Det är inte stöld, det är kopior. Distributionskostnaden för film och musik är idag lika med noll. Att kopiera en film kostar 0 kronor. När den här tekniken dök upp för första gången för några år sen hade musik och filmindustrin två val. Jaga fildelare eller hitta nya vägar att ta betalt för sitt arbete. Vad de valde är ganska uppenbart.pun skrev:Njau du kör med PP argument och i slutändan är det frågan om ren STÖLD.....farmfield skrev: Men jag uppfattar det som om du vill förbjuda tekniken för där laddas det ju mest ner saker som film & olaglig programvara, typ...
Eller är det sökmotorn du sätter dig emot? ...men där är ju Google som sagt större än TPB... Jag hänger inte riktigt med...![]()
Jag har inget emot tekniken när den används för öppna alster, däremot för upphovsrättsskyddat material så är det rena katastrofen... typ små svenska förlag som ger ut ljudböcker mm.
Pure thieves....
Om du ska tjäna pengar måste det finnas en efterfrågan, den principen är de flesta ganska överens om. Det finns väldigt lite efterfrågan på färdigtryckta plastskivor. Vad bolagen borde ha gjort var att utveckla nya sätt att ta betalt på. Som vadå? Spotify till exempel. Eller en bra version av voddler, det borde inte vara för svårt med de miljarder bolagen tjänar. Det går alltså att tjäna pengar på distribution och det kommer att gå ännu bättre utan tredje hjulet-bolagen. Ett bra "voddler-företag" hade kunnat finansiera filmproduktion, det är jag helt övertygad om.
Allt bolagen gör idag är att hålla på upphovsrätten. De hade chansen att fortsätta tjäna pengar men sumpade den. Så de får inget medlidande av mig. De är dinosaurier. Och det är inte fildelare som tar artisternas pengar, det är skivbolagen. Så pure thieves... SONY BMG!