Och ingenting händer. Jag öppnar via platser och det har funkat tidigare så att jag får frågan om rootlösenordet och efter att jag angett det så öppnar nautilus hårddisken.Vad kan jag göra för att fixa detta?Unable to mount Bigone
Error mounting: mount exited with exit code 1: helper failed with:
[mntent]: line 15 in /etc/fstab is bad
[mntent]: line 16 in /etc/fstab is bad
mount: only root can mount /dev/sdc1 on /media/Bigone
Hur reparera hårddisk [LÖST]
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Hur reparera hårddisk [LÖST]
När jag försöker öppna en NTFS hårddisk i Ubuntu lucid får jag följande felmeddelande:
Senast redigerad av 1 suliman, redigerad totalt 20 gånger.
Re: Hur reparera hårddisk
Så här ser hela fstab ut:
Det är /media/Bigone som jag försöker öppna.# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# / was on /dev/sdb1 during installation
UUID=af2a5c98-b01b-401d-b290-718e879aa052 / ext4 defaults 0 1
# swap was on /dev/sdb5 during installation
UUID=8d66d302-df4b-4e34-a9bd-687a139006d7 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/sdc1 /media/Bigone ntfs nls=iso8859-1,ro,noauto,umask=000 0 0
/dev/sdd1 /media/300GB sdd1 ntfs defaults 0 0
/dev/sdd2 /media/43GB sdd2 ntfs defaults 0 0
/dev/sdd2 /media/sdd2 ntfs defaults 0 0
/dev/sdd1 /media/300GBsdd1 ntfs defaults 0 0
/dev/sda5 /media/sda5 ntfs nls=iso8859-1,ro,noauto,umask=000 0 0
Din fstab ser lite konstig ut. Du ska bara montera saker en gång, men vissa enheter står på flera rader. Om jag får ta mig friheten att ändra lite:
Spara en kopia av fstab innan du skriver över den ifall jag har schabblat någonstans. Min hjärna är vanligtvis inte nattaktiv
Det i rött är sånt du kan ändra om du vill att partitionerna ska dyka upp under /media med andra namn. Jag fattar inte riktigt vad alternativen nls=iso8859-1,ro,noauto,umask=000 på sdc1 och sda5 ska vara bra för, de kommer i alla fall göra att de partitionerna monteras skrivskyddade, men det kanske är så du vill ha det. CD-läsaren ska inte monteras i fstab så den kommenterade jag bort.# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier
# for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name
# devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# / was on /dev/sdb1 during installation
UUID=af2a5c98-b01b-401d-b290-718e879aa052 / ext4 defaults 0 1
# swap was on /dev/sdb5 during installation
UUID=8d66d302-df4b-4e34-a9bd-687a139006d7 none swap sw 0 0
#/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
/dev/sdc1 /media/Bigone ntfs nls=iso8859-1,ro,noauto,umask=000 0 0
/dev/sdd1 /media/300GB ntfs defaults 0 0
/dev/sdd2 /media/43GB ntfs defaults 0 0
/dev/sda5 /media/sda5 ntfs nls=iso8859-1,ro,noauto,umask=000 0 0
Spara en kopia av fstab innan du skriver över den ifall jag har schabblat någonstans. Min hjärna är vanligtvis inte nattaktiv

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Jag kopierade ditt förslag till fstab och tog bort det du kände dig skeptisk över och satte "no auto" på alla diskar och då funkar det som det ska. Jag tror att det kan ha någonting att göra med programmet "storage device manager" att göra. Den installerade för nån månad sen för att kunna autostarta en hårddisk. För när man gör ändringar i det programmet så hamnar den texten du tycker är konstig i fstab.
Men hur som helst är problemet löst och allt fungerar som jag vill ha det, tack vare dig. Tackar!!
Men hur som helst är problemet löst och allt fungerar som jag vill ha det, tack vare dig. Tackar!!