Hejsan,
jag körde 9.10 (64-bitars) som gäst i Virtualbox, Win7 (64) som host. Allt har funkat finfint, jag får min upplösning på 1920x1200, mus-integrationen flawless. Gjorde en update till 10.04 via update-managern och nu är det stört omöjligt att få till sjysst upplösning, + att musen inte vill vara med längre.
Jag har installerat om GuestAdditions, byggt nya moduler med rätt headers osv, får inga fel nånstans i GA-bygget, och GA processerna kör.
När Ubuntu bootar säger den att den inte hittar några device att köra skärm och mus på, och tvingar mig att köra nån fail-safe, och då kommer jag in i GUI:et, men kan inte ändra upplösning till nått annat än 800x600. Jag har googlat som en dåre, hittat några guider, pillat i /etc/X11/xorg.conf efter alla konstens regler, no luck.
Tur att jag sparade undan .vdi filerna från den fungerande 9.10:an innan uppgraderingen, dags att kopiera tillbaka dem kanske...
Någon annan här som lyckats få 10.04 (64-bitars) att funka bra som gäst i Virtualbox (V3.1.4) ?
Tackar på förhand för alla tips, tänkbara och otänkbara :-)
/zw
10.04 i Virtualbox
-
-
Re: 10.04 i Virtualbox
Testat scratch installation av 10.04 (32 och 64 bitars) releaser också nu, fortfarande i VirtualBox 3.1.4, och ingen 10.04 release vill lira. Den detectar inga device efter installation av GuestAdditions, så X blir trött...
Ingen som har samma problem ? Nå'n som lyckats ?
/zw
Ingen som har samma problem ? Nå'n som lyckats ?
/zw
-
Re: 10.04 i Virtualbox [LÖST]
AT last!
bugg i VirtualBox, rättat i 3.1.6
/zw
bugg i VirtualBox, rättat i 3.1.6
/zw
Re: 10.04 i Virtualbox
Här har du senaste versionen: http://download.virtualbox.org/virtualbox/3.2.4/
Min virtuella installation med Lucid fungerar fint för mig. Vilket det iofs alltid gjort med alla tidigare versioner med.
Jag brukar instalera gästtilläggen manuellt:
-Hämta hem tillägget via menyn
-Ställer mig i mappen: cd /media/<Mappnamn>
-sudo sh <fil>
-Och sist startar jag om burken.
Enkelt och smidigt.
Min virtuella installation med Lucid fungerar fint för mig. Vilket det iofs alltid gjort med alla tidigare versioner med.

Jag brukar instalera gästtilläggen manuellt:
-Hämta hem tillägget via menyn
-Ställer mig i mappen: cd /media/<Mappnamn>
-sudo sh <fil>
-Och sist startar jag om burken.
Enkelt och smidigt.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!