varför större SWAP på bärbara?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

varför större SWAP på bärbara?

Inlägg av Peetra »

Wulfgar i en annan tråd skrev:Krymp din windows-partition så att du får plats med
ca 10 GB för /
lite mer än 4 GB fär swap (växlingsfilen) om du har en bärbar, annars kan du använda mindre, kanske 1 GB
ca 10 Gb för /home
Vad är skillnaden? Jag har bara 2 GB på min bärbara, vilka alla stora fina förändringar skulle jag uppnå med 4? Om jag nu vill ha större SWAP.. Kan jag ändra det i efterhand? (vista-kubuntu-dualboot, om det spelar nån roll)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: varför större SWAP på bärbara?

Inlägg av mcNisse »

Utanför ämnet: Det är inte ofta som man lyckas dubbelposta här....
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det är bara därför att man ofta vill försätta en bärbar i viloläge(hibernate), då skrivs hela minnet ut på swappen. Det är väl därför som det rekomenderas större swap till bärbara. Personligen ser jag ingen poäng med att snåla med swappen öht. Hellre en slö dator en ett krashat operativsystem under tillfällen med mycket minnes användning.
MEN den beror ju även på hur och till vad man använder datorn till och hur många program man kör samtidigt. På jobbet har jag 8GiB RAM och ända swappas en del ut på min 4GiB swap.
m!rage

Inlägg av m!rage »

mcNisse hann före:)
Men jag kan svara på din andra fråga: du kan ändra allt i efterhand, nu när all montering görs via UUID så kan man flytta runt partitioner lite som man vill (nästan)
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Utanför ämnet:
mcNisse skrev:Utanför ämnet: Det är inte ofta som man lyckas dubbelposta här....
Utanför ämnet: Det beror på att jag skriver från en slö dator, så jag såg inte att det for iväg två gånger. Satt i all sköns ro sen å postade från nästa flik.

Aha, nu förstår jag varför min hibernate tiltar! Blir att ändra då.
när all montering görs via UUID så kan man flytta runt partitioner lite som man vill (nästan)
Jag hittar massvis med guider om att skapa en stor fil och göra den till SWAP, men det låter som om du avser nåt annat? Iofs så hittar jag också massvis med information om att mitt 2,5 gig borde räcka, men nåt troll är där ju i hibernation, så försöka med å utöka SWAP kostar ju liksom inget. :P
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det finns inte så stor anledning att ha mer swap än RAM. Jag tror till och med man kan ha mindre och ha hibernation ändå, så länge man håller minnesanvändningen mindre än swapen
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"