Virtualbox i egen partition?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Virtualbox i egen partition?
Kan man installera virtualbox i en helt egen partition?
Kan man då ha två home-partitioner och installera virtualbox på den ena, eller hur ska man göra, om det är möjligt?
Kan man då ha två home-partitioner och installera virtualbox på den ena, eller hur ska man göra, om det är möjligt?
Re: Virtualbox i egen partition?
VirtualBox är bara ett vanligt program för att virtualisera operativsystem. När du installerat programmet och skapar en ny maskin kan du välja vart du vill ha VDI-filen vilket är en slags virtuell hårddisk som du installerar ditt OS på.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Så vitt jag vet så är VBOX endast till för att köra OS virtuellt i sin egen "rymd". Då man kör Windows så förespråkar företag att man ska köra en virtuell maskin ut mot nätet eftersom man då endast smittar den burken och inte den fysiska burken!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Mina guider
-
Kan man ha 2 home-partitioner och då ha virtualbox på den ena?
- Kirill
- Kontakt:
Nej och åter nejHenrik Jansson skrev:Kan man ha 2 home-partitioner och då ha virtualbox på den ena?

Hela datorn kommer då att ligga i en egen fil som heter *.VDI och dela resurser på datorn så som processor, minne och Internet! Men den är en helt egen dator i din dator så den kommer alltså få en helt egen /home katalog som ligger i *.VDI filen.
Webmaster för
Mina guider
Mina guider
-
Jo jag använder virtualbox redan för att köra xp inne i ubuntu. Jag har ubuntu på en enda ganska liten partition.
Nu ska jag installera ubuntu 10.04 och då dela upp det på större partitioner en på 20 gb och en home på 80. Min tanke var då att placera virtualbox i en egen homepartition så att man kan ha den kvar efter framtida uppgraderingar. Men det är alltså inte möjligt att ha 2 homepartitioner?
Nu ska jag installera ubuntu 10.04 och då dela upp det på större partitioner en på 20 gb och en home på 80. Min tanke var då att placera virtualbox i en egen homepartition så att man kan ha den kvar efter framtida uppgraderingar. Men det är alltså inte möjligt att ha 2 homepartitioner?
- Kirill
- Kontakt:
Du har gett dig själv redan halva svaret, så här kommer resten!Henrik Jansson skrev:Jo jag använder virtualbox redan för att köra xp inne i ubuntu. Jag har ubuntu på en enda ganska liten partition.
Vid en framtida om-/nyinstallation utav Ubuntu så sparar du bara din *.VDI fil och sen så flyttar du bara tillbaka den till mappen på den nya installationen så är det bara att fortsätta tuta och köra... Eftersom Virtualbox även stödjer VirtualPC format samt VMware format så kan du även starta upp sådana virtuella maskiner eller så då du startar en ny maskin i virtualbox välja att spara dem i någon utav dessa format istället för deras eget format som är just *.VDI
Webmaster för
Mina guider
Mina guider
-
ok, men jag tänkte att om den ligger på en egen partition så skulle den kunna ligga kvar där. (?)
Och så tänkte jag att om jag har en partition med ubuntu på och en med kubuntu, skulle man då kunna komma åt samma virtualbox från båda om man hade virtualbox på en egen partition?
Och så tänkte jag att om jag har en partition med ubuntu på och en med kubuntu, skulle man då kunna komma åt samma virtualbox från båda om man hade virtualbox på en egen partition?
- Kirill
- Kontakt:
Ubuntu och Kubuntu kan dela på *.VDI filen, men det går som sagt inte att ha VirtualBox som en egen install då det är ett program och inte ett operativsystem! 

Webmaster för
Mina guider
Mina guider
-
Isåfall måste ubuntu och kbuntu dela på samma homepartition också??
Jag menade inte att virtualbox var ett eget operativsystem, utan min fråga var bara om jag kunde lägga det på en egen partition och koppla 2 homepartitioner till ubuntu. Men om jag har förstått det rätt så går det alltså inte att ha 2 homepartitioner kopplade till ett ubuntu?
Jag menade inte att virtualbox var ett eget operativsystem, utan min fråga var bara om jag kunde lägga det på en egen partition och koppla 2 homepartitioner till ubuntu. Men om jag har förstått det rätt så går det alltså inte att ha 2 homepartitioner kopplade till ett ubuntu?
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Du kan inte montera två partitioner till ett och samma ställe.
Det går att fixa till med lvm. Men då ser du inte att det är två eller flera diskar som bildar en partition.
Men jag gissar add det du är ute efter är att ha en dedikerad partition för virtualbox och det går utmärkt. Du kan skapa i princip hur många partitioner som helst....
Det går att fixa till med lvm. Men då ser du inte att det är två eller flera diskar som bildar en partition.
Men jag gissar add det du är ute efter är att ha en dedikerad partition för virtualbox och det går utmärkt. Du kan skapa i princip hur många partitioner som helst....
-
Vad är en dedikerad partition?
Kan man alltså lägga virtualbox i en egen partition då?
Kan man alltså lägga virtualbox i en egen partition då?
- mcNisse
En partition som du enbart använder för att lägga virtualbox installationer på...Henrik Jansson skrev:Vad är en dedikerad partition?
Ja.Henrik Jansson skrev: Kan man alltså lägga virtualbox i en egen partition då?
Du kan lägga virtualboxfilerna där det passar dig. Dock får du vara lite försiktig så att även snapshots hamnar rätt. Det kan du säkert göra med en mjuk länk...
Du skulle tex kunna låta $HOME/.VirtualBox vara en länk till virtualboxPartitionen...
-
Ok..
Jag har redan virtualbox installerat i ubuntu, kan jag ta hela virtualboxmappen, spara den på ett usb-minne och sen lägga den på en tom partition som jag har på 4gb?
Vad är det förresten för skillnad på ext3 och ext4?
Vad är snapshots och hur gör man en mjuk länk?
Jag har redan virtualbox installerat i ubuntu, kan jag ta hela virtualboxmappen, spara den på ett usb-minne och sen lägga den på en tom partition som jag har på 4gb?
Vad är det förresten för skillnad på ext3 och ext4?
Vad är snapshots och hur gör man en mjuk länk?
- mcNisse
Ja, om det får plats. 4GiB verkar ganska litet...Henrik Jansson skrev: Jag har redan virtualbox installerat i ubuntu, kan jag ta hela virtualboxmappen, spara den på ett usb-minne och sen lägga den på en tom partition som jag har på 4gb?
Dessutom behöver inte allt ligga i .VirutalBox det beror helt på var du har laggt filerna...
Kolla lite på wikpedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Ext4. Du hitter info om ext3 där också.Henrik Jansson skrev: Vad är det förresten för skillnad på ext3 och ext4?
En snapshot är en ögonbliksbild av hur den virtuella maskinen såg ut vid ett visst tillfälle. Det går att återställa maskinen till ett tidigare tillstånd. Smidigt om man vill testa något utan att riskera att sabba maskinen....Henrik Jansson skrev: Vad är snapshots och hur gör man en mjuk länk?
Mjuka länkar skapas med terminalkommandot ln
tex
Kod: Markera allt
ln -s /virtualbox $HOME/.VirtualBox
-
Kan/ska man välja ut en partition för detta redan vid installationen av ubuntu?
Eller går det att göra senare?
Eller går det att göra senare?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Man kan dualboota XP, både från hårddisk och inuti VirtualBox, alltså med XP installerad direkt på disk och inte i en virtuell diskavbildning (VDI) - men det är ett dj-a meck, hehe... Du får sätta dig och läsa manuelen, Google på det o.s.v... Jag gjorde det, ville få igång det, men sket i det efter att ha läst på - det var för mycket jobb bara... (och jag är lat) 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- vulfgar
- ung forumnörd
Jag har inte vb i en särskild partition eller så, men däremot har jag en särskild mapp i /home med sådant som jag vill dela mellan olika användare och installationer. Där finns bla alla dokument, musik, bilder, profilen till firefox och .VirtualBox. Sedan skapar jag symlänkar i den aktuella hemkatalogen och det funkar alldeles förträffligt. Jag har använt samma .VirtualBox med xp sen nångång feisty eller gutsy (minns inte riktigt) och den funkar även nu i maverick. Jag har även flyttat/kopierat allt detta mellan olika hårddiskar/partitioner/datorer utan problem.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag vill klargöra att vad jag pratade om alltså är en Windows XP-installatipon som går att boota direkt från disk såväl som inuti Visrtualbox. Det trixiga med det är ju att man vid boot kan välja mellan att boota Ubuntu eller Windows XP, väljer man Ubuntu kan man sedan boota samma XP-installation inuti Virtualbox. Säkert jättepraktiskt för någon, hehe... 

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Möjligt kanske att man kan få till det så, även om jag har svårt att tro det. Orsaken är att det kräver att WinXP ska klara av att köra mot två "hårdvaruplattformar", den verkliga hårdvaran och den virtualiserade dito, något som Windows normalt inte stöder. Snarare är det avsiktligt gjort så för att Windows inte ska kunna privatkopieras mellan datorer, då en licens en dator gäller.farmfield skrev:Jag vill klargöra att vad jag pratade om alltså är en Windows XP-installatipon som går att boota direkt från disk såväl som inuti Visrtualbox. Det trixiga med det är ju att man vid boot kan välja mellan att boota Ubuntu eller Windows XP, väljer man Ubuntu kan man sedan boota samma XP-installation inuti Virtualbox. Säkert jättepraktiskt för någon, hehe...
I övrigt, det som jag antar att Henrik är ute efter, att ha de virtuella maskinerna etc på en separat partition är relativt enkelt. Man börjar med att skapa en separat partition och kopierar sen över hela innehållet i $HOME/.VirtualBox dit. Därefter skapar man en monteringspunkt, t.ex /home/Virtualbox, med användaren som ägare och monterar sen partitionen ifråga till den monteringpunkten via /etc/fstab. Slutligen skapar man symlänken $HOME/.VirtualBox så att den pekar mot /home/Virtualbox.
Ett annat lite enklare alternativ är att man i VB konfigurerar standardmapparna för Machines och VDI så att de hamnar i den separata partitionen. Det gör man isf under Arkiv>Inställningar under fliken Allmänt. Fortfarande så behöver man även här se till att partitionen monteras via fstab.