Uppgradering till 10.04 förstörde min 9.1

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Bosse_A
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Uppgradering till 10.04 förstörde min 9.1

Inlägg av Bosse_A »

Hej!
När jag från Ubuntu 9.1 klickade på att uppgradera till 10.04 började en installation om flera timmar.
När datorn startade om efter uppgraderingen stannar den och visar en rad om att getpwuid inte kan verifieras med rätt användare och man kommer inte vidare, så det är bara att stänga av.
Nu har jag tagit hem 10.04 och lagt den på CD-skiva, men samma sak händer när jag bootar från den.
Jag har också tagit hem Remixen 10.04 och lagt den på en DVD, men samma sak händer.
Om jag provar att sätta in 9.1 och köra från skivan fungerar det utmärkt. Vill jag sedan installera denna versionen på hårddisken så säger den att det finns 10.04 och undrar om jag ska lägga 9.1 vid sidan om.
Vad kan det vara för fel, eftersom det gått bra tidigare?
Hälsningar
Bosse
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Uppgradering till 10.04 förstörde min 9.1

Inlägg av ycc »

Det var ett tungt problem som jag hoppas vi kan hjälpas åt att lösa.

Jag inleder med några förslag.

Om datorn hänger med "konstigheter" på skärmen brukar man trycka ctrl/alt/F2 och se om man kan logga in. Om det funkar har man grafikproblem.

Uppdateringar kan installera kärnor som inte klarar datorn. Om man får upp startmenyn (tryck in shift vid starten om den inte visas) så kan man prova att välja "recovery-läge" eller någon annan kärna (rad) än den som trasslar. (Välj med pilarna.)

Det borde finnas ett alternativ att "blåsa" 10.04. Om inget annat funkar kan man installera med manuell partitionering och välja samma partitioner som 10.04 låg på. Men först skall vi se om någon eller några kan hjälpas åt attt få igång det du har nu.

Välkommen till forum, bara att fråga på
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Bosse_A

Inlägg av Bosse_A »

Hej igen och tack för det trevliga bemötandet.
ycc skrev:Uppdateringar kan installera kärnor som inte klarar datorn. Om man får upp startmenyn (tryck in shift vid starten om den inte visas) så kan man prova att välja "recovery-läge" eller någon annan kärna (rad) än den som trasslar.
Shifttangenten funkade, men samtliga alternativ gav att maskinen bootar om hela tiden.
Om jag startar utan shift så ställer sig skärmen och blinkar ubuntu mitt på skärmen och högst upp står det:
(process:240):GLIB-WARNING **: getpwuid_r(): failed due to unknown user id (0)

Hälsningar
Bosse
Bosse_A

Inlägg av Bosse_A »

Uppdcatering
ycc skrev:Om datorn hänger med "konstigheter" på skärmen brukar man trycka ctrl/alt/F2 och se om man kan logga in. Om det funkar har man grafikproblem.
Nu tryckte jag upprepade gånger på ctrl/alt/F2 under uppstarten och då stannade datorn till och visade
UBUNTU 10.4 LTS
Login:

men så fortsätter det att skriva [17~ över hela skärmen, men om jag trycker på ctrl/alt/F2 igen så kommer logintexten igen åtföljt av [17~

Hälsningar
Bosse
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Bosse_A skrev: Om jag startar utan shift så ställer sig skärmen och blinkar ubuntu mitt på skärmen och högst upp står det:
(process:240):GLIB-WARNING **: getpwuid_r(): failed due to unknown user id (0)
Vilket märkligt sammanträffande, jag råkade ut för exakt samma sak igår, för första gången någonsin! I mitt fall så fungerade varken ctrl + alt + F2 eller klassikern RSEIUB. Jag var tvungen att starta om med hjälp av hårt tryck på POWER-knappen. I mitt fall bootade emellertid datorn upp som vanligt igen nästa gång, jag testade också att logga ut och in, det gick utan problem, även nästa omstart skötte sig som vanligt. Men nu är jag givetvis nyfiken på om det finns någon här som kan hjälpa både dig och mig att förstå vad felmeddelandet egentligen betyder, och hur vi undviker (eller i Bosses fall), rättar till det i framtiden.

SK

Edit: Verkar som att det finns flera buggrapporter att läsa om detta: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/531027.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Bosse_A

Inlägg av Bosse_A »

SlamsornasKung skrev:Edit: Verkar som att det finns flera buggrapporter att läsa om detta: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/531027.
Tack för länken!
Jag verkar inte vara ensam om denna bug.
Konstigt att det inte finns någon programutvecklare som läser i trådarna.
//Bosse
Edit:
Tydligen gör det det, men man skriver bara:
spurious warning at boot time that is unrelated to your actual problem
Senast redigerad av 1 Bosse_A, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

Bosse_A skrev:Tack för länken!
Jag verkar inte vara ensam om denna bug.
Konstigt att det inte finns någon programutvecklare som läser i trådarna.
//Bosse
Det var så lite. Jag tror nog att utvecklarna både läser trådarna och försöker fixa till det mesta, det är nog inte alltid så lätt. Men visst är det surt när saker inte fungerar som de ska. Jag hoppas att kanske en framtida (och inte alltför avlägsen) uppdatering kan få bukt med den här buggen.

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"