Ja, i alla fall, en stor dag är det...

Kronprinsessan Viktoria av Sverige har gift sig.Andersen skrev:Vadå gift sig, vem???
Tror kostnaden är marginell eftersom val av president, upprustning av slott m.m. ändå skulle kosta. Dessutom verkar många av gåvorna som brudparet fått gå till bra saker, i detta fallet ungdomars hälsa. Även om det inte är demokratiskt med kungahus så verkar vårt fungera bra och behöver därför inte ändras.Hund skrev:Äntligen! Snart är hela skiten över. Tycker dock synd om alla skattebetalare. Ibland skäms jag för mitt land.
Jaha, det var därför som det var sådant jäkla liv inne i stan.ZX Spectrum skrev: Kronprinsessan Viktoria av Sverige har gift sig.
Bara säkerheten kring bröllopet kostar 7 miljoner. Du tycker inte det är lite löjligt? Vad deras bröllop kostar vill jag inte ens tänka på. Jag skulle förmodligen få men för livet.ZX Spectrum skrev:Kronprinsessan Viktoria av Sverige har gift sig.Andersen skrev:Vadå gift sig, vem???
Tror kostnaden är marginell eftersom val av president, upprustning av slott m.m. ändå skulle kosta. Dessutom verkar många av gåvorna som brudparet fått gå till bra saker, i detta fallet ungdomars hälsa. Även om det inte är demokratiskt med kungahus så verkar vårt fungera bra och behöver därför inte ändras.Hund skrev:Äntligen! Snart är hela skiten över. Tycker dock synd om alla skattebetalare. Ibland skäms jag för mitt land.
Detta är min åsikt.
Du har helt rätt! NOT!ZX Spectrum skrev: Tror kostnaden är marginell eftersom val av president, upprustning av slott m.m. ändå skulle kosta. Dessutom verkar många av gåvorna som brudparet fått gå till bra saker, i detta fallet ungdomars hälsa. Även om det inte är demokratiskt med kungahus så verkar vårt fungera bra och behöver därför inte ändras.
Detta är min åsikt.
Håller helt med, visst det kostar mycket men pengarna är inget problem egentligen, de gifter sig ju inte varje år.ZX Spectrum skrev:Tror kostnaden är marginell eftersom val av president, upprustning av slott m.m. ändå skulle kosta. Dessutom verkar många av gåvorna som brudparet fått gå till bra saker, i detta fallet ungdomars hälsa. Även om det inte är demokratiskt med kungahus så verkar vårt fungera bra och behöver därför inte ändras.
Detta är min åsikt.
Don't change what isn't broken.Hund skrev:Äntligen! Snart är hela skiten över. Tycker dock synd om alla skattebetalare. Ibland skäms jag för mitt land.
Instämmer till fullo. Att det sen kan bli lite tjatigt med all uppståndelse i media är en sak, det finns ju väldigt många som är intresserade och det är ju inte särskilt ofta det händer. Dessutom är det är en bråkdel av all den uppståndelse i media som det är kring den där evinnerliga fotbollen.KiviE skrev:Håller helt med, visst det kostar mycket men pengarna är inget problem egentligen, de gifter sig ju inte varje år.ZX Spectrum skrev:Tror kostnaden är marginell eftersom val av president, upprustning av slott m.m. ändå skulle kosta. Dessutom verkar många av gåvorna som brudparet fått gå till bra saker, i detta fallet ungdomars hälsa. Även om det inte är demokratiskt med kungahus så verkar vårt fungera bra och behöver därför inte ändras.
Detta är min åsikt.
Är ju inte så att kungen har mycket politisk makt eller så utan snarare ett stort kontaktnät och internationella vänner som är bra för Sverige. Mycket mer nytta för Sverige att ha kvar monarken än att ta bort skulle jag tro. Visst det är inte demokratiskt men hur många skulle egentligen vilja byta plats med kungligheterna? Säpo var man än går, pressen ständigt flåsande i nacken, måste alltid uppföra sig helt korrekt etc etc. Tycker nästan synd om Daniel men han har gjort ett eget val och kärleken kan man ju inte kontrollera.
Jag vet att de flesta tar detta antagande som sanning, men finns det egentligen några konkreta siffror att komma med? Är det någon som har räknat på det?farmfield skrev:Ni som är mot monarkin har noll koll på hur pr fungerar och hur mycket pr saker som kungar, princessor med otrogna pojkvänner (eller galenskap som att bygga en 1600-tals båt för hand, hehe) genererar tillbaka i rena cash - vi snackar fan undratals miljoner som staten tjänar på det här...
Instämmer. Antagande, baserat på vad, exakt? Dessutom skulle det förvåna mig om de flesta upplysta nationer i världen beundrar ett land som håller fast vid något så odemokratiskt som institutionaliserad nepotism. Den sortens PR kan vi nog klara oss utan.CryingFreeman skrev:Jag vet att de flesta tar detta antagande som sanning, men finns det egentligen några konkreta siffror att komma med? Är det någon som har räknat på det?farmfield skrev:Ni som är mot monarkin har noll koll på hur pr fungerar och hur mycket pr saker som kungar, princessor med otrogna pojkvänner (eller galenskap som att bygga en 1600-tals båt för hand, hehe) genererar tillbaka i rena cash - vi snackar fan undratals miljoner som staten tjänar på det här...
CryingFreeman skrev:[…] Ubuntu är och förblir en meritokrati, inget demokratiskt experiment där alla får säga vad som helst till vem som helst, hur som helst.
Kollar man på de här undersökningarna är det endast tyskar som förknippar Sverige med monarkin och då inte ens i topp:farmfield skrev:Ni som är mot monarkin har noll koll på hur pr fungerar och hur mycket pr saker som kungar, princessor med otrogna pojkvänner (eller galenskap som att bygga en 1600-tals båt för hand, hehe) genererar tillbaka i rena cash - vi snackar fan undratals miljoner som staten tjänar på det här...
Tja, att du är övertygad om att en president skulle ta över gör det inte till en sanning. Därför skulle man, om man tänker sig ett alternativ utan statsöverhuvud, kunna argumentera för ekonomisk vinst (om det finns en sådan) istället för att endast hänvisa till principer. Det finns en levande debatt bland republikaner om hur man skulle utforma ett statsöverhuvudslöst styre.ZX Spectrum skrev:Det är väl inte så att jag är överförtjust i just kungligheter men varför ändra på något som fungerar bara för principens sak?
Man kan se kungahuset som en svensk tradition som vi inte har avvecklat. Skulle kungahuset försvinna så är jag övertygad om att en president skulle ta över och då är det moderater och socialdemokrater det handlar om som skulle bråka om vem som skulle få denna position, samma visa som i dessa förbannade val vi har var fjärde år.
Här är vi på väg att bli ot så jag avböjer att kommentera detta vidare mer än att säga att det är en annan fråga kring demokrati. Att födas in i kungafamiljen är både odemokratiskt och icke baserat på egen kraft samt att prins eller prinsessa är något man blir, alldeles oavsett om man är omtyckt eller ogillad av omvärlden, bara genom att födas.ZX Spectrum skrev:När vi ändå tar upp detta med demokrati, hur demokratiskt är det när alla partier får ställa upp men vissa motarbetas för att inte komma in i riksdagen?
Är det dom som ställer upp till val eller är det folket som gör fel som röstar på dessa, och skulle dom dessutom vinna valet, ska man kasta ut dom då och begära nyval? Då tänker jag på extrema partier både till vänster och höger.