Flytta befintlig ubuntu till en annan dator.
Flytta befintlig ubuntu till en annan dator.
Kan jag på något vis flytta ubuntu som jag har idag på laptopen till en annan dator som jag tänker installera ubuntu på oxå? Jag är en riktig nybörjare och jag har lagt till massor med tillägg mm som jag skulle vilja ha över till den nya installationen. Går det att göra?
Re: Flytta befintlig ubuntu till en annan dator.
Skulle ej rekomendera det, Varje Kernel ( t.e.x ubuntu) eller OS(t.e.x Windows), Ställer in sig unikt efter din dator. Alltså så är varje OS, Kernel unikt för varje dator. Rekomenderar inte att flytta något OS eller kernel till en annan dator än ursprungsdatorn. Detta kan medföra krascher, datorn går slött eller t.o.m att cpu:n/moderkortet bränner.
ska förenkla: Om du har en jättegammal dator som du installerat Ubuntu på, Och sen flyttar detta Ubuntu (som du installerat på din gamla dator), Till en nyare dator, så hänger inställningarna med från den gamla datorn. Detta medför fel inställningar(dom ställer in sig automatiskt under installationen av ubuntu) och kan förstöra din dator.
ska förenkla: Om du har en jättegammal dator som du installerat Ubuntu på, Och sen flyttar detta Ubuntu (som du installerat på din gamla dator), Till en nyare dator, så hänger inställningarna med från den gamla datorn. Detta medför fel inställningar(dom ställer in sig automatiskt under installationen av ubuntu) och kan förstöra din dator.
MSI 760GM-E51, 4 gb ram, AMD Phenom x4 980 3,7Ghz Black edition, Nvidia 8400gs 512 mb
Det borde funka utmärkt. Flyttat många maskiner på det sättet. Linux anpassar sig till hårdvaran vid boot, så det är ingen fara.
Du kan ta en titt i /etc/udev/rules.d/ om någon disk eller nåt får ett konstigt namn. (eth0 blir eth1 osv...).
Du kan ta en titt i /etc/udev/rules.d/ om någon disk eller nåt får ett konstigt namn. (eth0 blir eth1 osv...).
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Emil.s skrev:Det borde funka utmärkt. Flyttat många maskiner på det sättet. Linux anpassar sig till hårdvaran vid boot, så det är ingen fara.
Då har jag verkligen underskattar Ubuntu :s
MSI 760GM-E51, 4 gb ram, AMD Phenom x4 980 3,7Ghz Black edition, Nvidia 8400gs 512 mb