Kan inte starta efter uppgradering till 10.04

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
JohnBull
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Kan inte starta efter uppgradering till 10.04

Inlägg av JohnBull »

Hej,
Jag körde tidigare 9.40 och startade uppgraderingen till 10.04 igårkväll. Den tuffade på så fint och ställde inga jobbiga frågor då...men i morse hade den stannat på en dialog med nåt som hette GRUB-nånting med boot-devices som man skulle kryssa i diskar. Enligt hjälpen skulle man kryssa i alla om man inte visste....jag kryssade för allt utom mitt CF-kort som satt i läsaren. Det verkade vara hela disken (en 40GB-disk i en gammal trött laptop), en 38GB-volym som jag antar är partitionen och så nån annan volym som var 0Mb(?)...den sista 0Mb ville den visst inte ha, för då kom jag tillbaka till samma ruta igen. Tror att jag slutligen valde det som såg ut att vara den fysiska disken och den partition jag använder (jag har ganska dålig koll...det är NTFS och windows jag kört innan...linux är rätt nytt för mig).
Sen körde den upprensning och tog bort en massa gamla paket och så ville den starta om. Frid och fröjd trodde jag.
Vid omstart kommer först BIOS-bilden fram, sen blir det ett litet blinkande understreck högst upp i vänsta hörnet och hårddisklampan blinkar och lampan för WLAN blinkar nårga gånger. En lila bakgrund kommer upp och jag ser texten Ubuntu och 5(?) små fyrkanter under. Sen blir skärmen svart och inget mer händer...

Jobbigt med ett partitionsformat som inte går att läsa på ett enkelt sätt från windows om man vill rädda några filer/inställningar...har ingen lust med en massa krångel. Det var ju för att slippa en massa krångel jag började köra Linux...

Nån som tror att det finns det nåt hopp för min installation som inte vill starta? Hur gör man?
Eller är det bara att starta upp windowsburken, ladda hem och bränna en cd och börja om med nyinstallation och hoppas att jag inte förlorar nåt jag kommer att sakna?
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Kan inte starta efter uppgradering till 10.04

Inlägg av Kirill »

Vad har du för grafikkort i datorn din!? Eftersom du ser bootbilden men inte hela så är det ditt grafikkort som spökar =)
http://www.lathund.nu/2010/04/30/ordna- ... -av-lucid/
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
SlamsornasKung
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av SlamsornasKung »

Hej JohnBull!

Jag tror, utan att veta, att det ska gå att åtminstone rädda den information som redan finns på din dator. Men, till att börja med:

1. Vad är det för dator du använder.

2. När allting blir svart, vad händer om du trycker ner tangenterna ctrl + alt + F2?

Hälsningar,

SK

EDIT: Såg att Pontus hann svara här ovan. Börja med hans tips först.
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
JohnBull

Inlägg av JohnBull »

Hej!
Datorn är en IBM ThikPad X40.
Efter att ha googlat på den ser det ut att vara Intel-grafikkort i den. (Jag har nog aldirg kollat eller brytt mig om det förut. Spelar aldrig spel och gör inget som kräver 3D-grafik, så mina krav på grafikkort är ganska små.)

Sidan http://www.lathund.nu/2010/04/30/ordna- ... -av-lucid/ tycker ju att man ska starta från en live-CD, men någon sådan har jag inte tillgång till för tillfället. (Windows-burken hemma började ladda ner iso:n till en sån i morse, så den är väl klar när jag kommer hem).
Men jag testade i alla fall att hålla ner Shift när datorn startar, men det blir ingen skillnad alls. Nån meny för GRUB får jag inte upp.

Om jag trycker Ctrl+Alt+F2 vid min svarta skärm händer ingenting.

Om den här nouveau-drivern är ett lotteri och inte funkar med alla grafikkort...är det återinstallation av 9.10 som gäller då? Eller finns det hopp om att det ska fungera vid en total ominstallation tro?
JohnBull

Inlägg av JohnBull »

Hmmm...testade igen att hålla ner Shift när jag startade, men efter att BIOS lästs in och då fick jag upp den där GRUB-dialogen...har ändrat till nomodeset och ska testa att gå vidare enligt instruktion - spännande!
JohnBull

Inlägg av JohnBull »

nähä...ändrade quiet splash mot nomodeset och tryckte ctrl+X och då flimmrade det förbi en massa text och sen blev det svart skärm igen...
JohnBull

Inlägg av JohnBull »

jag har 6 rader i GRUB-menyn
Ubuntu, med Linux 2.6.32-22-generic
Ubuntu, med Linux 2.6.32-22-generic (återställningsläge)
Ubuntu, med Linux 2.6.31-22-generic
Ubuntu, med Linux 2.6.31-22-generic (återställningsläge)
Memory test (memtest86+)
Memory test (memtest86+, serial console 115200)

Testade båda återställningslägena.
Efter en massa text som flimrar förbi kommer jag till en återställningsmeny där jag kan välja:
resume
clean
dpkg
falesafeX
grub
netroot
root

Jag valde failsefeX (run in failsafe graphic mode)
mer vit text och sen en varningsruta "Ubuntu körs i låggrafikläget", din skärm, grafikkort och inställningar för inmatningsenheter kunde inte idenfifieras korrekt. Du måste konfigurera dem själv.
och OK...
Vad vill du göra?
Kör Ubutnu i låggrafikläget bara för denna session
Konfigurera om grafiken
felsök felet
avsluta konsollen
starta om X

Jag valde konfigurera om grafiken och kunde där välja att skapa en ny profil eller nåt...men det gick inte, jag kom bara tillbaka till samma dialog hela tiden.

Valde sen att köra i låggrafikläget för den sessionen...och då startar det grafiska skalet och om jag går in i System / Administration / Hårdvarudrivrutiner så säger den "Inga prioritära drivrutiner används på det här systemet"
Jag kan bara välja stäng...och det lär ju inte hjälpa...
Nu är jag förvisso inte kopplad mot något nätverk...kan det tänkas komma fler alternativ om jag är det?
Eller är det nån som har fler tips?

Det verkar ju uppenbarligen så att de två som svarat har rätt i att det är nåt lurt med grafiken....men jag är nog för kass på det här för att komma vidare på egen hand...hoppas på mer hjälp av glada entusiaster!
JohnBull

Inlägg av JohnBull »

finns det ingen "undo" för att backa till som det såg ut igårkväll?
typ Windows System Restore...?
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Hej igen!

Har du testat det här? https://wiki.ubuntu.com/X/Bugs/Lucidi8xxFreezes
1) Hold down Shift while booting to enter the GRUB menu.

2) Press 'e' to edit.

3) Add "i915.modeset=1" after "quiet splash".

4) Ctrl+x to boot.

If adding "i915.modeset=1" to your boot parameters allows you to boot successfully, you then need to enter the command above into a terminal to make the changes permanent.
Du verkar inte vara ensam om det här problemet. Det ska nog gå att ordna.

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
JohnBull

Inlägg av JohnBull »

hmmm...det kändes som att jag kom lite längre där i alla fall - men inte ända fram.
När jag startade med Shift - tryckte E och skrev in i915.modeset=1" efter "quiet splash" och så Ctrl+X så kom den igång
Jag öppnade sen en terminal och skrev av de två raderna
echo options i915 modeset=1 | sudo tee /etc/modprobe.d/i915-kms.conf
sudo update-initramfs -u
(och knapprade in mitt lösen en gång för varje rad)
Båda raderna gick igenom utan några felmeddelanden och glad i hågen så startade jag om maskinen. Då såg jag lite mer Ubuntu-logga under uppstarten...men sen blev det svart igen dessvärre...
JohnBull

Inlägg av JohnBull »

hmmm....
Vet man inte vad man ska/kan göra måste man ju ändå göra något...så jag gjorde om hela den senaste proceduren en gång till och efter det startade den igen när jag valde starta om (förra gången valde jag stäng av och så försökte jag starta den på on/off-knappen). Startade om ytterligare en gång och den gick igång då oxå. Stängde sen av och startade på knappen och nu gick det!!!!

Dock fattar jag inte riktigt vad det var jag gjorde och i guiden står det om div drawbacks för andra lösningar....är det något som inte är "som det ska" med den här lösningen?
Eller är det bara frid och fröjd och köra på som gäller?

Allt utom menyn för Skype verkar funka som det ska. Högerklickar jag på skypeloggan i menyraden så är menyn svart, men när jag kör muspekaren över ser jag texten...så problemet är ju hanterbart om resten funkar. Det ska bli intressant att tesat med anslutning till det stora internätet ikväll...

Jag hade läst att 10.04 skulle starta väldigt snabbt....det tycker jag ju inte var nån skillnad mot 9.10 på min gamla suncklapptop...men tiden är helt ok, så det är ett rejält i-landsproblem som jag lämnar därhän.

Stort tack för hjälpen!!! Härligt med entusiaster!!!
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

JohnBull skrev:i guiden står det om div drawbacks för andra lösningar....är det något som inte är "som det ska" med den här lösningen?
Eller är det bara frid och fröjd och köra på som gäller?
Kul att det löste sig (förutom Skype då) för dig till slut. Som du själv skriver så gäller inte de ”drawbacks” för den lösningen som verkar fungera för dig - allt ska vara okej. Hoppas det rullar på nu, utan större problem. Annars, återkom.

Bästa hälsingar,

SK
JohnBull

Inlägg av JohnBull »

Så bra!
Efter att ha valt in ett "tema" så blev menyerna i Skype rätt och då kom minimera/maximera/stäng tillbaka till högra övre hörnet i fönstren...det hamnade i vänstra övre hörnet först och det kändes ovant...
Men nu ser det ut som det ska rakt igenom!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"