[Löst] Ren ominstallation av Windows

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Skvanorn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

[Löst] Ren ominstallation av Windows

Inlägg av Skvanorn »

Hej!

Jag har en dator med lite olika problem. På en hårddisk på 500gb har jag Windows och Ubuntu installerat, men jag har problem med allt möjligt. Dessutom vill min bättre hälft använda alla de program som hon är van vid som Windowsanvändare, och hur jag än gör så får jag inte Windows att fungera bredvid Ubuntu.
Till saken. Jag vill göra en ren ominstallation, som titeln avslöjar, av Windows. Jag har bränt ut en Windows Recovery-skiva, men jag vet att man t.ex. kan trycka F11 vid start för att komma till en systemåterställare(?). Jag har bränt ut allt som jag vill behålla, så målet är att få en enda tom hårddisk där jag via F11 eller skivan kan installera Windows.

Hur går man tillväga rent praktiskt?

- Trycka F11 och följa instruktioner? Rensas alla partitioner och slås ihop till en? Jag har aldrig testat så jag vet ingenting.
- Använda Windowsskivan (som alltså är en nedladdad "Windows Recovery")? Kan den rensa rubbet och köra en installation på den tomma hårddisken?
- Använda Ubuntu Live-skivan och via GParted rensa alla partitioner och sen byta till Windowsskivan/trycka F11? Låter lite farligt, men jag vet inte.

Tacksam för all vägledning som kan fås :)
(Och snälla ingen övertalning om att stanna kvar med Ubuntu, kan inte övertala min tjej. Däremot kommer jag nog köra Wubi:)
Senast redigerad av 1 Skvanorn, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Ren ominstallation av Windows

Inlägg av Kirill »

Har du backup på allt så tycker jag att du skippar din Windows recovery då det bara följer med en massa bloatware och sk*t som ställer till det ännu mera oftast!
Men är du så illa tvungen ändå att använda den så tar du och blåser ren disken med hjälp av Windows, sen tar och installerar Ubuntu efter detta.
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skvanorn

Inlägg av Skvanorn »

Pontus Öhman skrev:Har du backup på allt så tycker jag att du skippar din Windows recovery då det bara följer med en massa bloatware och sk*t som ställer till det ännu mera oftast!
Men är du så illa tvungen ändå att använda den så tar du och blåser ren disken med hjälp av Windows, sen tar och installerar Ubuntu efter detta.
Du menar att jag i största mån ska undvika skivan, och göra det via F11 istället?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Har du en riktig installationsCD till windows och inte bara återställningsskivor så är den riktiga att föredra. Har inte en susning om ifall återställningsCD eller F11 är bäst. Jag vet inte alls hur bra windowsskivor är på partitionering, jag har stött på problem i många fall och har då fixat en eller flera partitioner och formatterat dessa mha ubuntus live-CD. Sen har det bara varit att installera windows på valfritt sätt.

Du får dock akta så att du inte rensar windows recovery-partition, titta noga i förväg hur stora partitionerna är så att jobbar med rätt partition.
Om du tar bort ubuntu helt så kanske du får problem att köra via F11, i så fall är ju återställningsskivorna enda sättet. Du kan ju förstås prova med att använda dessa (eller F11) direkt och se var du hamnar. Bra att du tagit backup.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skvanorn

Inlägg av Skvanorn »

vulfgar skrev:Har du en riktig installationsCD till windows och inte bara återställningsskivor så är den riktiga att föredra. Har inte en susning om ifall återställningsCD eller F11 är bäst. Jag vet inte alls hur bra windowsskivor är på partitionering, jag har stött på problem i många fall och har då fixat en eller flera partitioner och formatterat dessa mha ubuntus live-CD. Sen har det bara varit att installera windows på valfritt sätt.

Du får dock akta så att du inte rensar windows recovery-partition, titta noga i förväg hur stora partitionerna är så att jobbar med rätt partition.
Om du tar bort ubuntu helt så kanske du får problem att köra via F11, i så fall är ju återställningsskivorna enda sättet. Du kan ju förstås prova med att använda dessa (eller F11) direkt och se var du hamnar. Bra att du tagit backup.
Tack för hjälpen.
Hur vet jag vart windows recovery-partitionen är? I dagsläget har jag dessa partitioner (är inte hemma nu så jag kan inte ge några exakta detaljer):
- Windows (60GB)
- Ubuntu root (10GB)
- Swap (4GB)
- Ubuntu home (resterande)

Nu visade det sig helt plötsligt att jag lyckades logga in i Windows, så utgångsläget nu är kanske inte att rensa hela faderuttan utan att ta och formatera alla Ubuntupartitioner och sedan utvidga Windows så den får alltihopa.
Är detta enklast att göra mha GParted på Live-skivan? Då är ju inga partitioner monterade, och jag är lite bekant med programmet.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Du har ingen recovery-partition. Och även om du haft en skulle jag rekommendera att du tankar en ren installationsskiva från exempelvis TPB och bränner ut på en CD. Det förutsätter förstås att du har en egen giltig Windows-nyckel till datorn.
Men om du nu inte vill installera om Windows utan bara ta bort Ubuntu så gör du det enklast mha Gparted från en Live-CD. Först måste du dock se till att uppstarten pekar på Windows och inte på Grub. Om du inte valde något annat själv under installationen så hamnade Grub i MBR, vilket du måste återställa med detta programmet:
http://www.sysint.no/nedlasting/mbrfix.htm
Sen kan du ta bort Ubuntu. Hör av dig om du behöver instruktioner hur man använder mbrfix
Skvanorn

Inlägg av Skvanorn »

m!rage skrev:Hör av dig om du behöver instruktioner hur man använder mbrfix
Förstod inte så mycket av den hemsidan, jag är nybörjare :)

Hur får jag uppstarten att peka på Windows och inte Grub?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Normalt sett så bukar Windows skriva över hela Grub som ligger i MBR... och därifrån kan du boota windows, linux och vad du vill... så jag förstår inte riktigt problematiken.....

En vanlig windows-installation sopar bort Grub, till ingen större nytta......

[Edit] Jag beskrev det lite enkelt nu, jag vet... :)

[Edit] Kanske läge för en ny tråd nu...

Det jag söker är egentligen ett konfigurationstillägg till Grub(2) där man kan konfigurera upp att typ:
  • Om grafikkortet är Nvidia - välj /etc/X11/nvidia.conf
  • Om grafikkortet är ATI - välj /etc/X11/ati.conf
  • etc...
Jag vet mycket väl att xorg.conf inte används så mycket numer, men det funkar bara på grundläggnde nivå än så länge...

För att få lite med "avancerad"(!) grafik som t.ex Compiz att funka så måste jag fortfarande använda en xorg.conf för "rätt" kort... ett h-e när man bootar från USB..........
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Skvanorn

Inlägg av Skvanorn »

Blir tokig snart... Nu kommer jag inte in på Windows (igen!), så det får bli en total nystart. Den skiva som nämndes tidigare, är det "Windows Vista Home Premium 32 Bit.iso" på 2.8 GB som menas? Jag har en egen Windowsnyckel.
m!rage

Inlägg av m!rage »

@Osprey:
I hans förra inlägg verkade det inte aktuellt att installera om Windows, utan det skulle räcka med att återställa MBR.
Skvanorn skrev:Blir tokig snart... Nu kommer jag inte in på Windows (igen!), så det får bli en total nystart. Den skiva som nämndes tidigare, är det "Windows Vista Home Premium 32 Bit.iso" på 2.8 GB som menas? Jag har en egen Windowsnyckel.
Det är alltså Vista vi pratar om? Nu fattar jag varför det inte fungerar ;)
Men för att hålla sig till ämnet: det borde vara den skivan ja.
Skvanorn

Inlägg av Skvanorn »

m!rage skrev:Det är alltså Vista vi pratar om? Nu fattar jag varför det inte fungerar ;)
Men för att hålla sig till ämnet: det borde vara den skivan ja.
Haha, såg nu att jag inte skrivit att det var Vista jag pratade om :P
Då testar jag att greja den skivan då. Tack tack!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"