Hjälp med postfix

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Hjälp med postfix

Inlägg av xtr3m3 »

Håller på och försöker få till ett e-post formulär på min sida. Har följt denna guide för att få till allting: http://www.marksanborn.net/linux/send-m ... ts-server/

Får inte till det sista bara. Har inte konfigurerat postfix med sudo dpkg-reconfigure postfix.
Det kanske behövs eller? Har sett att man ska välja internetsida när man konfigurerar för gmail men det finns inte med.

Får detta felmeddelande:

Kod: Markera allt

abyssws@servern:~$ postmap sasl_passwd && postmap transport
postmap: fatal: /etc/postfix/main.cf, line 75: missing '=' after attribute name: "[smtp.gmail.com]:587 username@gmail.com:password"
Nån som vet vad det kan vara? Har sökt på google men inte blivit nå klokare.
Bild
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Hjälp med postfix

Inlägg av andol »

Ser nästan ut som om du har lagt in "[smtp.gmail.com]:587 username@gmail.com:password" direkt i /etc/postfix/main.cf, istället för att använda en separat fil?
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

andol skrev:Ser nästan ut som om du har lagt in "[smtp.gmail.com]:587 username@gmail.com:password" direkt i /etc/postfix/main.cf, istället för att använda en separat fil?
Eftersom det inte verkade stå nått annat trodde jag steg 5,7 och 8 (han har tydligen inget steg 6 ;D ) skulle in i samma fil.
Vart ska jag lägga dom stegen nånstans?

*EDIT

Har nu fått hjälp av Hund med ett formulär som inte kräver postfix. Men det fungerar inte att skicka.
Har säkert blivit nått strul med postfix osv. Har avinstallerat det och startat om burken men det hjälpte inte.
Bild
Användarvisningsbild
xtr3m3

Inlägg av xtr3m3 »

Ingen som vet? Går det att nollställa mail servern till standard?
Mail formuläret jag fick ska inte behöva postfix eller nått.

Skulle verkligen behöva hjälp med att få igång detta.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"