Hjälp, datorn i viloläge gjorde att allt nätverk försvann!

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Hjälp, datorn i viloläge gjorde att allt nätverk försvan

Inlägg av Ainigma »

Om du har DSL-modem och router så pröva med att stänga av dem och datorn en stund (kanske 10 min) och sätt på dem en i taget med modemet först, bredbandsroutern sen och datorn sist. Låt det gå lite tid (några minuter, så att de hinner starta upp ordentligt) innan du slår på nästa enhet. Detta gör att du på startar om nätverket, så att det inte är något mellan datorn och din internetleverantör (IPS) som strular. Så har du i alle fall gjort det. (Fast du kanske vet att anslutningen fungerar som den ska...)
Det är alltså ett mobiltbredband från tre där modemet sitter i routern (modemet kan inte slås av eller på bara pluggas in eller ut) men jag ska att slå av routern för säkerhetsskull, så jag kan alltså inte svara på några poster förrän om tio minuter.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Att stänga av modemet fungerade alltså inte, har infon från terminalen gett något?

???
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Har testat att köra via CD:n och det fungerade utmärkt att surfa då.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Nu har du eth0 igång ;)

Testa att fixa en ny adress
genom att hämta ut et nytt ipnummer. Nu är det så att jag inte kan kommandot i huvudet men på en debian lenny är det

Kod: Markera allt

sudo dhclient eth0

Dessutom tycker jag det är konstigt att networking är avstängt...
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Det är fixat!! Via liv CD gick jag in och kollade hur det såg ut i nätverksverktyg, Mac adress mm. Jag lade sedan till en anslutning som jag döpte eth0 och fyllde i samma MAC adress som på livcd:n. Sedan gav jag kommandot: "sudo dhclient eth0" och sedan fungerade allt. ;D ;D
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Det är fixat!! Via liv CD gick jag in och kollade hur det såg ut i nätverksverktyg, Mac adress mm. Jag lade sedan till en anslutning som jag döpte eth0 och fyllde i samma MAC adress som på livcd:n. Sedan gav jag kommandot: "sudo dhclient eth0" och sedan fungerade allt. ;D ;D

Vill ge ett stort tack till alla er som engagerat er i frågan och som bidragit med era förslag och kunskaper.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jättekul :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Tyvärr är en lite negativ sak kvarstående. När jag startade om datorn så, kom problemet delvis tillbaka, inte som förut, det räcker att ge kommandot om ett nytt ipnr så fungerar allt. Men det måste ju vara något fel i någon inställning som hindrar att denna tilldelning sker automatiskt. :-\ Är det någon som har någon idé om man fixar detta?

En annan sak, om jag skulle ominstallera, vilket kommer att hända någon gång, hur stor ska då swapfilen vara för att kunna använda viloläge? Min dators ramminne är 4Gig. Jag vill gärna höra från någon som vet av erfarenhet att det fungerar med viloläget med sådan swapfil (har läst att många haft problem med viloläge) .
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av brattham »

Gott att du kom ut på nätet igen. Det är inte så dumt med en live-cd tillhands ibland...

När det gäller SWAP så är det generella svaret att storleken ska ligga på mellan 1 - 2 ggr storleken på ditt internminne. Har man dock stort internminne, som ju du har, så brukar det inte vara nödvändigt att ha 2 ggr storleken, fast minimum är ju naturligtvis storleken på RAM. Har du en stor hårddisk så spelar ju ofta inte jättstor roll om du tar i lite i överkant på storleken på SWAP, fast har man en liten dyr SSD-disk och stort internminne är det kanske inget man vill göra i onödan.

Jag har sätt rekomendationer på 1,5 ggr RAM-storleken, så i ditt fall skulle den alltså vara 6 GB. Det går ändra på storleken på SWAP i efterhand, fast det kanske är bökigt.

OBS! Att ha ett stor SWAP-partition, minst storleken på ditt RAM-minne, är en förutsättning för att det ska fungera, men det är långt ifrån en garanti! Min erfarenhet säger att det beror på din hårdvara om det fungerar eller ej. Jag misstänker att det har med grafikkortet att göra (och kanske dess drivrutiner) men är ej helt säker. Kanske kan det bero på flera faktorer. Som exempel kan jag nämna att det hos mig funkar med viloläge på den ena datorn med inbyggt grafikkort på moderkortet, medan det inte gör det på den andra med ett fristående monterat (PCI-e) grafikkort. Men det kan kanske finnas andra förklaringar (som jag gärna skulle vilja höra).

[Lite mer info kan du ju få på https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq under rubriken "How much swap do I need?" ]

/Mvh per
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Men om det är sådana problem/risker med viloläge ser jag nog helst att jag bara använder vänteläge, för det verkar fungera utan problem.
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Då undrar jag, är det kanske bäst att se till att alternativet "viloläge" tas bort från menyn så att inte man trycker på fel knapp av misstag. Går det att göra?
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"