Navigator
Navigator
Är på gång att inköpa en ny Navigator för bilen. Har tidigare haft en Garmin, som blev stulen vid inbrott, och denna gick inte att ansluta till min dator med Ubuntu installerat som operativsystem. Ringde Garmin och frågade hur det var idag och svaret var att det inte går, men att det var flera som har ställt samma fråga. Är det någon som vet hur man skall göra, om det finns något annat fabrikat som fungerar mot ubuntu, programvara som funkar, eller måste jag inköpa en dator Windows som jag helst skulle vilja slippa.
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Re: Navigator
Vad vill du göra med den när den är ansluten till datorn? Mycket går att göra även om inte garmins skräp går att köra. Eventuellt kan du få till det i wine.
Antagligen gör GPSBabel det du vill.
Tack så mycket för ditt svar TicToc.
Jag skall studera dina förslag vad som går att göra med dessa. Men det jag i första hand tänkte på var att uppdatera kartor över Europa. Hur kan man göra detta utan att använda Windows. Ringde igen till Garmin och fick ett klart nej att det inte går att uppdatera Garmin med Linux Ubuntu. Då sa jag till dem att det borde ni tänka på för Linux Ubuntu är på gång mer och mer och jag tänker inte frångå Linux bara för att ni inte vill serva Linuxvärlden. Jag sa att då får jag undersöka om det finns andra navigatorfabrikat som klarar detta. Svaret var att det skulle jag göra.
Jag bör tillägga att jag är inte så duktig inom datavärlden.
Om det finns ytterligare några förslag hur det går att lösa problemet är jag tacksam för svar.
Jag skall studera dina förslag vad som går att göra med dessa. Men det jag i första hand tänkte på var att uppdatera kartor över Europa. Hur kan man göra detta utan att använda Windows. Ringde igen till Garmin och fick ett klart nej att det inte går att uppdatera Garmin med Linux Ubuntu. Då sa jag till dem att det borde ni tänka på för Linux Ubuntu är på gång mer och mer och jag tänker inte frångå Linux bara för att ni inte vill serva Linuxvärlden. Jag sa att då får jag undersöka om det finns andra navigatorfabrikat som klarar detta. Svaret var att det skulle jag göra.
Jag bör tillägga att jag är inte så duktig inom datavärlden.
Om det finns ytterligare några förslag hur det går att lösa problemet är jag tacksam för svar.
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Hur kommer du på att Garmin är skräp ? För att den bara funkar med Windows ? Lite långsökt i så fall...TicToc skrev:Vad vill du göra med den när den är ansluten till datorn? Mycket går att göra även om inte garmins skräp går att köra. Eventuellt kan du få till det i wine.
Jag har absolut inte sagt att Garmin är skräp men för mig som använder Linux och inte är så kunnig i all datateknik är enbart frågan, om jag köper en Garmin, hur skall jag kunna uppdatera kartor med Linux Ubuntu. Är det omöjligt? Måste jag köpa en ny dator till med Windows eller finns det andra lösningar för att hålla uppdateringarna aktuella.
Garmin sa att man kunde köpa uppdateringar till ett fast pris som gäller så länge Navigatorn lever. Men det hjälper inte mig om inte jag har rätt operativsystem som klarar detta.
Garmin absolut, inget SKRÄP, men nu står jag inför att köpa ny Navigator och därför ovan frågeställningar,
Alltså: Än en gång: Går det att göra detta med Linux UBUNTU eller på något annat sätt eller finns det andra fabrikat av Nvigatorer som klarar detta?
Tacksam om någon har svar på detta!
Garmin sa att man kunde köpa uppdateringar till ett fast pris som gäller så länge Navigatorn lever. Men det hjälper inte mig om inte jag har rätt operativsystem som klarar detta.
Garmin absolut, inget SKRÄP, men nu står jag inför att köpa ny Navigator och därför ovan frågeställningar,
Alltså: Än en gång: Går det att göra detta med Linux UBUNTU eller på något annat sätt eller finns det andra fabrikat av Nvigatorer som klarar detta?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag vet inte om tomtom klarar av det. Men de kör ju iaf linux i sina navigatorer.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag gillar ju Tomtom, vi har två i firman, men det finns ingenting som slår Google Navigation på an androidlur, t.ex. en HTC Desire (3.7" skärm)... Nackdelen är ju att man får ha ett datakonto med fri surf (fast mina obegränsade .4Mbit med 3-kontant fungerar bra)...
Men sett till hur det fungerar, man skriver t.ex. in namnet på det du vill navigera till, typ "Kvarnpirens Café" och så löser den adressen dit själv och drar igång navigationen... Jämfört med det känns Garmin, Tomtom m.fl. hopplöst efter...
Sen har vi det här med att navigera efter karta, hybrid, satellit eller t.o.m. fuk'n 'streetview' - ja det blir inte häftigare än så...
Men sett till hur det fungerar, man skriver t.ex. in namnet på det du vill navigera till, typ "Kvarnpirens Café" och så löser den adressen dit själv och drar igång navigationen... Jämfört med det känns Garmin, Tomtom m.fl. hopplöst efter...
Sen har vi det här med att navigera efter karta, hybrid, satellit eller t.o.m. fuk'n 'streetview' - ja det blir inte häftigare än så...

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Den slutsatsen har jag kommit fram till efter flitig användning av både Garmins program och GPSBabel, båda på en Windowsinstallation.Peter Forsberg skrev:Hur kommer du på att Garmin är skräp ? För att den bara funkar med Windows ? Lite långsökt i så fall...TicToc skrev:Vad vill du göra med den när den är ansluten till datorn? Mycket går att göra även om inte garmins skräp går att köra. Eventuellt kan du få till det i wine.
Garmins program går ofta i baklås i lite större projekt, något som inte GPSBabel gör på samma data.
Tyvärr har jag inte något svar när det gäller uppdateringar. Det är möjligt att det går att köra windowsprogrammet för kartuppdatering via wine, men det är inte något som jag varken garanterar eller rekommenderar.peda skrev:Alltså: Än en gång: Går det att göra detta med Linux UBUNTU eller på något annat sätt eller finns det andra fabrikat av Nvigatorer som klarar detta?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Tror TicToc hänvisar till programvaran, inte maskinerna... Jag har tittat en hel del på dom och har kommit fram till följande. Garmins maskiner verkar mest lättanvända. Navitec slår Tomtom som Iphone-appar. Ingenting slår Google Navigation på en Android-lur. All imo...TicToc skrev:Mycket går att göra även om inte garmins skräp går att köra.

Det gör alla dom där maskinerna tror jag, Garmin, Navitec o.s.v...mcNisse skrev:Jag vet inte om tomtom klarar av det. Men de kör ju iaf linux i sina navigatorer.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<