Funkar! :D
Funkar inte!
Tja ja har då tagit hem Ubuntu 6.10 och 6.06.1 deskop och när jag installerar 6.10 så kmr den upp att ladda Ubuntu och när den e klar så e de bara en _ som blinkar sen händer de inge mer...... och när ja installerar 6.06.1 så läser den in allting då när man ser Ubuntu logan... men när den e klar så går ed inte mer....... vad är de för fel ? 

- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
SV: Funkar inte!
Lite svårt att säga, men det första jag tänker på (och det enklaste att fixa) är skivorna. Det kan ha blivit något fel på dem. Tanka ner filen från början och bränn igen. Ibland är det ett elände att få till korrekta skivor.
Nummer två är CD-läsaren på den maskin du ska installera på. Det kan vara nå't knas med den.
Det tredje är din hårdvara, och då framför allt RAM-minnena. Linux är känsligt på dåliga minnen. Det som i Windows ger en och annan blåskärm får ibland Linux att vägra starta.
Vad tror du själv?
Nummer två är CD-läsaren på den maskin du ska installera på. Det kan vara nå't knas med den.
Det tredje är din hårdvara, och då framför allt RAM-minnena. Linux är känsligt på dåliga minnen. Det som i Windows ger en och annan blåskärm får ibland Linux att vägra starta.
Vad tror du själv?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Välkommen ombord, Danne037 !! 
Jag kan bara tillägga att CD skivan borde brännas i låg hastighet ( x2 eller x4 )
/Peter

Jag kan bara tillägga att CD skivan borde brännas i låg hastighet ( x2 eller x4 )
/Peter
- snappahead
Testa att köra med Alternativ skivan istället för Desktop. Desktopskivan funkade jättebra att köra just live som den är till för men när jag skulle installera från den blev allt bara knas o den hängde sig.
Sen är iso:n väldigt känslig när det kommer till bränning som ovanstående skrev. Det gäller alla iso:s inte bara Ubuntu och enligt min erfarenhet så är Nero den sämsta att bränna med. Jag personligen körde med Alcohol 120% vilket i mitt tycke är väldigt stabilt när det kommer till image-bränning.
Mitt tips till dej om du vill vara säker på att det ska funka är att testa det jag gjorde. Laddade ner desktop och brände ut på en cd+rw skiva. Körde sedan skivan live för att kolla så bränningen funkade. Då vet man att brännarprogrammet har gjort rätt.
Sen bränner du Alternativ iso:n på samma sätt eftersom det då är 95% chans att bränningen verkligen kommer fungera och att installationen kommer fungera.
Sen är iso:n väldigt känslig när det kommer till bränning som ovanstående skrev. Det gäller alla iso:s inte bara Ubuntu och enligt min erfarenhet så är Nero den sämsta att bränna med. Jag personligen körde med Alcohol 120% vilket i mitt tycke är väldigt stabilt när det kommer till image-bränning.
Mitt tips till dej om du vill vara säker på att det ska funka är att testa det jag gjorde. Laddade ner desktop och brände ut på en cd+rw skiva. Körde sedan skivan live för att kolla så bränningen funkade. Då vet man att brännarprogrammet har gjort rätt.
Sen bränner du Alternativ iso:n på samma sätt eftersom det då är 95% chans att bränningen verkligen kommer fungera och att installationen kommer fungera.
Ubuntu Feisty 2.6.20-14 + Beryl på en Packard Bell Easynote R3300 med AMD Turion 64, Ati X200M och 1 Gb ram
Är det ingen mer som tycker att det låter som om X inte kan starta? För då kan man ju prova att starta i felsäkert läge och köra sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg.
Ubuntu 6.06.1
TJa---- Jag har nu flyttat över hårddisken till min dator och där gick det hur bra som hällst att installera.... jag kan köra allting och det går bra.... Men så fort jag flyttar över den till server dator så går de inte
..... Den har en Intel Celeron 3.06 Ghz .... 512RaM.... 32Mb Ati All-In-Wonder 128 PRO grafikkort......

- snappahead
Testa och starta från recoveryläget om du kan.
Skriv sen:
cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE
och posta det här
Kolla även:
cat /var/log/Xorg.0.log | tail
och posta här
Det borde ge någon tillräkligt med info för att lösa ditt problem.
Jag vet bara att kommandot visar vilka fel som uppstår vid start men jag kan tyvärr inte hjälpa till med att lösa dom.
Har bara haft Ubuntu installerat i en vecka, men förhoppningsvis finns det Ubuntu-gurus här på forumet som kan
Skriv sen:
cat /var/log/Xorg.0.log | grep EE
och posta det här
Kolla även:
cat /var/log/Xorg.0.log | tail
och posta här
Det borde ge någon tillräkligt med info för att lösa ditt problem.
Jag vet bara att kommandot visar vilka fel som uppstår vid start men jag kan tyvärr inte hjälpa till med att lösa dom.
Har bara haft Ubuntu installerat i en vecka, men förhoppningsvis finns det Ubuntu-gurus här på forumet som kan

Ubuntu Feisty 2.6.20-14 + Beryl på en Packard Bell Easynote R3300 med AMD Turion 64, Ati X200M och 1 Gb ram
Funkar! :D
Tjenare... Tack för all hjälp.... Efter många försök och byten av hårdvara så har jag nu kommit fram till att det var RaM minnet som inte funka
..... Ska skaffa ett nytt på 1024Mb