Installerat: ubuntu-10.04-alternate-i386.iso på datorn:
Funkade bra ett tag. Sen börjar krånglet:
När jag startar Ubuntu får jag en dialogruta med följande:
Could not update ICEauthority fil/home/david/.ICEauthority
Stänger ned den år följande:
Det finns ett problem med configurationsservern. (/usr/lib/libgconf2-4/gconf-sanity-check-2 avslutades med status 256.
Stänger ned den får följande:
Nautilus kunde inte skapa föjande nödvändiga mappar: /hoome/david/desktoop, /home/david/.nautilus.
Stänger ned den, hamnar på en tom skärm med musmarkören.
Allt jag kan göra är att ta print-screen.
Ska jag ominstallera allt?
Hur gör jag det.
Kommer inte åt terminalfönstret. Eller vet inte hur jag gör det iallafall.
Problem med ICEauthority
Re: Problem med ICEauthority
Försökt i terminalfönstret men den säger att fil eller katalog inte finns.
Vad skrev du för kommando? Du skall antagligen byta ut jake.
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Verkar helt klart vara rättighetsproblem. I mitt fall visade det sig att jag inte hade skrivrättigheter. sudo chmod 777 /tmp hjälpte mig. Sen dök .ICEauthority problemet upp och samma sak där, sudo chmod 777 /home/användarnamn/.ICEauthority <-- ditt användarnamn, ej ordet.
Hjälper inte detta, så starta om datorn och starta någon av återställningsalternativen från gruben. starta sedan med alternativet längst ner rootprompt.
skriv login "användarnamn" <-- ditt användarnamn, ej ordet.
fyll i lösenord
skriv "startx"
leta efter något felmeddelande. Det var genom detta jag upptäckte att min /tmp mapp hade fel/inga skrivrättigheter.
Hjälper inte detta, så starta om datorn och starta någon av återställningsalternativen från gruben. starta sedan med alternativet längst ner rootprompt.
skriv login "användarnamn" <-- ditt användarnamn, ej ordet.
fyll i lösenord
skriv "startx"
leta efter något felmeddelande. Det var genom detta jag upptäckte att min /tmp mapp hade fel/inga skrivrättigheter.
Det korrekta är att även ha med sticky-bit, alltsåsvartis skrev:Verkar helt klart vara rättighetsproblem. I mitt fall visade det sig att jag inte hade skrivrättigheter. sudo chmod 777 /tmp hjälpte mig.
Kod: Markera allt
sudo chmod 1777 /tmp
Filen .ICEauthority ska inte vara körbar och endast ha rättigheter för ägaren.svartis skrev:Sen dök .ICEauthority problemet upp och samma sak där, sudo chmod 777 /home/användarnamn/.ICEauthority <-- ditt användarnamn, ej ordet.
sudo chmod 600 /home/<användarnamn>/.ICEauthority
Får du fortfarande meddelandet /usr/lib/libgconf2-4/gconf-sanity-check-2 avslutades med status 256 så prova att rätta till gconf-rättigheter med detta kommando
sudo chmod 755 /etc/gconf/gconf.xml.*