Korstoning i Pitivi, Kdenlive med mera

Problem med att spela musik, film osv.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Korstoning i Pitivi, Kdenlive med mera

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Har testat några av de vanliga videoredigeringsprogrammen som är välkända i Linux-världen numera. Finns ju en del att välja på, de flesta är värdelösa och andra är bara halvdåliga. I Kino har jag i alla fall lyckats göra ungefär vad jag vill, men jag gillar inte uppbyggnaden så jag är nu ute efter ett program som ser mer traditionellt ut.

Jag ska direkt erkänna att jag har bristfälliga kunskaper när det gäller videoredigering, i alla fall om man jämför med mina kunskaper i ljudredigering, så antagligen har jag missuppfattat det mesta som går att missuppfatta, men:

Om vi tar Pitivi som exempel, så kan man ju lägga sina klipp i olika ”kanaler”, som i de flesta videoredigeringsprogram (utom Kino…). Då tror man ju spontant att allt man lägger i de olika kanalerna som överlappar varandra tidsmässigt kommer att mixas med varandra så att man ser bilder från båda samtidigt, men i helvete heller. I Pitivi kan man till och med ställa in ”nivån” så att man kan tona och då inbillar man sig ju att detta är ett enkelt sätt att tona två klipp i varandra, men i helvete heller igen då, förstås. Så hur 17 har de tänkt egentligen? Har de tänkt över huvud taget? Varför ha fler än en kanal när man ändå inte kan använda dem till något vettigt?

Så hur gör man när man vill korstona i exempelvis Pitivi?

En annan kul grej i Pitivi just, är ju knapparna för framåt och bakåt respektive början och slutet av ett klipp: De har ju använt fel symboler! Med ”◂◂” stegar man ju normalt bakåt, men icke när det gäller Pitivi; då hamnar man direkt i början av klippet. Med ”|◂◂” däremot ska man ju hamna direkt till början av klippet, men åter igen icke så med Pitivi, utan där stegar man en sekund bakåt för varje klick. Vad är det för pajasar som skrivit skiten egentligen? Verkar inte ha någon som helst koll. Eller så är det jag som inte har koll, vilket också är ganska troligt i och för sig.

Hur som helst, lägger man nu ett klipp i början av tidsaxeln och sedan ett snett under så att det överlappar en aning, så kommer klippet när man trycker ▸ (play) att spelas tills andra klippet börjar; då fryser bilden. Lysande…

Lägger man däremot klippen kant i kant går det bra.

Jag har aldrig riktigt förstått Ubuntu-teamets idé om att låta ofärdiga program vara förinstallerade. Varför inte vänta tills programmet faktiskt går att använda till något och först därefter fundera på om det platsar bland de förinstallerade programmen i Ubuntu? Nåja, det var lite av de aggressioner man kan känna när man försöker ägna sig åt enkel videoredigering i Linux. Har mer och mer börjat fundera på att ge upp och skaffa en Mac istället, men än har jag inte gett upp helt i alla fall.

Så, om det nu råkar vara så att det bara är jag som gör fel helt enkelt, vilket är en mycket trolig orsak till att det inte fungerar, hur ska man göra istället, då? Låt oss hålla oss till Pitivi då jag inte gärna installerar KDE-program över huvud taget. Har ju Kdenlive också, men bara i OpenSUSE med KDE och detta är ju ett Ubuntu-forum, så… Lyckades för övrigt inte korstona i Kdenlive heller, om nu någon undrade. Samma resultat som med Pitivi, ungefär.

Man tycker ju spontant att korstoning skulle vara en mycket grundläggande funktion i ett videoredigeringsprogram, som alltså borde klaras av helt utan att man aktiverar några effekter eller installerar några pluggar, men jag är ju uppenbart ute och cyklar rejält här, så hjälp mig gärna att komma på rätt spår.
;D
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Re: Korstoning i Pitivi, Kdenlive med mera

Hittade efter en del letande Pitivi-manualen (i PDF-format – finns även i ODT-format!) och där framgick att man kan korstona från och med version 0.13.5 och givetvis är det version 0.13.4 man har förinstallerad i Ubuntu 10.04. Man ska då dra klippen så de överlappar varandra i samma lager, vilket inte är möjligt i 0.13.4, men som tydligen ska vara möjligt i 0.13.5.

Men jag fattar ändå inte poängen med att klipp i olika lager blockerar varandra, för enligt manualen är det bara med bilden detta sker; ljud i olika lager mixas, precis som jag skulle vilja att även bilden gör. Fattar inte varför man gjort som man gjort, men eftersom man gjort likadant i Kdenlive så finns det kanske en orsak till det…
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Testa open shot. Är inte säker på om det funkar som du vill, men det går att få övertoning genom att lägga i olika kanaler och tona bilden, sen kan man ställa in hur lång tid den toningen ska ta och då blir det bilder från båda kanalerna samtidigt (om det var det du menade). Open shot är lite småbuggigt, när jag kör det nu i maverick så funkar det riktigt bra, men i lucid fick jag spara ofta eftersom programmet ibland stängde ner sej. Pitivi har jag aldrig fått att fungera öht.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Har testat Open Shot i Ubuntu 9.10 och jag har för mig det var lite buggigt, men jag ska ge det en chans till då. Får se om versionen i Ubuntu 10.04 är lite stabilare då, även om du säger att det inte är helt stabilt där heller.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Lekte lite med Open Shot nu, version 1.1.3 visade det sig vara. Tona kunde man göra på flera olika sätt, både ljud och bild och enkelt var det också. Kanon! Dock buggigt, som sagt. Inga krascher under den korta tid (kanske en kvart eller så) som jag höll på, men däremot en del annat skumt:
Ibland blev bilden vit helt utan anledning. Förflyttning till början av projektet löste oftast problemet. Provade även att dela klipp i två delar, men det gick inte så bra. Första delen av klippet fungerade bra men den andra blev helt vit. Jag vet ju att när det gäller komprimerade videofiler (åtminstone mpeg) så har man ju ett antal nyckelrutor som är fullständiga bilder medan övriga bilder bara innehåller ändringar sedan föregående bild. Kan det vara så att programmet inte byter ut första bilden efter delningen mot en fullständig bild? Fast jag vet ju inte om bilden ska bli just vid av den anledningen.

Fick samma fenomen när jag använde verktyget för att ändra storlek (längd) på klipp, utom i något undantagsfall. Någon som testat detta i olika versioner? Funkar det i senaste versionen eller i den som finns med i senaste instabila Ubuntuversionen? Vilket version av Open Shot finns i det förrådet?
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

jag har inte råkat ut för dessa fenomen när jag pysslat med open shot, men jag har inte redigerat mpeg-filer. Mina problem har varit att det blivit problem med synkningen av ljudet eftersom ljudfilerna blivit knasiga - inte varje gång, men ibland. Jag ska exprimentera lite med olika ljudformat för att se om jag hittar något system i felen så det går att skriva en buggrapport.

Prova med att göra om videofilmen till något annat format. Jag har jobbat med wmv-format på filerna (eftersom den enda datorn i huset med firewire är ena sonens speldator med windows) och då har jag aldrig fått vita rutor.

Det är iofs problem med open shot i maverick, det klipper ner pga att rgba är aktiverat, men det finns en workaround om man ändrar kommandot i programstartaren till

Kod: Markera allt

XLIB_SKIP_ARGB_VISUALS=1 openshot
(tack Bowmore)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Nja, konvertera gör man ju så lite det bara går om man vill ha kvar så mycket av den lilla kvalitet som finns i originalen och wmv bojkottar jag dessutom, liksom alla andra MS-format utom WAV (extern inspelningsutrustning som har stöder inte andra ljudformat än just WAV tyvärr, annars hade jag ju använt FLAC genomgående för ljudproduktion). Den enda konvertering jag vill göra är i absolut sista skedet när filmen är klar och ska sparas. Så funkar inte de format min hårdvara producerar (digitalkameran och videokameran) är det att hitta ett annat videoredigeringsprogram som gäller. Måste jag ändå konvertera kan jag lika gärna använda Kino som automatiskt konverterar allt den får in till dv-format… Jobbigt program, men jobbet blir gjort om än inte så snabbt.

Men jag kan ju prova lite andra format i Pitivi i experimentsyfte eller felsökningssyfte; jag är ju inte helt omöjlig… Visar det sig att det är problem med just mpeg-filer så kan jag ju skriva det i buggrapporten så kanske man kan hoppas på en rättning så småningom.

Tack för dina svar!
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Det visade sig att detta är ett känt problem med vissa mpeg-filer. En buggrapport finns redan sedan en tid tillbaka och det är kanske inte omöjligt att det hela fixas till så småningom.

Bara att vänta och se glad ut, med andra ord. ;D
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Det är aviserat att ett program som heter lightworks ska släppas som open source http://www.editshare.com/index.php?opti ... Itemid=208
http://blogg.idg.se/openforce/2010/04/1 ... ill-linux/
Så vi har något att se fram emot. :)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

vulfgar skrev:Det är aviserat att ett program som heter lightworks ska släppas som open source http://www.editshare.com/index.php?opti ... Itemid=208
http://blogg.idg.se/openforce/2010/04/1 ... ill-linux/
Så vi har något att se fram emot. :)
Jo, det spekulerades en hel del där, men jag kunde inte se någonstans att detta skulle innebära att Lightworks kommer att släppas för Linux. Open Source kan det ju vara ändå… Men å andra sidan, om källkoden är öppen kan ju i och för sig andra porta det.

Men jag kanske läste lite slarvigt.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"