Problem i Ubuntu 64-bit vid dualboot med windows 7 64-bit

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
advyn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Problem i Ubuntu 64-bit vid dualboot med windows 7 64-bit

Inlägg av advyn »

Jag har installerat windows 7 64-bit på en ny dator (hemmabygge) och sen kört installationsprogrammet för ubuntu 10.04 64-bit alternative och krympt NTFS partitionen till 200 gig och installerat ubuntu på en ny ext4 partition. Dock så nu när jag har uppdaterat ubuntu ett par gånger och rebootat några gånger så får jag problemet att min användare inte är root eller admin eller vad man ska säga utan "anpassad". Sen så när jag trycker på stäng av datorn så hamnar jag bara i inloggningsrutan. Dessutom så är det problem med att ta sig förbi startbilden till mitt Gigabyte GA890FXA-UD5 då jag på något vis rebootat tidigare via ubuntu eller helt enkelt från windows 7. Jag får ta och stänga av den manuellt genom att hålla in powerknappen och sen starta den igen för att komma in i GRUB och kunna välja ett operativsystem. Hur ska jag fixa omstartsproblemet och avstängningsproblemet och hur gör jag så att min användare (som jag skapade vid installationen av ubuntu) får fullständiga behörigheter vid lösenordsverifiering?

Återgå till "Installation och uppgradering"