1. Linux funkar VERKLIGEN inte som gamla, hederliga Windows! Försökte mig på att få tag i Firefox (jo, jag vet nu att den redan finns med från start i Kubuntu) men istället för att få en självexekverande installationsfil så fick jag en tar-fil som dessutom var ännu mer ihoppackad i bzip. "Jaha", tänkte jag, får väl hitta bzip då. Surprise! Det finns tydligen bara för Windows. "Vad i h-e?" tänkte jag då, och konstaterade att det ändå gick att packa upp filen med något inbyggt program i Kubuntu. Nice. Men någon installationsfil för Firefox syntes då rakt inte, däremot hittade jag någon ikon som lät mig öppna Firefox, dock utan att installera det. WTF...? Så Linux gillar inte att man installerar saker, eller vill att man ska installera det på något annat sätt i Windows? Mesa confused...

2. Linus funkar VERKLIGEN inte som gamla, hederliga Windows! Att lägga upp en genväg på skrivbordet och döpa om genvägen resulterade bara i ren frustration, dels för att det inte fanns något som ens var snarlikt genvägar, dels för att när jag väl kom på att jag kunde plocka in program från "startmenyn" och lägga på skrivbordet, så hette dessa ikoner andra saker än jag ville att de skulle heta, men efter ett försök att döpa om dem till namn som jag gillade bättre försvann ikonbilderna och ersattes istället med frågetecken. WTF?

Okej, jag SKA läsa grunderna i linux, men det tar ju en stund och just nu kände jag bara för att få börja använda mitt Kubuntu så man såg hur och om det funkade.
Jag tror inte det här kommer att bli fullt så roligt som jag hade hoppats på...