Krypterad /home/

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
choel

Krypterad /home/

Inlägg av choel »

Jag har min hemkatalog krypterad från installation. I /home/ så har jag min hemkatalog ("joel") och en katalog som heter ".ecryptfs". Katalogen ".ecryptfs" tar upp lika mycket plats som min hemkatalog. Vilket är lite irreterande då hdd utrymmet börjar ta slut. Jag undrar helt enkelt om det är "normalt" att "/home/.ecryptfs" tar upp lika mycket plats som min hemkatalog?

/joel
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Krypterad /home/

Inlägg av andol »

choel skrev:Jag undrar helt enkelt om det är "normalt" att "/home/.ecryptfs" tar upp lika mycket plats som min hemkatalog?
Var någonstans tror du egentligen att det är som din hemkatalog lagras i sitt icke-dekrypterade tillstånd? :)
globaljuggler
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av globaljuggler »

Jag har ett liknande problem. Mitt home ligger på en egen partition som är 130 GB stort. Mina filer, 55 items, i home är på 762 MB. Men .Private-foldern under /home/.ecryptfs/username är på 121.6 GB med 56 283 items!

Min 130 GB stora partition håller på att ta slut. Det här är väl inte rimligt?
choel

Inlägg av choel »

Låter som om du har ett annat problem. Mitt problem var verkligen bara att jag hade en exakt kopia av mitt "home" i .ecryptfs vilket det ska finnas. men hade inte tänkt på det när jag valde krypterat home.

I ditt fall verkar det som om .ecryptfs lagrar ditt home i ett krypterat tillstånd flera ggr. dvs flera kopior.

Inga fler användare på datorn?
andol

Inlägg av andol »

choel: Istället för att (bara) titta på /home/joel respektive /home/.ecryptfs separat, har du tittat på hur mycket utrymme /home som helhet tar?
andol

Inlägg av andol »

Ok, det där gestaldades visst inte nödvändigtvis så pedagogiskt som jag trodde att det skulle. En bättre metod kanske är att titta på hur mycket utrymme du har kvar ledigt på disken, och se om det stämmer överens med att din hemkatalog verkar tar upp dubbelt ut rymme.

Poängen är i alla fall att data bara bor/lagras under /home/.ecryptfs. Det du sen ser i din hemkatalog är en realtids-(de)kryptring, typ. Fast själva datan lagras alltså bara en gång.
choel

Inlägg av choel »

Ja teoretiskt sätt så borde bara din .ecryptfs katalog spegla det du har i /home/lallare...
men om du har flera användare så lagras ju även det.

Om det inte är så att du har flera användare verkar det ju högst märkligt att din .ecryptfs tar så mycket plats.

men som du sa. kontrollera vad din /home egentligen tar. men det verkar ju märkligt om din /home tar ett par hundra meg å din .ecryptfs tar 122 gig av en 130 gigs disk.
Dubbel kolla det...
annars är det något seriöst knas...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"