Hjälp, KDE-skrivbordet ger mig spunk!

Generella frågor om Kubuntu och KDE-specifika frågor. Både 3.x och 4.x
Skuggvarg

Hjälp, KDE-skrivbordet ger mig spunk!

Inlägg av Skuggvarg »

Jag är relativt van Windows-användare, men vad hjälper det när man nyss installerat Kubuntu via Wubi? Nada. Min första instinkt var att börja ladda ner de program jag kände att jag behövde, vilket ledde till två slutsatser:

1. Linux funkar VERKLIGEN inte som gamla, hederliga Windows! Försökte mig på att få tag i Firefox (jo, jag vet nu att den redan finns med från start i Kubuntu) men istället för att få en självexekverande installationsfil så fick jag en tar-fil som dessutom var ännu mer ihoppackad i bzip. "Jaha", tänkte jag, får väl hitta bzip då. Surprise! Det finns tydligen bara för Windows. "Vad i h-e?" tänkte jag då, och konstaterade att det ändå gick att packa upp filen med något inbyggt program i Kubuntu. Nice. Men någon installationsfil för Firefox syntes då rakt inte, däremot hittade jag någon ikon som lät mig öppna Firefox, dock utan att installera det. WTF...? Så Linux gillar inte att man installerar saker, eller vill att man ska installera det på något annat sätt i Windows? Mesa confused... ???

2. Linus funkar VERKLIGEN inte som gamla, hederliga Windows! Att lägga upp en genväg på skrivbordet och döpa om genvägen resulterade bara i ren frustration, dels för att det inte fanns något som ens var snarlikt genvägar, dels för att när jag väl kom på att jag kunde plocka in program från "startmenyn" och lägga på skrivbordet, så hette dessa ikoner andra saker än jag ville att de skulle heta, men efter ett försök att döpa om dem till namn som jag gillade bättre försvann ikonbilderna och ersattes istället med frågetecken. WTF? ??? ??? ???

Okej, jag SKA läsa grunderna i linux, men det tar ju en stund och just nu kände jag bara för att få börja använda mitt Kubuntu så man såg hur och om det funkade.

Jag tror inte det här kommer att bli fullt så roligt som jag hade hoppats på... :-[
Emil.s
Kontakt:

Re: Hjälp, KDE-skrivbordet ger mig spunk!

Inlägg av Emil.s »

För att installera program som i Windows så ska du ladda ner .deb paket. Dessa dubbel (enkel i KDE) klickar du på, så installeras de som vanligt.
Men för att installelra 95% av alla program man kan tänkas behöva, vilket såklart även inkluderar Firefox, så ska du använda en pakethanterare.

I Kubuntu finns den i System settings -> Computer Administration -> Add and remove Software.

För att skrivbordet ska funka som vanligt, så högerklicka på det, välj inställningar/motsvarande, och välj sen "Activity", och välj sen "folder view".

Se bild:
Bild
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Måste verkligen erkänna att jag är impad över att du kan besinna dig Emil ;D

Jag hade själv börjat skriva på ett inlägg om att Linux inte funkar som Windoze (tack och lov) vem vill ha alla problem från windows ?

Linux har istället valt sin egen väg, därmed kan man inte göra exakt som i windows , det kanske kan verka ovant men när du vant dig kommer du aldrig vilja återvända till det gamla sättet igen.
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

RicchiH skrev:Måste verkligen erkänna att jag är impad över att du kan besinna dig Emil ;D

Jag hade själv börjat skriva på ett inlägg om att Linux inte funkar som Windoze (tack och lov) vem vill ha alla problem från windows ?

Linux har istället valt sin egen väg, därmed kan man inte göra exakt som i windows , det kanske kan verka ovant men när du vant dig kommer du aldrig vilja återvända till det gamla sättet igen.
Brukar han vara en hetsporre annars? ;)

Han är säkert snäll bara för att jag är ny och grön.

Angående att Linux inte funkar som Windows...även om nu Windows har en hel del problem, så är det ändå rätt logiskt uppbyggt. Visst, det är en vanesak, den som är van vid Windows tycker Linux är knepigt, och tvärtom, men likväl tror jag nog ändå du kan hålla med om att Windows är mer lättförståeligt i grunden, eftersom det har byggts för att medel-Svensson ska kunna använda det, medan Linux är...tja, för folk som anser sig vara lite mer avancerade än Svensson.

Ja, nog kommer det att ta ett tag att tänka om, men just nu vill jag bara stänga ner hela Kubuntu, eventuellt installera Ubuntu istället (om det nu är mer logiskt?), men framförallt återvända till den välbekanta XP-miljön som jag förstår mig på. :-\

EDIT:
Nu har jag iaf aktiverat folder view och dessutom hittade jag ikonerna jag råkade ta bort, men de ser fortfarande ut som frågetecken och det verkar inte gå att återställa bilderna som försvann när man döpte om ikonerna. Ytterligare roligheter är att det går att ställa in att ikonerna ska justeras mot rutnätet och såna saker, men bara det att det sen inte funkar i praktiken, så antingen är det nåt fel som är trasigt, eller så är det helt enkelt så att det jag har på skrivbordet inte är ikoner. This will definitely take some time...
Senast redigerad av 1 Skuggvarg, redigerad totalt 15 gånger.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Hej,
här är en sida [1] som kan vara bra att känna till. Den reder förhoppningsvis ut några av de problem du tror att du/linux har. :)

[1] http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

TicToc skrev:Hej,
här är en sida [1] som kan vara bra att känna till. Den reder förhoppningsvis ut några av de problem du tror att du/linux har. :)

[1] http://linux.oneandoneis2.org/LNWswedish.htm
Tack, det uppskattas (btw så uppdaterade jag mitt förra svar medan du skrev det här inlägget).

EDIT:
Det bör väl påpekas att jag mycket väl vet att Linux funkar annorlunda, det är bara det att jag känner mig så förvirrad, vilsen och hjälplös och det gillar jag verkligen INTE. ;)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Skuggvarg skrev: 1. Linux funkar VERKLIGEN inte som gamla, hederliga Windows! Försökte mig på att få tag i Firefox (jo, jag vet nu att den redan finns med från start i Kubuntu) men istället för att få en självexekverande installationsfil så fick jag en tar-fil som dessutom var ännu mer ihoppackad i bzip. "Jaha", tänkte jag, får väl hitta bzip då. Surprise! Det finns tydligen bara för Windows. "Vad i h-e?" tänkte jag då, och konstaterade att det ändå gick att packa upp filen med något inbyggt program i Kubuntu. Nice. Men någon installationsfil för Firefox syntes då rakt inte, däremot hittade jag någon ikon som lät mig öppna Firefox, dock utan att installera det. WTF...? Så Linux gillar inte att man installerar saker, eller vill att man ska installera det på något annat sätt i Windows? Mesa confused... ???
Tänk om. Vill du ha windows kör Windows! Vill du ha en desktop som fungerar som windows ska du välja en som försöker härma windows, tex lxde. I mitt tycke är KDE den Desktop som är längst ifrån windows, även om den visuellt kan uppfattas som lik.

I de flesta Linuxdistarna slipper man leta efter program över internet. Allt finns paketerat i programförråd. Det finns program som du kan använda för att installera från förråden. Dessutom finns det en massa extra program förråd som du kan lägga till.

För övrigt kan jag inte ínte förstå varför inte testade internet->firefox som installerar firefox.. ???
Skuggvarg skrev: 2. Linus funkar VERKLIGEN inte som gamla, hederliga Windows! Att lägga upp en genväg på skrivbordet och döpa om genvägen resulterade bara i ren frustration, dels för att det inte fanns något som ens var snarlikt genvägar, dels för att när jag väl kom på att jag kunde plocka in program från "startmenyn" och lägga på skrivbordet, så hette dessa ikoner andra saker än jag ville att de skulle heta, men efter ett försök att döpa om dem till namn som jag gillade bättre försvann ikonbilderna och ersattes istället med frågetecken. WTF? ??? ??? ???
Det här är en KDE feature, det har inget men Linux att göra öht. En standard installation har inga ikoner på skrivbordet. Det finns bara widgets. Dock kan du som Emil skriver ändra tillbaka till en klassisk skrivbordsmiljö :)
Skuggvarg skrev:Angående att Linux inte funkar som Windows...även om nu Windows har en hel del problem, så är det ändå rätt logiskt uppbyggt. Visst, det är en vanesak, den som är van vid Windows tycker Linux är knepigt, och tvärtom, men likväl tror jag nog ändå du kan hålla med om att Windows är mer lättförståeligt i grunden, eftersom det har byggts för att medel-Svensson ska kunna använda det, medan Linux är...tja, för folk som anser sig vara lite mer avancerade än Svensson.
Det kan jag absolut inte hålla med om. Det är enbart en vanesak. Ta bara filträdet i utforskaren som ändrar sig när man loggar in som en annan användare WTF, desktopen som root ??? Bokstäver för diskar ??? logiskt, näe, inte det minsta. En vanlig användare ska inte ens veta om att det är olika diskar.
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

Har iaf kommit fram till EN sak nu:

Att jag ska avinstallera Kubuntu och installera vanliga Ubuntu. All hjälp jag försöker hitta är skriven med Ubuntu som grund och de delar av Ubuntu man ombeds gå till stämmer inte alls överens med hur Kubuntu är upplagt, så jag får väl helt enkelt stå ut med Gnome istället för KDE. Vem vet, jag kanske till och med gillar Gnome bättre?

Jag valde ju KDE eftersom det sades vara det som "var mest likt Windows" vilket ledde mig att tro att vissa vanliga, enkla grejer skulle funka "ungefär som i Windows". Så var alltså inte fallet.

Att jag inte först testade "internet-firefox" berodde ju på att jag inte ens visste att den fanns där, för jag förstod inte hur upplägget såg ut. Återigen ett Windows-syndrom: Du får en tom låda och får själv springa ut på internet och leta upp det du vill ha i lådan. Det är fan inte lätt att lära om, men jag tänker inte vara tjurskallig, jag förbehåller mig bara rätten att tycka omställningen är jobbig (och ärligt talat, det är svårt att lära sig göra saker annorlunda). Men jag funderar på anledningen till varför jag ens ska använda Ubuntu. Jag misstänker att det har att göra med att jag vill ha ett snabbare, stabilare os som inte konstant måste uppdateras för att täppa till säkerhetshål (ärligt, hur fan kan windows vara så otroligt osäkert och fullt med säkerhetshål precis överallt?), samt hela tiden utsätts för virusattacker och annat drygt.

Jag vet ju att det jag vill göra på datorn också går att göra i Ubuntu, och om jag bara lär mig det och får det att funka så kan det nog med tiden bli så att jag lämnar XP och kör Ubuntu istället, men just nu är det en besvärlig omställningsprocess.

Självklart upplever jag Windows som mer logiskt eftersom det är det jag använt hittills. Måste börja omprogrammera hjärnan.
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

Läser den länkade artikeln med stort intresse och har nu kommit till detta textstycke:

"Den "typiska" Linuxanvändaren är en hobbyanvändare: Han använder datorer eftersom det är roligt, programmering är kul, hacking är kul. Och Linux är ett mycket bättre operativsystem för en hackande hobbyanvändare: Han kan plocka ner det till dess mest grundläggande nivå och bygga ihop det precis som han anser att det passar.

Men den nuvarande inströmningen av Linuxanvändare har en stor andel icke-hobbyanvändare och icke-hackers. De vill ha en dator som Bara Fungerar, en dator som funkar som Windows. De är inte intresserade av att spendera tid med att ställa in sitt Linux så att det fungerar som de vill, de vill att det ska fungera på det sättet redan från början.

Och det är naturligtvis helt okej, men från en typisk Linuxanvändares perspektiv är det ungefär som någon som vill ha en Lego-bil som köps färdigbyggd och ihoplimmad så att den inte kan tas isär. Det är fullständigt oförståeligt för dem. Man reagerar bara med ett förvånat "Varför i hela världen skulle någon vilja ha det så?"

Det är förvånande. Om man vill ha en färdigbyggd modellbil, köp en leksaksbil. Om man vill ha en bil som man kan plocka isär, köp Lego. Varför skulle någon vilja ha en Legobil som bara kan användas som en leksaksbil? Hela poängen med Lego är att man har kul när man sätter ihop bitarna!

Det är så en typisk Linuxanvändare reagerar på "Varför kan det inte Bara Fungera?": "Om du vill att det ska Bara Fungera, använd Windows. Om du vill hacka, använd Linux. Varför skulle du vilja byta till Linux om du inte har något intresse av att utnyttja grundvalarna för öppen källkod?"

Svaret är oftast och de faktiskt inte vill byta till Linux. De vill bara bort från Windows. De flyr från virus, de flyr från malware, de vill vara fria från restriktioner om hur de ska använda den mjukvara de betalt för, de vill undvika det finstilta i licensavtalen. De försöker inte ta sig in i Linux, de försöker ta sig ut ur Windows. Linux är helt enkelt det mest välkända alternativet."

Och det är...så...jäkla...sant. Jag vill inte knacka kod och jag vill nog egentligen inte in i Linux, jag vill bara ut ur Windows. Och jag väljer Linux/Ubuntu för att det är gratis och "alla" tjatar om att det är bra. Mac sägs också vara bra men kostar då betydligt mer än både en ny dator OCH Windows ihop...så det är väl egentligen inte ett alternativ.

Jag tittade faktiskt närmare på de där Linux-projekten som skulle efterlikna Windows så mycket att de skulle göra övergången från Windows till Linux så smärtfria som möjligt för användaren, men det verkar ju som att de flesta av de projekten har självdött.
Användarvisningsbild
RicchiH
Kontakt:

Inlägg av RicchiH »

Skuggvarg skrev: Självklart upplever jag Windows som mer logiskt eftersom det är det jag använt hittills. Måste börja omprogrammera hjärnan.
Som jag sa tidigare så är det inte alls likadant som windows, men jag håller inte med om att windows skulle vara det mest logiska, vart ligger logiken i att man stänger av med knappen START ?

eller att hårddiskarna skall få en enhetsbeteckning ?

som sagt bara du har vant dig så kommer du nog inte heller tycka Windows är mer logiskt längre, men man är vanemänniska ;D

Hoppas du finner Ubuntu lättare att växla över till nu, själv är jag en ständig KDE älskare
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Tänk på att den där texten har ett par år på nacken och att en del attitydförändring skett sedan dess. Med ubuntu så är nördarnas monopol över. :D

Ha skoj!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Vill du ha en leksasbil, kör Ubuntu, Kubuntu etc. Vill du ha LEGO kör Arch, Gentoo, LFS etc. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

Hund skrev:Vill du ha en leksasbil, kör Ubuntu, Kubuntu etc. Vill du ha LEGO kör Arch, Gentoo, LFS etc. :)
Jaså, så pass?

Ja, jag läste iaf artikeln, den var mycket bra och upplysande. Och nej, jag vill inte ha Linux för att det är Linux, utan för att det inte är Windows (man slipper säkerhetsproblemen), så egentligen vill Linux inte ha mig heller. :P
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Om jag förstår det hela rätt så vill du ha en Linux desktop som fungerar som windows fast ändå inte ??? :P >:D
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Skuggvarg skrev: likväl tror jag nog ändå du kan hålla med om att Windows är mer lättförståeligt i grunden
Nej, det är inte så, det tog mig åratal att lära mig windows och jag kämpar fortfarande då å då. KDE är jag relativt n00b på, men har ändå haft mycket mer effektiv arbetstid med det procentuellt, då mina felsökningar inte tar sån himla tid. Utanför ämnet: hade ett tag också linux Mint på jobbet, där hade jag inga administartiva OS-grejs att göra, det var busenkelt, de andra satt ännu å väntade att deras win sku vevas igång då jag hade mina program och dokument öppnade. När man har sitt OS, panel å sina program klara, så sparar man dagligen massvis med tid, oavsett vilken "folkdist" av linux man väljer. ;D Sen om just Kubuntu ska räknas som bra n00b-OS vet jag nu inte riktigt, jag skulle nog ha valt Ubuntu, om jag inte råkat ha en pojkvän som brinner för Kubuntu. Jag kan inte säkert säga om orsaken till att felsökning och problemlösning i Kubuntu är enklare pga en aktiv OpenSource gemenskap, som innebär att google och andra hjälper mig mycket mer, eller om det är för att Kubuntu å Ubuntu bara är så mycket enklare än win.

Nu e de iallafall så att jag har rensat skrivbordet från win-datorn också, efter att ha insett det sköna i att ha allt i panel. Eftersom jag ännu har kvar win, så försöker jag desperat att få den å kännas lika hemma som KDE. Trots att jag int kan Kubuntu så värstanbra så känner jag mig trygg i den miljön. Den är logisk och miljövänlig.
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

mcNisse skrev:Om jag förstår det hela rätt så vill du ha en Linux desktop som fungerar som windows fast ändå inte ??? :P >:D
Jag var väl naiv och trodde i min enfald att KDE skulle vara åtminstone "lite likt" Windows. Utseendemässigt, ja. Funktionsmässigt, nej. Det är inte lätt att bara springa över till Ubuntu och tro att man ska förstå allt direkt.

Hund:
Ja, det där såg ju inte helt ointressant ut. Är det dåligt då? Jag förstår ju att ni Ubuntu-fanatiker hellre ser att man installerar just Ubuntu. ;)

Peetra:
Men Windows är ju ganska tydligt med vad du kan och inte kan göra. Iaf om du klickar runt lite och ser vilka menyer som kommer upp. Visst, du måste fortfarande lära dig hur det funkar, och det måste du ju göra med Linux också, men...äh, vi är vana vid olika saker, det går nog inte att diskutera det. Men att du har en pojkvän som brinner för Kubuntu lär väl åtminstone ha gett dig en mjukare start med Kubuntu. Positivt är dock att jag direkt upplever Ubuntu som betydligt mer lättanvänt än Kubuntu, skrivbordet gör vad jag säger åt det att göra och det funkar som jag vill, så jag har redan börjat driva över mer åt Gnome-hållet...men jag gillar inte utseendet det minsta, sakerna ligger på fel ställe. Om det nu är så att Gnome är väldigt inspirerat av Mac OS X så förbannar jag detta samband. ::)

Spontant tror jag väl att felsökning i Ubuntu blir mycket lättare just pga att hela systemet är så mycket stabilare att det inte blir så mycket fel, och när det väl blir fel är det mycket lättare att förstå var felet ligger och hur det ska åtgärdas.
Användarvisningsbild
mcNisse

Inlägg av mcNisse »

Skuggvarg skrev:Jag var väl naiv och trodde i min enfald att KDE skulle vara åtminstone "lite likt" Windows. Utseendemässigt, ja. Funktionsmässigt, nej. Det är inte lätt att bara springa över till Ubuntu och tro att man ska förstå allt direkt.
Det är dessutom mycket svårare om man förväntar sig att det ska fungera på samma sätt som windåws.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Skuggvarg skrev:Hund:
Ja, det där såg ju inte helt ointressant ut. Är det dåligt då? Jag förstår ju att ni Ubuntu-fanatiker hellre ser att man installerar just Ubuntu. ;)
Absolut ingen aning. :P Länk ramlade in i min RSS-läsare idag och tänkte på denna tråden då.

Det är ju din dator så jag rekomenderar att du använder det du vill. ;)

I övrigt rekomenderar jag GNOME, imho är det ljusår enklare och även smidigare att använda.
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Skuggvarg skrev: att du har en pojkvän som brinner för Kubuntu lär väl åtminstone ha gett dig en mjukare start med Kubuntu.
Ja, det förstås, han har iofs inte kunnat hjälpa mig annat än via t.e.x. fjärrskrivbord, forum och msn, då vi bor i olika länder, men jag sku nog ha kastat ut hela datorn med första installationen av Kubuntu om jag inte fått hjälp och påhejning. ;)
Skriv svar

Återgå till "KDE (Kubuntu)"