Giftermål?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
Hylas
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Giftermål?

Inlägg av Hylas »

Idag gifter sig... vad var det nu hon hette? Gudrun? Eller var det idag?

Ja, i alla fall, en stor dag är det... ;)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Giftermål?

Inlägg av ZX Spectrum »

Kul att något händer i landet.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Äntligen! Snart är hela skiten över. Tycker dock synd om alla skattebetalare. Ibland skäms jag för mitt land.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Andersen

Inlägg av Andersen »

Vadå gift sig, vem???
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Andersen skrev:Vadå gift sig, vem???
Kronprinsessan Viktoria av Sverige har gift sig.
Hund skrev:Äntligen! Snart är hela skiten över. Tycker dock synd om alla skattebetalare. Ibland skäms jag för mitt land.
Tror kostnaden är marginell eftersom val av president, upprustning av slott m.m. ändå skulle kosta. Dessutom verkar många av gåvorna som brudparet fått gå till bra saker, i detta fallet ungdomars hälsa. Även om det inte är demokratiskt med kungahus så verkar vårt fungera bra och behöver därför inte ändras.
Detta är min åsikt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Andersen

Inlägg av Andersen »

ZX Spectrum skrev: Kronprinsessan Viktoria av Sverige har gift sig.
Jaha, det var därför som det var sådant jäkla liv inne i stan. :)

Jag som trodde att vattenfestivalen har börjat. ;D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

ZX Spectrum skrev:
Andersen skrev:Vadå gift sig, vem???
Kronprinsessan Viktoria av Sverige har gift sig.
Hund skrev:Äntligen! Snart är hela skiten över. Tycker dock synd om alla skattebetalare. Ibland skäms jag för mitt land.
Tror kostnaden är marginell eftersom val av president, upprustning av slott m.m. ändå skulle kosta. Dessutom verkar många av gåvorna som brudparet fått gå till bra saker, i detta fallet ungdomars hälsa. Även om det inte är demokratiskt med kungahus så verkar vårt fungera bra och behöver därför inte ändras.
Detta är min åsikt.
Bara säkerheten kring bröllopet kostar 7 miljoner. Du tycker inte det är lite löjligt? Vad deras bröllop kostar vill jag inte ens tänka på. Jag skulle förmodligen få men för livet.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

ZX Spectrum skrev: Tror kostnaden är marginell eftersom val av president, upprustning av slott m.m. ändå skulle kosta. Dessutom verkar många av gåvorna som brudparet fått gå till bra saker, i detta fallet ungdomars hälsa. Även om det inte är demokratiskt med kungahus så verkar vårt fungera bra och behöver därför inte ändras.
Detta är min åsikt.
Du har helt rätt! NOT!
Användarvisningsbild
Hylas

Inlägg av Hylas »

KiviE
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av KiviE »

ZX Spectrum skrev:Tror kostnaden är marginell eftersom val av president, upprustning av slott m.m. ändå skulle kosta. Dessutom verkar många av gåvorna som brudparet fått gå till bra saker, i detta fallet ungdomars hälsa. Även om det inte är demokratiskt med kungahus så verkar vårt fungera bra och behöver därför inte ändras.
Detta är min åsikt.
Håller helt med, visst det kostar mycket men pengarna är inget problem egentligen, de gifter sig ju inte varje år.

Är ju inte så att kungen har mycket politisk makt eller så utan snarare ett stort kontaktnät och internationella vänner som är bra för Sverige. Mycket mer nytta för Sverige att ha kvar monarken än att ta bort skulle jag tro. Visst det är inte demokratiskt men hur många skulle egentligen vilja byta plats med kungligheterna? Säpo var man än går, pressen ständigt flåsande i nacken, måste alltid uppföra sig helt korrekt etc etc. Tycker nästan synd om Daniel men han har gjort ett eget val och kärleken kan man ju inte kontrollera.
Användarvisningsbild
Dr Phil
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Dr Phil »

Don't change what isn't broken. ;)

Vet inte riktigt vad jag tycker om bröllopet, jag kunde faktiskt inte ha brytt mig mindre. :-\
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ni som är mot monarkin har noll koll på hur pr fungerar och hur mycket pr saker som kungar, princessor med otrogna pojkvänner (eller galenskap som att bygga en 1600-tals båt för hand, hehe) genererar tillbaka i rena cash - vi snackar fan undratals miljoner som staten tjänar på det här...

Sen bryr jag mig personligen fuk'n nada om kungahuset och spyr på all satans rapportering i press och tv HÄR i Sverige, men det är en helt annan sak... Men som pr för det här lilla pisslandet - som vissa verkar tro fortfarande har ngt att komma med internationellt - är det guld värt, mer avancerat än så är det inte...
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

KiviE skrev:
ZX Spectrum skrev:Tror kostnaden är marginell eftersom val av president, upprustning av slott m.m. ändå skulle kosta. Dessutom verkar många av gåvorna som brudparet fått gå till bra saker, i detta fallet ungdomars hälsa. Även om det inte är demokratiskt med kungahus så verkar vårt fungera bra och behöver därför inte ändras.
Detta är min åsikt.
Håller helt med, visst det kostar mycket men pengarna är inget problem egentligen, de gifter sig ju inte varje år.

Är ju inte så att kungen har mycket politisk makt eller så utan snarare ett stort kontaktnät och internationella vänner som är bra för Sverige. Mycket mer nytta för Sverige att ha kvar monarken än att ta bort skulle jag tro. Visst det är inte demokratiskt men hur många skulle egentligen vilja byta plats med kungligheterna? Säpo var man än går, pressen ständigt flåsande i nacken, måste alltid uppföra sig helt korrekt etc etc. Tycker nästan synd om Daniel men han har gjort ett eget val och kärleken kan man ju inte kontrollera.
Instämmer till fullo. Att det sen kan bli lite tjatigt med all uppståndelse i media är en sak, det finns ju väldigt många som är intresserade och det är ju inte särskilt ofta det händer. Dessutom är det är en bråkdel av all den uppståndelse i media som det är kring den där evinnerliga fotbollen.

Att den sistnämnda får uppmärksamhet under VM är väl ok, men all dessa eländiga utländska ligor som sänds i tid och otid är synnerligen tröttsamma. Jag skulle inte bry mej om dom gick i en egen kanal, men när dom flyttar på program man vill se så är det ett förb..at oskick.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Inlägg av CryingFreeman »

farmfield skrev:Ni som är mot monarkin har noll koll på hur pr fungerar och hur mycket pr saker som kungar, princessor med otrogna pojkvänner (eller galenskap som att bygga en 1600-tals båt för hand, hehe) genererar tillbaka i rena cash - vi snackar fan undratals miljoner som staten tjänar på det här...
Jag vet att de flesta tar detta antagande som sanning, men finns det egentligen några konkreta siffror att komma med? Är det någon som har räknat på det?
Användarvisningsbild
SlamsornasKung

Inlägg av SlamsornasKung »

CryingFreeman skrev:
farmfield skrev:Ni som är mot monarkin har noll koll på hur pr fungerar och hur mycket pr saker som kungar, princessor med otrogna pojkvänner (eller galenskap som att bygga en 1600-tals båt för hand, hehe) genererar tillbaka i rena cash - vi snackar fan undratals miljoner som staten tjänar på det här...
Jag vet att de flesta tar detta antagande som sanning, men finns det egentligen några konkreta siffror att komma med? Är det någon som har räknat på det?
Instämmer. Antagande, baserat på vad, exakt? Dessutom skulle det förvåna mig om de flesta upplysta nationer i världen beundrar ett land som håller fast vid något så odemokratiskt som institutionaliserad nepotism. Den sortens PR kan vi nog klara oss utan.

Farmfield, menar du på allvar att svensk exportindustri skulle gå under om Sverige slutligen lämnade dessa feodala kvarlevor bakom sig?

Med all respekt,

SK
HP NC2400 - Ubuntu 10.04 • Fujitsu Siemens AmiloM7400 - Arch Linux • HP/Compaq Mini 110C - Ubuntu 10.04
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Användarvisningsbild
P.Forsberg
AVREGISTRERAD
Kontakt:

Inlägg av P.Forsberg »

Bara att fråga utomlands vad dom vet om Sverige. Gissa vad dom skulle svara....( För att tala om reklamvärdet )
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

Kollar man på de här undersökningarna är det endast tyskar som förknippar Sverige med monarkin och då inte ens i topp:
http://www.expressen.se/resor/1.1654014 ... r-turister
http://partner.visitsweden.com/sv/Start ... -utlandet/

Huruvida det är lönsamt att ha monarki eller inte tycks vara väldigt svårt att bevisa för någon av sidorna. Men som exempel (ett något partiskt förvisso men ändå): Jag kan i princip ingenting om andra kungahus än Storbritannien där Elizabeth II och prins Charles finns och Norge där det finns en Haakon, en Mette-Marit och hennes make Ari Benn (eller nåt liknande) som är författare samt Danmark med Margrethe (II). Kollar vi på några andra monarkier (av någorlunda vikt eller i närområdet) visste jag inte att dessa länder är monarkier:
Japan fortfarande var ett kejsardöme (trodde det försvann efter andra världskriget, dålig allmänbildning av mig men där ser du deras lyckade pr-maskin),
Malaysia (eller ja, har hört det på nyheterna nån gång kanske men glömt bort det igen)
Marocko
Nederländerna
Thailand (samma som Malaysia)

Utöver dessa finns det en del monarkier som man känner till såsom:
Spanien
Belgien
Där vet jag att de är monarkier men känner inte till något alls om kungahusen.

Samt en mängd mindre länder inom Förenade Kungadömet, en del arabstater och en del afrikanska stater där jag inte har någon koll alls på vad statsöverhuvudena heter eller deras politik i övrigt heller.

Kollar man dessutom gästlistan till bröllopet hittar man monarker från länder som är republiker enligt wikipedia:
Bulgarien
Grekland
Rumänien
Tyskland

Listorna är måhända inte kompletta men det ger i alla fall en bild av hur stort intryck och hur stor plats utländska monarker får i svensk press. Som sagt, jag är partisk och tycker inte om monarki som statskick men det kan ge en uppfattning om hur bra reklam deras monarker är för respektive land.

Jag tycker att vi ska lägga ner kungahuset men för den skull behöver vi inte ha president heller eller något annat statsöverhuvud, statsministern räcker gott som representant, tillsammans med sina ministrar.

Edit: Ändrade ett par stavfel.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Det är väl inte så att jag är överförtjust i just kungligheter men varför ändra på något som fungerar bara för principens sak?
Man kan se kungahuset som en svensk tradition som vi inte har avvecklat. Skulle kungahuset försvinna så är jag övertygad om att en president skulle ta över och då är det moderater och socialdemokrater det handlar om som skulle bråka om vem som skulle få denna position, samma visa som i dessa förbannade val vi har var fjärde år.

Angående kostnader så är allting diffust. Talar man med republikaner (bl.a. på mitt jobb) så menar dom att bröllopet kostar över 1 miljard och royalister så är det betydligt mindre. Denna engångsföreteelse som bröllopet kostade otroligt mycket men jag har ingen exakt siffra. När Fredrik av Danmark gifte sig så kostade hela arrangemanget 20 miljoner. Kanske denna summa som verkar mer rimlig? ......återstår att se från någon opartisk källa och inte aftonbladet och liknande.
Sen är frågan hur mycket Sverige får tillbaka av detta eftersom över 100 miljoner verkar ha sett bröllopet i världen enligt svt. Åtminstone får vi PR.

När vi ändå tar upp detta med demokrati, hur demokratiskt är det när alla partier får ställa upp men vissa motarbetas för att inte komma in i riksdagen?
Är det dom som ställer upp till val eller är det folket som gör fel som röstar på dessa, och skulle dom dessutom vinna valet, ska man kasta ut dom då och begära nyval? Då tänker jag på extrema partier både till vänster och höger.
Bild
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

ZX Spectrum skrev:Det är väl inte så att jag är överförtjust i just kungligheter men varför ändra på något som fungerar bara för principens sak?
Man kan se kungahuset som en svensk tradition som vi inte har avvecklat. Skulle kungahuset försvinna så är jag övertygad om att en president skulle ta över och då är det moderater och socialdemokrater det handlar om som skulle bråka om vem som skulle få denna position, samma visa som i dessa förbannade val vi har var fjärde år.
Tja, att du är övertygad om att en president skulle ta över gör det inte till en sanning. Därför skulle man, om man tänker sig ett alternativ utan statsöverhuvud, kunna argumentera för ekonomisk vinst (om det finns en sådan) istället för att endast hänvisa till principer. Det finns en levande debatt bland republikaner om hur man skulle utforma ett statsöverhuvudslöst styre.
Att bröllopet sågs av 100 miljoner tror jag vad jag vill om. Låt oss anta att det är sant: Hur många av dessa hundra miljoner blev mer intresserade av Sverige och hur många av dem kommer att stärka svensk ekonomi, alternativt förbättra internationella relationer? Jag tvivlar på att kungahuset är lönsamt. Det är en plojgrej som är intressant när någon föds, när någon gifter sig, när någon dör. Annars är det bara en konstig företeelse som tycks närmast overklig.
ZX Spectrum skrev:När vi ändå tar upp detta med demokrati, hur demokratiskt är det när alla partier får ställa upp men vissa motarbetas för att inte komma in i riksdagen?
Är det dom som ställer upp till val eller är det folket som gör fel som röstar på dessa, och skulle dom dessutom vinna valet, ska man kasta ut dom då och begära nyval? Då tänker jag på extrema partier både till vänster och höger.
Här är vi på väg att bli ot så jag avböjer att kommentera detta vidare mer än att säga att det är en annan fråga kring demokrati. Att födas in i kungafamiljen är både odemokratiskt och icke baserat på egen kraft samt att prins eller prinsessa är något man blir, alldeles oavsett om man är omtyckt eller ogillad av omvärlden, bara genom att födas.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Som jag tidigare sagt så "så länge som kungahuset fungerar" så tycker jag att man kan åsidosätta "demokratin" i detta fallet.
Behöver inte vara demokrati om precis allting i samhället. Skulle något inte fungera så är saken en helt annan och av vad jag såg på Stockholms gator så verkar dessa människor åtminstone positiva och då handlar det inte om ett fåtal personer utan en rejäl folkmassa. Är väl ungefär 55% som vill ha kvar kungahuset av Sveriges befolkning och det är väl en bekräftelse på att det fungerar. Dessutom har kungafamiljen ingen makt så dom kan inte påverka någonting mer än att göra PR för Sverige, en kompromiss som inrättades på 70-talet.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"