulle var bästa att dela upp hd

mitt förslag 1:
swap = 512 mb (räcker till det mesta och det flesta)
/      =  20 gb (resten) (här finns rum för allt, och lite till)
/home =resten (inget alls) (nu har du home på en separat partition, vilket gör dig trygg om nåt skulle hända)

mitt förslag 2:
swap = 512 mb (räcker till det mesta och det flesta)
/      =  10 gb (här finns rum för allt, och lite till)
/home = resten (iresten) (nu har du home på en separat partition, vilket gör dig trygg om nåt skulle hända)

Kom med förslag och förklara varför så att jag vet eftersom jag är en nybörjare och skulle behöve en förklaring om man ska installera de till någon annan i framtiden!!!

min dator p4 1,4 ghz, ca 394mb minne, grafikkort: tnt 2 och 20 gig hd, skulle uppskata om ni kunde ge mig någon förslag så att datorn inte segar ner sig allt för mycket osv.

Edit; kom inget nytt förslag så jag kör på mitt förslag två
Senast redigerad av 1 Z, redigerad totalt 18 gånger.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

@Z: Ditt alternativ #2 var helt ok, tycker jag.
Användarvisningsbild
StarglowOne
Kontakt:

Inlägg av StarglowOne »

förslag på hur jag partionerar 2 * 200gb hd till att användas enbart till linux. har linux på en redan men ska rensa helt och skrota windows
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

MickeW skrev: Har ingen som helst erfarenhet av Ubuntu (eller Linux), och behöver hjälp med
val av partitionsstorlekar på en gammal Compaq laptop (som min gamla mor f ö
ska ha som "surfdator") med följande imponerande systemdata:
PII 266 MHz, 160 MB RAM och 4 GB HD.

Vore mycket tacksam för förslag på vettig partitionering av 4 GB-disken!

/ Micke
Hade du tänkt att hon skulle köra X på den där tingesten ? Isåfall blir det svårt, du kan ju glömma KDE eller Gnome iallafall, du får lägga in en spartansk fönsterhanterare, xfce eller Windowmaker, fluxbox eller liknande. PÅ en sån liten disk skulle jag inte bry mig om partionering alls, gör en / och lägga allt där och hoppas du får plats med med det du behöver
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Jag fattar fortfarande inte hur fan man ska göra. Jag hade tänkt fixa Partition Magic för att partionera innan men jag fattar inte...räcker det inte med en extra partition elr måste man göra en massa nya som har swap och sånt?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Roksvamp skrev: Jag fattar fortfarande inte hur fan man ska göra. Jag hade tänkt fixa Partition Magic för att partionera innan men jag fattar inte...räcker det inte med en extra partition elr måste man göra en massa nya som har swap och sånt?
Nope, en ledig partition räcker.

Du väljer manuell partionering när du installerar och pekar på din skapade partition.
Storlekar på swap behöver du inte bry dig över sköts automagiskt.

Kolla att det inte är en formateringsbock på din NTFS partition... ;)
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

En formateringsbock? xD
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Måste bumba tråden lite. Jag skapade en 25 gb Ext3 partition i partitionMagic genom att förminska NTFS-partionen en smula. Saken var den att efter reboot (partionMagic krävde det) hade det inte hänt ett skit. NTFS-partionen var lika stor som förut och jag såg ingen annan partition än just den. Jag följde create partition-guiden och gjorde en logical partition.

Vad gör jag för fel, om det nu inte bara var fel på programmet eller hårddisken?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Roksvamp skrev: Måste bumba tråden lite. Jag skapade en 25 gb Ext3 partition i partitionMagic genom att förminska NTFS-partionen en smula. Saken var den att efter reboot (partionMagic krävde det) hade det inte hänt ett skit. NTFS-partionen var lika stor som förut och jag såg ingen annan partition än just den. Jag följde create partition-guiden och gjorde en logical partition.

Vad gör jag för fel, om det nu inte bara var fel på programmet eller hårddisken?
Kanske en dum fråga från mig... när man kör PM eller gparted så är det en 2 stegprocess.

Först skapar man "arbetsuppgiften" som ställs i en kö... sedan klicka man på Apply
utförs åtgärden/erna, har du gjort så ?

;)
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Vet. Stod "apply changes before exiting?" och då valde jag självklart ja. Sen så sa den att jag var tvungen att reboota (stod tom. att PM gjorde det den skulle vid boot) och sen så var det precis som det var innan iallafall.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Roksvamp skrev: Vet. Stod "apply changes before exiting?" och då valde jag självklart ja. Sen så sa den att jag var tvungen att reboota (stod tom. att PM gjorde det den skulle vid boot) och sen så var det precis som det var innan iallafall.
PM brukar klara det utan en reboot...  jag kör numera alltid gparted som finns med på Edgy Live skivan.
Samma princip som PM

Alt-F2 > sudo gparted

Eller har du nån hårddiskskada ?  en chkdsk kanske är på sin plats ?  Enklast inifrån
Windows.

http://support.microsoft.com/kb/315265/sv
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Allt clean, inga hårdiskskador elr liknande. Verkar jävlit mysko.

Btw, det var förminskningen av NTFS som krävde omstart, inte skapandet av den nya partitionen.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Roksvamp skrev: Allt clean, inga hårdiskskador elr liknande. Verkar jävlit mysko.

Btw, det var förminskningen av NTFS som krävde omstart, inte skapandet av den nya partitionen.
Jo men det behöver inte vara fysiska skador utan även cluster/bootsector knas mm.

Sådant letar chkdsk upp.

kör med  f växeln  chkdsk volym:/f   

PM har också ett anrop vad jag kommer ihåg för att köra en felscanning.  ???
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Körde chkdsk på C och hittade inget...ursäkta om ja e trög men varför skulle ja skanna på enhet F? Enhet F är liksom min externa hårddisk när den är ipluggad.
Senast redigerad av 1 Roksvamp, redigerad totalt 5 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Roksvamp skrev: Körde chkdsk på C och hittade inget...ursäkta om ja e trög men varför skulle ja skanna på enhet F? Enhet F är liksom min extern hårddisk när den är ipluggad.
f är en växel för scanningen... ;)  chkdsk volym:/f  >  chkdsk c:/f

http://support.microsoft.com/kb/315265/sv 

En till sak är om disken är extremt fragmenterad för då måste du först defragmentera.

Alternativt provar du med gparted direkt.
Användarvisningsbild
Roksvamp

Inlägg av Roksvamp »

Jag gick via den här datorn - C - egenskapar - verktyg - felkontroll, och den var helt ny defragmenterad innan partioneringen^^
Okänd

Inlägg av Okänd »

Roksvamp skrev: Jag gick via den här datorn - C - egenskapar - verktyg - felkontroll, och den var helt ny defragmenterad innan partioneringen^^
Testa gparted om det går bättre.

Boota med skivan > Alt-F2 > sudo gparted

EDIT /EDIT stryk det nedan.. du har ju ingen..
Alternativt inifrån din Ubuntuinstallation.

sudo apt-get install gparted

sudo gparted
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 5 gånger.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"