Fläkt (Hydraliskt Lager)

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Andersen

Fläkt (Hydraliskt Lager)

Inlägg av Andersen »

Är det någon som vet någonting om fläktar som har hydraliska lager (Hydraulic Bearing)?

Jag funderar nämligen på att beställa lite fläktar, och jag såg att en del har den typen av lager. Förut så har jag köpt fläktar med keramiska lager, och ingen av dessa har strulat efter 10 års användning. MTBF är nämnligen 12 500 år på dessa fläktar, vilket jag tycker är riktigt bra.

Synd, man hinner dö innan fläktarna ger upp. ;D
Borage
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Fläkt (Hydraliskt Lager)

Inlägg av Borage »

Har inte hört talas om dessa lager, men beställde precis 5 fläktar med hydraliska lager. ;D

Det är bra med kylning av hårdvara, därför att en temperaturhöjning med endast 10 grader minskar livslängden med hälften. ;)
Borage

Inlägg av Borage »

Härligt, redan julafton. ;D

Jag fick nämligen paketet från Hong Kong idag. :P

Otrolig service. :O

Bild
Andersen

Inlägg av Andersen »

Jag är beredd att hålla med om servicen. Enligt försändelsenumret så lämnade paketet Hong Kong den 16:e Juni och, enligt noteringen på paketet så anlände det den 18:e Juni (bekräftas också av datumet på ditt inlägg). :o

Vad ska du med alla fläktar till, det måste väl vara minst 50 stycken i detta paket? ;D
Senast redigerad av 1 Andersen, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Vart beställer ni sakerna ifrån?
Bild
Borage

Inlägg av Borage »

Det varierar, ibland hittar man extremt prisvärda grejer på ebay. Till exempel är det någon som säljer hårddiskfläktar för $1 inklusive frakt (5 stycken sådana låg i paketet).

En sådan kostar 149:- hos Kjell & Company (18 gånger dyrare). ;D

Bild

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,132500000

SATA II till CF adapter brukar också kosta 1-2 dollar med frakt i Hong Kong, men 200:- hos Kjell & Company. ;D

Bild

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,109500000
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Ok. Tänkte om ni handlade från nån speciell sida från Hong- Kong :)
Bild
Borage

Inlägg av Borage »

Inte regelbundet, priserna går upp & ner, så jag brukar först kolla ebay.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Man undrar ju hur de får det att gå runt med de priserna och inklusive frakt dessutom
Borage

Inlägg av Borage »

jag fick ett brev från säljaren, enligt honom så är det en kampanj som de inte tjänar några pengar på. Som jag förstod det så gick det jämt ut, d.v.s. de säljer grejerna för sitt eget inköpspris.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Kul, jag hade funderingar på att köpa en sån CF-IDE adapter från ebay för bara någon vecka sedan, men undersökte saken och kom fram till att ett CF-kort inte tål att skrivas till så många gånger som behövs för att kunna användas som HD.

Någon som vill dementera detta?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

cthulhu skrev:Kul, jag hade funderingar på att köpa en sån CF-IDE adapter från ebay för bara någon vecka sedan, men undersökte saken och kom fram till att ett CF-kort inte tål att skrivas till så många gånger som behövs för att kunna användas som HD.

Någon som vill dementera detta?
Jag vet ingen som skrivit sönder ett CF-kort, men jag skulle ändå inte våga installera ett OS på det. :P Men jag är rätt paranoid med.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Det märkliga är att alla artiklar jag hittade på google hade ett par år på nacken, men i huvudsak stod det att CF kort tål många read/writes, men ett OS behöver mer än de klarar av.
Andersen

Inlägg av Andersen »

Hund skrev: Jag vet ingen som skrivit sönder ett CF-kort, men jag skulle ändå inte våga installera ett OS på det. :P Men jag är rätt paranoid med.
Köpte inte du nyss en SSD disk? Vad ska du ha den till om du inte vågar använda den? ???
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

SSD != CF
(inte lika med)
Andersen

Inlägg av Andersen »

SSD = Solid State Drive

Compact Flash är en NAND baserade Solid State Disk, exakt samma sak som med SSD hårdiskar.

Ursäkta, men jag tycker ni svamlar om ni påstår något annat.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Visst kan det vara samma teknik, men ett CF kort är avsett att sitta i en kamera (motsvarande) och därför räcker det med att den "klarar av" några 10000-100000 skriv/läs-operationer, men om den skall vara som hårddisk räcker inte detta många dagar på en väl-använd dator, där samma kluster kan utsättas för ett stort antal skrivningar på kort tid. Det är väl en rimlig anledning till att CF är så mycket billigare än SSD. Dessutom har ju olika CF olika läs/skriv-hastigheter, varför många inte lämpar sig som HD.

En SSD disk har väl mycket elektronik i sig utöver själva "minnet", men ett CF-kort har ingen elektronik alls i sig.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Nu får jag nog hålla med Andersen att ni är lite dåligt pålästa här :)
Det som skiljer Compact Flash-kort från Solid State diskar är främst att CF-korten ofta är både långsammare och har mindre kapacitet. Vill man ha ett CF-kort med samma kapacitet och hastighet som en SSD så kostar de lika mycket. Det är faktiskt mycket vanligt att man väljer att installera sitt operativsystem på ett CF-kort, främst på grund av den minimala värmeutveckligen.
Båda bygger som sagt oftast på NAND-flash (även om NOR förekommer). Sett till hur mycket elektronik de har är det nog motsvarande, ett Compact Flash-kort har faktiskt ett fullskaligt IDE-interface, vilket gör de mycket enkla att koppla in till en dator som hårddisk.
Borage

Inlägg av Borage »

Hur många gånger som det går att skriva på respektive flash minne är ungefär 10 000 - 100 000 gånger, men det finns även minnen som klarar 1 000 000 skrivcykler. Den inbyggda elekroniken medger dock inte skrivningar på exakt samma ställe efter varann, utan använder sig av en algoritm för att fördela skrivningarna jämt över hela disken. På det sättet så undviker man att skriva sönder ett specifikt kluster genom upprepad lagring till samma fil, t.ex. en cachefil eller databasfil.

En del företag har också lagt in en minnesspool som är reserverad för just detta ändamål, för att ytterligare förlänga diskens livslängd. Det är med andra ord ingen bra ide att fylla upp en SSD disk så att den nästan är full av data, för då finns det färre ställen att fördela skrivningarna på. En SSD disk kan därför hålla mycket längre än en konventionell hårdisk, men det gäller att inte fylla den helt med data. Detta gäller förstås inte SSD diskar som bara används för lagring av data, utan SSD diskar som används där det sker sporadiska skrivningar.
Senast redigerad av 1 Borage, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Andersen skrev:
Hund skrev: Jag vet ingen som skrivit sönder ett CF-kort, men jag skulle ändå inte våga installera ett OS på det. :P Men jag är rätt paranoid med.
Köpte inte du nyss en SSD disk? Vad ska du ha den till om du inte vågar använda den? ???
Det är väldigt stor skillnad på kvalité och kvalité tycker jag. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"