Spela in med Audacity 1.3.12 (Beta)
Spela in med Audacity 1.3.12 (Beta)
Jag försöker att spel in strömmande ljud från SR med Audacity 1.3.12 (Beta). Men det går ej! När jag startar inspelningen så blir det bara ett streck på skärmen dvs inget spelas in. I föregående skarpa version 1.2.6 gick det att välja vilken som skulle vara 'ljudinput' till Audacity(iaf i Win-versionen). Men icke nu! Är det någon som vet vart någonstans jag kan ändra på detta?
Är det någon som vet vart Audacity 1.2.6, den sista stabila versionen, finns att hämta?
Är det någon som vet vart Audacity 1.2.6, den sista stabila versionen, finns att hämta?
Re: Spela in med Audacity 1.3.12 (Beta)
jag tror inte att det är något fel på Audacity för jag har samma och den fungerar direkt, kolla med den ljudinspelare som finns under menyn Program-ljud och video om det fungerar där, gör det de så ska det fungerar i Audacity för det gör det för mig.thoase skrev:Jag försöker att spel in strömmande ljud från SR med Audacity 1.3.12 (Beta). Men det går ej! När jag startar inspelningen så blir det bara ett streck på skärmen dvs inget spelas in. I föregående skarpa version 1.2.6 gick det att välja vilken som skulle vara 'ljudinput' till Audacity(iaf i Win-versionen). Men icke nu! Är det någon som vet vart någonstans jag kan ändra på detta?
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Ber om en guide hur man spelar in nätverksström med Audacity eller ljudinspelaren.
Gör en egen tråd för ditt problem så får du säkert snabbare hjälp och skriv rubriken så att andra förstår vad du söker efter.Peter Forsberg skrev:Ber om en guide hur man spelar in nätverksström med Audacity eller ljudinspelaren.
I ljudinspelaren får jag en väldig nivå på det jag spelar in, se bifogad skärmbild!
- Bilagor
-
- Skärmbild-Ljudinspelaren.png (17.87 KiB) Visad 1618 gånger
Jag var nu inne i Ljudinställningar och märkte att när jag kryssade bort Movie Browser Plugin dvs den skulle vara tyst, så försvann ljudet. Kan detta var något?
Jag kan tillägga att jag kör 10.04 Remix.
Jag kan tillägga att jag kör 10.04 Remix.
- Bilagor
-
- Skärmbild-Ljudinställningar-1.png (26.5 KiB) Visad 1617 gånger
Har du kollat dina inställningar på ljud, se om du kan öka volymen på ingångsvolymen för micken min står på cirka hälften och det räcker.thoase skrev:I ljudinspelaren får jag en väldig nivå på det jag spelar in, se bifogad skärmbild!
Mina inställningar ser ut enligt. Det blir fortfarande ett rakt streck i Audacity , när jag spelar in.
- Bilagor
-
- Skärmbild-Ljudinställningar-2.png (26.88 KiB) Visad 1611 gånger
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Jag ska försöka förklara hu det hela hänger ihop. Audacity är framförallt en ljudredigerare och kan bara spela in system-ljud ( jag menar musik som man just lyssnar på ) om man ändra Input-source till Wave-Out eller Stereo-Mix. Detta är bara möjligt med några få ljudkort ( drivrutiner ) i Linux. I Windows däremot funkar det med nästan alla kort.
Det finns en workaround. Man kan tillfälligt koppla en kabel mellan Line-out och Line-in. Och ställer in så som du har på bilden ovan, nämligen Line-in som Input-source.
Men för att spela in direkt från radion finns det ju andra möjligheter.
Det finns en workaround. Man kan tillfälligt koppla en kabel mellan Line-out och Line-in. Och ställer in så som du har på bilden ovan, nämligen Line-in som Input-source.
Men för att spela in direkt från radion finns det ju andra möjligheter.
I Puppy Linux kunde jag spela in strömmande ljud mha Audacity utan några problem! På PL-forumet fick jag även tips om mhWaveEdit, vet ej om det finns till Ubuntu!
- P.Forsberg
- AVREGISTRERAD
- Kontakt:
Jag tror att det bara är en drivrutins-fråga. Om det funkade i Puppy Linux tyder det ju på att dom helt enkelt har en bättre drivrutin till kortet ( Jag utgår ifrån att det är samma ljudkort..)
EDIT: Jo, mhWaveEdit finns i Synaptic...
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Tror nog mer att det är ett pulseaudioproblem ett urdrag från ubuntu pulseaudio wikiPeter Forsberg skrev:Jag tror att det bara är en drivrutins-fråga. Om det funkade i Puppy Linux tyder det ju på att dom helt enkelt har en bättre drivrutin till kortet ( Jag utgår ifrån att det är samma ljudkort..)
Recording example using PulseAudio and Audacity
#
There's no longer any need to start Audacity with padsp, so remove this again from the Main Menu using System -> Preferences -> Main Menu if you had changed it in 8.10 and then upgraded to 9.04 automatically. Otherwise there should be no need to change the start-up command for Audacity.
#
Open up 'Applications -> Sound and Video -> PulseAudio Volume Control'.
# Open up the source of the sound, e.g. Totem music player or a web page that plays audio. Once the sound starts, pause it and go back to the start if you can.
#
Go back to the Playback tab of the PulseAudio Volume Control. It should be showing the sound stream. Right click, choose Move Stream and point it to the stream that you listen on e.g. 'USB Headphone set'.
#
Open up Audacity and select 'Edit -> Preferences'. In the 'Audio I/O' section, de-select the two checkboxes under Playthrough. Under Playback, choose Device: ALSA: pulse. Under Recording choose Device: ALSA: pulse and Channels: 2 (Stereo). Click Ok to save the changes, then close down Audacity and open it up again.
# In Audacity, click on Record, and then Pause.
# Go back to the Pulse Volume control and look for the new entry for Audacity on the Recording tab. It will probably be called 'ALSA plug-in [audacity]: ALSA capture'. Right-click on the stream, choose Move Stream and then select the Monitor for the device that you listen to e.g. 'Monitor for USB Headphone set'.
# Release the pause in Audacity and start playing the audio. When the recording has finished, press stop in Audacity and remove and superfluous sections at the start and end of the track using Audacity's editing features. Then export as an MP3 file.