Hej!
Funderar på att uppgradera till Spotify Premium, mycket för ljudkvaliténs skull, men också för att kunna köra det på mobilen. Hursomhelst.. Jag undrar om det, för ljudkvalitén skull är någon idé att uppgradera till Premium om man kör Spotify under Wine? För enligt Spotifys guide för hur man ska konfigurera ljudinställningarna i Wine så ska "Hardware Acceleration" under fliken "Audio" vara på "Emulation". Och jag är inte helt säker på vad det innebär, men kan inte ljudkvalitén bli sämre vid emulering?
Vad är skillnaden på "Emulation" och "Full" i "Hardware Acceleration"?
Kommer jag höra skillnaden i ljudkvalité om jag uppgraderar till Premium och kör Spotify under Wine? Eller förstör "emuleringen" kvalitén av ljudet ändå?
Spotify under Wine - Onödigt med Premium?
Re: Spotify under Wine - Onödigt med Premium?
Först och främst beror det på hur kräsen du är och vilken ljudanläggning du har. Jag som är lite kräsen hör stor skillnad och tycker inte att kvalitén på Sporify är bra med gratiskontot.
Ang. dom mjuka inställningarna tror jag inte det blir skillnad på ljudkvalitén.
Ang. dom mjuka inställningarna tror jag inte det blir skillnad på ljudkvalitén.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag är nog räknad ganska kräsen, och har en fin anläggning. Ägnar mig mycket åt s.k. "aktivt lyssnande", alltså bara sitter och lyssnar på musik utan att göra något annat samtidigt. Så jag kommer garanterat att höra skillnad mellan premium och free. Men jag funderade på om wine kan förstöra ljudkvalitén något, och att det därför blir onödigt att köpa premium. Man kanske inte hör någon skillnad tack vare att wine ändå sabbar det likom?
Wine bör inte sabba det tycker jag. Jag överlåter det tyckandet till någon som vet med säkerhet. 
Aktivt lyssnande var länge sedan. Borde ägna mig åt det någon dag. Dumma dator som förstörde mitt liv.

Aktivt lyssnande var länge sedan. Borde ägna mig åt det någon dag. Dumma dator som förstörde mitt liv.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Nu är jag såpass gammal att min förmåga att höra toner över 17 000hz har gått förlorad
men jag är nöjd med ljudet via premium/wine. Jag märker en skillnad, ljudet blir lite mer fylligt både i de högre och lägre tonerna. Jag har nu inte några avancerade högtalare.
Men om du är riktigt intresserad av ljud och har en bra anläggning så kan du ju köpa ett dagspass och prova. Den kostar ju bara 9kr.
Utanför ämnet:
Kan bara skriva under på det

Men om du är riktigt intresserad av ljud och har en bra anläggning så kan du ju köpa ett dagspass och prova. Den kostar ju bara 9kr.
Utanför ämnet:
Utanför ämnet:Hund skrev: Utanför ämnet: Aktivt lyssnande var länge sedan. Borde ägna mig åt det någon dag. Dumma dator som förstörde mitt liv.
Kan bara skriva under på det

Jag köpte Premium nu och det lilla jag lyssnat så märks en liten skillnad iaf:) men ljudkvalité är sådant man måste bedöma under en lång tid för att vara rättvis.
Ja, datorn har tagit bort alldeles för mycket aktivt lyssnade för mig med. Förut satt jag nästan varje dag och körde bara musik,men nu blir det max någon gång i veckan bara.. Får bli skärpning på det nu hehe;)
Day-pass är bara reklamfritt tror jag, det har inte högre ljudkvalité osv..
Ja, datorn har tagit bort alldeles för mycket aktivt lyssnade för mig med. Förut satt jag nästan varje dag och körde bara musik,men nu blir det max någon gång i veckan bara.. Får bli skärpning på det nu hehe;)
Day-pass är bara reklamfritt tror jag, det har inte högre ljudkvalité osv..
Du bör nog göra ett blindtest också - prova att konvertera en ljudfil till 160kbps respektive 320kbps OGG-vorbis och lyssna på båda utan att veta vilken som är vilken. När jag testade det tyckte jag att 128kbps lät bättre än 192
mp3 hör jag skillnad på däremot.

-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
- Kontakt:
Premium låter bra även i Wine, körde Xp tidigare o Wine.
Men som sagt dagspasset gör bara streamen reklamfri men inte högre kvalitet, om du kör premium så in i inställningarna o bocka i "enable high bitrate"
själv brukar jag även bocka ur "volume normalization" då den sänker volymen mycket på en del musik, men det kan variera som sagt.
Men som sagt dagspasset gör bara streamen reklamfri men inte högre kvalitet, om du kör premium så in i inställningarna o bocka i "enable high bitrate"
själv brukar jag även bocka ur "volume normalization" då den sänker volymen mycket på en del musik, men det kan variera som sagt.