Gwibber ger mig inte nyaste nytt [edit: ger mig ingenting]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Gwibber ger mig inte nyaste nytt [edit: ger mig ingenting]

Inlägg av Peetra »

Jag är mycket intresserad av social media, så jag kopplade igår mitt Facebook- och splitternya Twitter-konto till Gwibber. Det ger helt annorlunda nyhetsflöde än webbsajterna och i skrivandets stund kan jag inte få fram nåt flöde alls, hela rutan är spårlöst försvunnen. Jag antar att en omstart ordnar upp saken, så att rutan dyker upp på beställning igen, men det borde ju finnas smidigare sätt än att starta om, ifall jag stänger av den, eller inte loggar in på Gwibber vid uppstart.

[mera edit] den startade upp med diverse felmeddelanden då jag kommenderade den med sudo gwibber i terminalen. Jag fick inte logga in, utan hamnar att ge lov åt webbplatserna att kommunicera med mig pånytt som root, tror jag ska testa windows-default-lösningen å se vad spännande som händer före jag skapar multipla nyckelringar. :P Dessutom snodde den min "peetra@peetra-desktop-ubuntu:~$" rad i terminalen.Utanför ämnet: (Raden kom tillbaka med <Ctrl-X>)
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Gwibber ger mig inte nyaste nytt [edit: ger mig ingentin

Inlägg av Ganymedes »

Gwibber verkar leva sitt eget liv och är tydligen känsligt för förändringar. Det slutade fungera för mig igår också och omstart hjälpte inte, så jag ominstallerade paketen för Gwibber och för nyckelringen (av någon anledning så måste jag slå in lösenordet för nyckelringen vid start av Gwibber?) och slog av datorn. Jag vet inte om ominstalleringen löste problemet men idag när jag slog på datorn så fungerade det som det skulle. Det har hänt en gång tidigare, fast med lite andra symptom, och det var, om jag inte tar fel, också då alldeles efter att det kommit uppdateringar.

MVH // Peter
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Det känns onekligen lite som en beta-grej. Idag så uppdaterar den som folk, men twittrar då jag vill skicka statusuppdatering till facebook och twittrar då jag vill twittra å twittrar då jag dubbel-trippel-kollat att twitter är inaktivt. Ja, det är intressant det här minsann. :P
av någon anledning så måste jag slå in lösenordet för nyckelringen vid start av Gwibber?
Ja, man vill ju inte att mamma eller kompisen läser ens sociala nätverks-grejs om de råkar vara hundvakt och slår på datorn. Den loggar ju direkt in till tjänsterna sedan man väl givit den lov.

Hoppas att nån fler hakar på om ni kommer på nåt upplysande, eller vill diskutera just gwibber, jag anser att gwibber är något av ett mysterie, återkommer i saken om jag lär mig fixa fellägen i den! Att köra reboot av hela maskinen är ju nästan lite skämmigt. ;)
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Istället för att starta om hela datorn kanske du kunde prova att via systemövervakaren döda processen så att programmet startar om och kanske uppdaterar då?

Använder tyvärr inte detta program själv men många har tydligen problem med att programmet inte uppdaterar i olika lägen.
https://bugs.launchpad.net/gwibber/+bug/533017
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Gwibber tillför lite spänning till livet, man vet aldrig om eller hur det funkar. Det är tur att det inte är någon viktig funktion, det går att leva ett gott liv utan Gwibber :)
Peetra skrev:Ja, man vill ju inte att mamma eller kompisen läser ens sociala nätverks-grejs om de råkar vara hundvakt och slår på datorn. Den loggar ju direkt in till tjänsterna sedan man väl givit den lov.
Nej, det har du ju rätt i, men Firefox går att starta utan lösenord och där har jag autoinloggning på många sidor, även Twitter och Facebook, så mitt "liv" ligger "öppet" ändå. Evolution går också att starta utan lösenord fast lösenordet till mejkontot också hanteras av Seahorse precis som Gwibber. Så jag har lite svårt att förstå varför just Gwibber ska kräva lösenord. Någon som vet hur man ändrar på det? Om någon annan vill använda datorn så ser jag till så att jag måste logga in på mitt konto, och har ett gästkonto utan lösenord.

Ha en bra dag // Peter
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

mrfab skrev:Kollat denna tråd ?

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1485348
Tack för tipset! Jag saknar också dom två raderna. Ska fixa det i morgon...

// Peter
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

mrfab skrev:Istället för att starta om hela datorn kanske du kunde prova att via systemövervakaren döda processen så att programmet startar om och kanske uppdaterar då?
Absolut! :)
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Det löste tyvärr inte "problemet" att lägga tillbaks dom två saknade raderna, det bara fungerade sämre. Gwibber och andra program fungerade inte alls och panelen tog lång tid på sig att visa sig. Men när jag då tog bort den automatiska inloggningen till datorn så fungerar allt som det ska och jag behöver inte logga in när Gwibber startas. Men då blir det ju lite av en smaksak när jag vill slå in lösenordet. "Lösningen" tog inte bort Gwibbers behov av ett lösenord.

Tack ändå för hjälpen :)

// Peter
Skriv svar

Återgå till "Internet"