Många med Nvidiakort får problem och kommit runt detta genom att avinstallera paketet plymouth. Kommer du inte åt nån terminal, t.ex via recovery, så kan du ju chroota systemet och ta bort paketet plymouth den vägen.
Bowmore skrev:Oki, du lyckades alltså med själva installationen
Många med Nvidiakort får problem och kommit runt detta genom att avinstallera paketet plymouth. Kommer du inte åt nån terminal, t.ex via recovery, så kan du ju chroota systemet och ta bort paketet plymouth den vägen.
Näää... Jag väntar hellre då - Plymouth vill man ju ha...
Jag hade aldrig försökt uppdatera i detta läget om det inte hade varit för att jag hade sabbat mitt system litegrann - Deluge vägrade t.ex. att starta - effetr att ha lekt runt och installerat temagrejerna från Lucid i Karmic, då hade jag testkört Lucid på en egen disk eller partition i så fall... Nu har jag ju gjort det och eftersom det inte fungerar har jag is i magen och väntar en vecka eller två och testar sen igen.
Hur bär man sig åt för att kontrollera installations CD:n?
Placerade CD:n i CD-spelaren. CD:n monterades , högerklickade
på ikonen och på kommandot kontrollera CD:n. Svaret blev att
ingen md5sum hittades.
Har tidigare kollat i onödan och det blev glömt i samband med
nedladdningen av Ubuntu 10.04.
Vad tråkigt. Jag kan fortfarande inte installera Ubuntu 10.04. Sist körde jag med betan och då kunde jag förstå det men nu när den riktiga har släppts så havererar uppstarten fortfarande och dessutom är jag på landet så det blir till att köra Windows 7 ett bra tag.
Jag skulle mixtra med grafikdrivrutinen men det hela gjorde att noveau-drivrutinen aktiverades och sen var det kört att starta datorn. Behöver en Ubuntu 9.10-skiva för att kunna gå in live och editera en fil i installationen. Har med autologin att göra så nästa gång jag åker hem till lägenheten så blir det att fixa en skiva.
Har en ASUS PRO50G med ett Nvidia 8200M.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Den första månaden startade Lucid perfekt. Tog en Printscreen och kom då underfund med att jag hade två skärmar. En synlig och en dold vid sidan om. Gick till System>Inställningar>Skärmar och den okända skärmen kryssades för Av och min LG kryssades för På. Kollar man Hårdvarudrivrutiner, så blir svaret att inga proprietära drivrutiner används. I varje fall startar datorn numera dåligt. Det krävs i medeltal två försök. Ibland går det på första gången och någon gång krävs 3 försök och ofta två försök. Det är något strul med Lucids drivrutin. Mikrofonen är också död. Följer man en del sofistikerade råg försvinner ljudet helt och det blir till nyinstallation. Efter nyinstallation får man i alla fall ljudet tillbaka, men startproblem och mikrofonproblemen finns kvar. Hemskt är det, då man blev beroende av Vista. Törs heller inte längre vara så aktiv stödperson för Ubuntu. Borde uppgradera en hel del maskiner, men de kommer då att få uppstartproblem och mista mikrofon och inte längre kunna köra Skype. Det enda är att hålla upp tummarna och vänta på en ny Ubuntuversion, trots att man tänkte behålla Lucid 3 år.
"Det är något strul med Lucids drivrutin. Mikrofonen är också död. Följer man en del sofistikerade råg försvinner ljudet helt och det blir till nyinstallation. Efter nyinstallation får man i alla fall ljudet tillbaka, men startproblem och mikrofonproblemen finns kvar. Hemskt är det, då man blev beroende av Vista. Törs heller inte längre vara så aktiv stödperson för Ubuntu. Borde uppgradera en hel del maskiner, men de kommer då att få uppstartproblem och mista mikrofon och inte längre kunna köra Skype. Det enda är att hålla upp tummarna och vänta på en ny Ubuntuversion, trots att man tänkte behålla Lucid 3 år."
Jag håller inte med dig riktigt för jag tycker att den här versionen av Ubuntu är den mest stabila som har släppts. Jag använder bara grafikkort som har Nvidia just för att de fungerar så bra i Linux, jag håller mig långt borta från allt som heter ATI just för att de brukar oftast krångla vid en linusxinstallation. Jag har en kompis som har Intel i sin dator och på senare ubuntuversionerna har det krånglat men på den senaste versionen fungerar allt och så bra att han har helt slutat med Windows, till på köpet en webbkamera som är gjord för windows fungerar direkt utan krångel. Jag tycker att det verkar konstigt att ni har så stora problem med era installationer när många får det att fungera direkt.
norhager skrev:Jag håller inte med dig riktigt för jag tycker att den här versionen av Ubuntu är den mest stabila som har släppts. Jag använder bara grafikkort som har Nvidia just för att de fungerar så bra i Linux, jag håller mig långt borta från allt som heter ATI just för att de brukar oftast krångla vid en linusxinstallation.
Denna gång, alltså med 10.04, har det definitivt strulat minst lika mycket eller kanske t.o.m. mer för Nvidia-användare, den saken är klar... Men generellt och sett till tidigare versioner håller jag med dig helt.
Kortet heter ATI Radeon X 1300 har man sagt, men det ,som köptes heter
CLUB 3D X1300PRO PCI-E 256M 2XDVI PASSIV.
Det är ett helt tyst kort och med tidigare Ubuntuversioner har en proprietär drivrutin
hittats och inga problem har uppstått. Med Ubuntu 10.04 körs det automatiskt utan
proprietär driver och det har uppstått problem. Skype har Pulse Audio server (Local)
som enda alternativ och inget ställe för att aktivera mikrofonen finns. Alsamixer har
mikrofonvolymen på. Däremot har Ljudinställningar ingång för Internt ljud Analog Stereo.
Analog Stereo lär inte lyckas för mono-mikrofon. Vet bara inte hur det kan ändras till mono.
Inte skall man heller behöva byta dator eller ljudkort bara för att en "bättre"
Ubuntu-version tagits i bruk.
christer skrev:Kortet heter ATI Radeon X 1300 har man sagt, men det ,som köptes heter
CLUB 3D X1300PRO PCI-E 256M 2XDVI PASSIV.
Det är ett helt tyst kort och med tidigare Ubuntuversioner har en proprietär drivrutin
hittats och inga problem har uppstått. Med Ubuntu 10.04 körs det automatiskt utan
proprietär driver och det har uppstått problem.
Att den fria drivaren körs igång automagiskt är just det som skapat problem för dom flesta... Bättre som förr att den körde generisk grafikdrivare till man aktiverade den proprietära. Iom. 10.10 kommer Ubuntu dock ha valet att köra igång proprietära drivare redan innan/under installation, förmodligen för att slippa den här typen av strul...
Skype har Pulse Audio server (Local)
som enda alternativ och inget ställe för att aktivera mikrofonen finns. Alsamixer har
mikrofonvolymen på. Däremot har Ljudinställningar ingång för Internt ljud Analog Stereo.
Analog Stereo lär inte lyckas för mono-mikrofon. Vet bara inte hur det kan ändras till mono.
Inte skall man heller behöva byta dator eller ljudkort bara för att en "bättre"
Ubuntu-version tagits i bruk.
Det där är med största sannolikhet ett problem i Skype. Jag satt hos kund idag nån timme och meklade igång en webkamera som fungerat med Skype i flera Ubuntu-versioner tidigare men inte fungerat med Skype under Lucid. Det visade sig att Skype inte är uppdaterat för dom senaste drivrutinerna i förråden och helt enkelt inte hittar webcameran därför, så jag fick skapa ett skript som preloadade videodrivaren innan Skype och så fick jag igång det. troligtvis beror ditt problem på ngt liknande...
Brukar också få Skypes webcam att fungera med skriptet, men har ännu inte kommit så långt. Det är mikrofonen, som jag och många andra inte får igång längre med Ubuntu 10.04. Helst vill man inte heller för den skull använda ett äldre eller nyare Ubuntu. Lucid är ju till för en längre tidsperiod. Ljudinspelaren fungerar inte heller, då den inte hittar mikrofonen. Beträffande Webcam, så fungerar den i Cheese. Har för mig att de båda kameror jag har är 640 x 480 p, men Cheeses Inställningar går bara upp till 352 x 288 pix. Blir ju sebara bilder, men ändå litet irriterande, då det är fråga om ett mikroskop.
christer skrev:Brukar också få Skypes webcam att fungera med skriptet, men har ännu inte kommit så långt. Det är mikrofonen, som jag och många andra inte får igång längre med Ubuntu 10.04. Helst vill man inte heller för den skull använda ett äldre eller nyare Ubuntu. Lucid är ju till för en längre tidsperiod. Ljudinspelaren fungerar inte heller, då den inte hittar mikrofonen. Beträffande Webcam, så fungerar den i Cheese. Har för mig att de båda kameror jag har är 640 x 480 p, men Cheeses Inställningar går bara upp till 352 x 288 pix. Blir ju sebara bilder, men ändå litet irriterande, då det är fråga om ett mikroskop.
Mmm, surt... Men vad gäller mikrofonen så undrar man ju om det inte är en fråga om systeminställningar, ALSA & Pulseaudio - men har aldrig haft problem själv (använder inte mic heller) så kan fan inget om det tyvärr...
Tror också det är systeminställningar, närmare bestämt med terminalen i någon konfigureringsfil . Läste någonstans ( Lucids handbok) att mikrofonen skall vara inställd på mono och inte stereo som man har default. Måste nu vara försiktigare och vänta på något enkelt förslag. Den långa versionen är att få bort Pulse Audio och få ett halvdussin andra alternativ, men lyckades då få bort ljudet för Jamendo och Youtube istället. Har så "tjockt" i datorn att man inte orkar med ny Ubuntu-version två gånger årligen och ominstallation för ljudproblem har redan gjorts. Skype fungerar ju som chat och då kan man komma överens om att byta OS för en stund. Inte kan man hata ett köpt och betalat Vista bara för att man kör Ubuntu hela tiden.
Tror jag har inställningarna så gott det går att få dem grafiskt.
Ändå är det Analog Stereo för ingång i Ljudinställningar för Ingång i Microphone 1
(Vänsterklick på högtalaren / Inställningar i övre panelen)
norhager skrev:Jag håller inte med dig riktigt för jag tycker att den här versionen av Ubuntu är den mest stabila som har släppts. Jag använder bara grafikkort som har Nvidia just för att de fungerar så bra i Linux, jag håller mig långt borta från allt som heter ATI just för att de brukar oftast krångla vid en linusxinstallation.
Denna gång, alltså med 10.04, har det definitivt strulat minst lika mycket eller kanske t.o.m. mer för Nvidia-användare, den saken är klar... Men generellt och sett till tidigare versioner håller jag med dig helt.
Jag kör Nvidia på alla mina datorer, förutom Intel på en NetBook... och det har funkat klockrent med Plymouth på alla, efter viss liten handpåläggning...
Ett problem som jag däremot upplever är att vid uppstart så skulle X11 se efter vad man har för grafikkort och därifrån välja en xorg,conf, som det är nu så funkar det halvbra med vesa för alla, men inte bättre än så. Det jag pratar om är när jag har Ubuntu (Linux) på ett USB-minne som jag pluggar in i flera olika datorer. X11 borde ha lite mer möjlig dynamik då...
(Visst går det kanske att koda in under /etc/init.d/x11-common men det borde finnas automatik....)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver... http://www.enargo.com/it/ OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hur installerar man nedladdade
ati-driver-installer-10-6-x86.x86_64.run
utan att få problem och vad händer ?
Klickar man på filen, så fås meddelandet att gedit inte kunde identifiera teckenkodningen.
Filen är en skalskript (application/x-shellscript).
Installerad skulle den eliminera alla problem med ATI ..grafikkort.